Az EU megvédené a bankbetéteinket, a németek nem kérnek belőle

2016. január 15. 15:32

Dominanciaharc alakult ki Brüsszel és Berlin között? Az év végén tette közzé az Európai Bizottság az európai betétbiztosítási alap (EDIS) létrehozásáról szóló javaslatát, mely szerint a jövőben egy közös kasszából kártalanítanák a betéteseket, ha csődbe megy a bankjuk. Egyelőre kérdéses, hogy Magyarországnak érdemes-e beszállnia az EDIS-be; és az is lehet, hogy a németek tiltakozása megfúrja a projektet. Egy biztos, a Quaestorhoz hasonló esetekre nem vonatkozna az új rendszer sem. Riportunk.

2016. január 15. 15:32
Bakó Beáta

A Quaestor-botrány óta a szélesebb közvélemény előtt is ismert, hogy létezik egy alap, amely egy bizonyos összegig kártalanítja a befektetőket, illetve betéteseket, ha csődbe megy egy pénzintézet.

A Beva-kártalanítás azóta közszájon forgó fogalom lett, ez az alap azonban kifejezetten a befektetési szolgáltatók (mint amilyen a Quaestor vagy a Buda-Cash) ügyfeleinek nyújt kártalanítást. Ettől elkülönülő pénzalap az OBA (Országos Betétbiztosítási Alap), amely minden, Magyarországon bejegyzett hitelintézetben (például bankban vagy takarékszövetkezetben) vezetett számlán lévő számlapénzt biztosít százezer eurós, azaz nagyjából harmincmillió forintos határig: nem csak a kifejezetten lekötött betétként elhelyezett összegeket, hanem a folyószámlákat is.

Ugyan a Beva és az OBA apparátusát nemrég összevonták, ettől még azonban két elkülönült perselyről van szó. Mindkettő százezer euróig kártalanít; nem is lehet korlátlanná tenni a kártalanítást, hiszen az már szocializmus lenne, nem piacgazdaság – mondta a Mandinernek Tóth István, az OBA kommunikációs vezetője, akit a tervezett új EU-s betétbiztosítási rendszerről kérdeztünk. Tóth hozzátette: ettől függetlenül viszont bárki megteheti, hogy a harmincegyedik milliótól egy másik bankban, egy új számlán tartja a pénzét, így az is biztosítva lesz

Pénzügyi tűzoltás tanult az EU a gazdasági válságból?

Mivel a betétesek egyben választók is, ezért nem jó, ha tömegesen elégedetlenkednek – ezt az amerikaiak már az 1929-33-as nagy gazdasági világválságkor felismerték. Az amerikai modell ugyanakkor abban áll, hogy a betéteseket ugyan kártalanítják, de hagyják csődbe menni azt a bankot is, amelyik rosszul gazdálkodott. Ehhez képest Európában más a szemlélet: inkább toldozgatják-foldozgatják a rendszert, kisegítik a bankokat, nem sokkolják a betéteseket (és egyben választópolgárokat) – fejtette ki Tóth István.

Az OBA-hoz hasonló EU-s szintű betétbiztosítási alapról (EDIS) még csak egy bizottsági javaslat látott napvilágot, ugyanakkor egy korábbi lépésben már szigorították azt az 1994 óta létező irányelvet, amely a tagállami betétbiztosítási alapok tevékenységét szabályozza. A betétbiztosítástól nem független kérdés az újonnan létrehozott EU-s bankszanálási rendszer sem, amely a legnagyobb bankok esetleges csődjét hivatott megelőzni. Ez egyfajta prevenciót jelent: ha látszik, hogy egy bank a csőd felé megy, és a felügyelet már nem tud mit tenni, akkor végső esetben a szanálási hatóság közbeavatkozik. Átveszi az irányítást a bank fölött, esetleg bezár egyes részlegeket, de végeredményben átmenti a bank értékes elemeit, köztük a biztosított betéteket, a betétesek pedig ezt észre sem veszik – mondta Tóth. Persze ez is pénzbe kerül, erre hozták létre a Szanálási Alapot – EU-s szinten és Magyarországon is. Ezt az alapot a legnagyobb bankok és befektetési szolgáltatók finanszírozzák. A szanálás lényege, hogy ne az adófizetők pénzén kelljen áldozni a bankok megmentésére, de a bank bezárása is elkerülhető legyen, és a bankcsőd sokkját ne szenvedjék el a betétesek – magyarázta érdeklődésünkre Tóth.

Ha ilyen prevencióra nem került sor, vagy megpróbálták éppen, de nem használt, és a bank csődbe megy, akkor jön a képbe a betétbiztosítás, amit Tóth István a „pénzügyi tűzoltás” hasonlatával írt le. 1994 óta létezik az irányelv, amely előírja a tagállamoknak, hogy – ha addig nem lett volna – hozzanak létre egy ilyen betétbiztosítási alapot, azonban ezen kívül egészen a közelmúltig nem sok konkrétumot tartalmazott az EU-s szabályozás. Például az is mindegy volt, hogy ezt az összeget előre gyűjtik vagy utólag dobják össze a bankok, miután már kiderült, hogy baj van. Ezt az ex post, vagyis az utólag összedobós rendszert alkalmazta Németország, Ausztria, Olaszország és az Egyesült Királyság is.
 
