Szüneteltetik az építkezést az M4 kartellgyanúval érintett szakaszán

2015. március 31. 15:59

Az EU-s kartellgyanú miatt Lázár János és Seszták Miklós miniszterek utasítására leállítják az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építését. Csepreghy Nándor hangsúlyozta: „nincsenek kivételezettek, nincsenek törvény fölött állók”. Öt cég, a Colas-Swietelsky konzorcium, a Közgép-A-Híd páros és a Strabag építené a szakaszt.

2015. március 31. 15:59

Lázár János és Seszták Miklós miniszterek utasítást adtak arra, hogy azonnali hatállyal állítsák le az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építését - jelentette be a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára sajtótájékoztatón kedden Budapesten. Csepreghy Nándor elmondta, Lázár János mint az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter, Seszták Miklós pedig mint a közlekedésért felelős miniszter utasította a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. vezérigazgatóját az építkezés azonnali leállítására.

Az ok az Európai Bizottság által felvetett gyanú, miszerint a kivitelező cégek kartellmegállapodást kötöttek, ami ellentétes az uniós joggal – mondta az államtitkár. Hozzátette: a kormány nem ért egyet az EU-bizottsággal, és amíg nem bizonyosodik be a gyanú, addig „nem tör pálcát senki fölött”, de szeretné teljes körűen kivizsgálni a gyanút, hiszen közpénzből megvalósuló projektről van szó. A kormány egyértelműen szeretné látni, hogy megáll-e az Európai Bizottság által megfogalmazott gyanú – mondta Csepreghy Nándor.

A helyettes államtitkár elmondta: Lázár János még csütörtökön utasította a Miniszterelnökség belső ellenőrzési főosztályát, hogy egy hónapon belül vizsgálja ki, hogy a NIF hogyan folytatta le a közbeszerzési eljárást ebben az ügyben. Megvizsgálják a teljes folyamatot, a pályázati kiírást, a győztes és a vesztes ajánlatokat, a becsült és a tényleges kivitelezési árak közötti különbséget – mondta.

Csepreghy Nándor hangsúlyozta: „nincsenek kivételezettek, nincsenek törvény fölött állók, a kormány egyformán jár el minden ilyen és hasonló esetben”, mert „a lehető legkörültekintőbben kell gazdálkodnia minden minisztériumnak és állami szervezetnek, amely közpénzeket kezel”. Megismételte: ha a gyanú beigazolódik, és Magyarországot pénzügyi szankciókkal sújtják emiatt, „azt azoknak a vállalkozásoknak kell viselniük, amelyek ebben részt vettek”.

Csepreghy Nándor a sajtótájékoztatón reagált a nol.hu portálon megjelent értesülésre, amely szerint az EU csalás elleni hivatala (OLAF) 150 milliárd forint összértékben vizsgál Magyarországon megvalósult építőipari projekteket. A helyettes államtitkár elmondta: az OLAF jelenleg összesen 50 magyarországi beruházást vizsgál, nem egészen 500 milliárd forint összértékben. A kormánynak ezekről a vizsgálatokról teljes körű tudomása van, az eljárások a kormánnyal együttműködve zajlanak – mondta el a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára.

Öt cég építené a 30 kilométeres szakaszt

Gyanúsnak találta az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti szakaszának kilométerenként közel 4 milliárd forintos építési költségét az Európai Bizottság, ezért elutasította a projekt támogatására vonatkozó magyar kérelmet – írtuk az Index alapján korábban. Az EB szerint a magas építési költség kartellezéssel jöhetett ki.

A portál emlékeztet: az Abony-Fegyvernek közötti kevesebb mint 30 kilométeres távot három szakaszban pályáztatta meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. úgy, hogy a hazai piac öt befolyásos szereplője is részesült az üzletből. Egy 46,7 milliárdos részt nyert meg a Colas-Swietelsky konzorcium, egy 32,5 milliárdosat a Közgép-A-Híd páros, és egy 31,5 milliárdosat a Strabag.

Összesen 62 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tintamin
2015. március 31. 21:47
Na nézd csak! Már a Holdról is látszik, hogy nálunk lopnak? Az Alföldön 4milliárdért épül egy autópálya? Németországban, ahol többszörösen drágább a munkaerő, meg fellennyiért? NAHÁT!
gudmen
2015. március 31. 17:04
20 éve nem tünik fel az egymást váltogato két posztkomcsi pártnak, hogy a 40%-kal többe kerül az autopálya km-e mint németországban és kétszerese a horvátországiénak..köztudottt, hogy nálunk zengö bérceket kell átvágni..alagutakat furni gránit hegyekbe..mig a dalmátoknál pusztaság amerre látnak.. tolvaj brigád..nagykoalicio..ahogy a népnyuzás minden formájában immár 2 évtizede..
választópolgár
2015. március 31. 17:03
Az eu pénzek leszívása üzemszerűen halad.
Laibach
2015. március 31. 16:55
Kikindai betyárok - Majd ha nékem sok pénzem lesz https://www.youtube.com/watch?v=ODlfZ4f_NgE
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!