Felvetésünkre, hogy pont inkább Görögországról, vagy Spanyolországról képzelné az ember ezt a fajta lazaságot, Tóth azt mondta: az önmagában, hogy előre gyűjtöttek, nem garancia semmire, hiszen nem mindegy, hogy mennyit. Görögországban például hárommillió dollár volt az ex ante összegyűjtött perselyben, ami nem sokra elég. Ezért az irányelv 2014-es reformja alkalmával nem csak azt határozta meg az EU-s jogalkotó, hogy minden tagállamban előre kell gyűjteni a betétbiztosítási alapokba a pénzt, és hogy bankcsőd esetén 20 napon belül (2024-től 7 napon belül) kártalanítani kell a betéteseket; hanem azt is, hogy ezen alapok feltöltöttségének 2024-re 0,8 százalékosnak kell lennie. Ezt a 0,8 százalékot ahhoz képest kell érteni, hogy mennyit kellene kifizetni, ha az összes bank csődbe menne és minden betétest kártalanítani kellene 100 ezer euróig.
 
Hogy áll Magyarország a saját perselyével?
 
Az EDIS-nek nevezett közös európai persely – már ha megvalósul – Magyarországra nem lesz kötelező, amíg nem leszünk eurózóna-tagállamok. Ugyanakkor a saját alapunknak, az OBA-nak meg kell felelnie az EU-s előírásoknak. Hogy állunk most ezzel, például megvan-e a kellő feltöltöttség? – kérdeztük Tóth Istvánt.
 
Magyarországon képletesen a nulla alá mentünk a DRB Bank csődje miatt: az OBA-nak kötvényeket kellett kibocsátania, hogy kártalanítani tudja a betéteseket” – magyarázta Tóth István, hozzátéve: ettől még nem teljesen üres a kártalanítási kassza, jelenleg több mint 22 milliárd forint van benne. Hozzátette: ha fel is töltjük az OBA-t 0,8 százalékra, az nem garantálja, hogy nem lesz bankcsőd; sőt, az OBA-nak pont hogy mindig azzal a pesszimista forgatókönyvvel kell számolnia, hogy lesz. Az EU-ban arról már egyezségre jutottak, hogy minimum 0,8 százalék kell majd. Mivel ezen kívül van még egy 0,8 százalékos puttony, ez a Szanálási Alap, amiből a nagyokat a ki lehet menteni a háttérben; így abból indulnak ki, hogy a betétbiztosításnál elég a 0,8 százalékos feltöltöttség – mondta. Ha meg mégsem, akkor hitelt lehet felvenni a jegybanktól vagy a piacról, és újabban kötvényt is kibocsáthat az OBA, hogy fedezni tudja a kártalanítást az alap kimerülése esetén. Tóth ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az OBA a kifizetéseket gyorsan, határidőben tudja teljesíteni, a DRB Bank esetén például 5 nap alatt kifizették majdnem mind a 73 ezer betétest.
 
De miért kell még egy közös persely is?
 
Felvetődik a kérdés, hogy ha minden tagállamban kötelező és viszonylag egységes lesz a betétbiztosítás, akkor emellé miért kell még egy közös persely is? Tóth István először is leszögezte, hogy az uniós szintű közös betétbiztosításról, az EDIS-ről még csak egy javaslat született, de egyáltalán nem biztos, hogy el is fogadják, ugyanis Németország erősen tiltakozik ellene.
 
A közös perselynek az lenne az értelme, hogy a biztonság kedvéért legyen még egy opció (refinanszírozás), ha a tagállami kártalanítás nem működne; 2024-től pedig egyenesen onnan működne a kártalanítás. Ráadásul miután az euró-tagállamokban közös a bankfelügyelet és egységes a szanálás, így a közös betétbiztosítás is hozzá tartozik a bankunióhoz. Ezen kívül egy bankcsőd az anyabank más tagállamban lévő fiókjait is magával ránthatja, és akár még nagyobb kárt is okozhat ebben a második tagállamban, mint a bank „anyaországában” – magyarázta.
 
Az EDIS csak az eurózónás országoknak lenne kötelező, a saját pénznemet használó EU-tagállamok önkéntesen csatlakozhatnának, ha akarnak. Hogy nekünk megérné-e (feltéve, hogy mondjuk tíz év múlva sem leszünk eurózónás ország, így lesz választási lehetőségünk), azt Tóth István egyelőre nem tudta megjósolni. Mint mondta, a javaslat jelenlegi formájában még az eurózónás tagállamokra nézve is felvetődnek nehéz kérdések.
 
Az alapba nem a nemzeti betétbiztosítási alapok (vagyis Magyarország esetén az OBA), hanem közvetlenül a bankok fizetnének, az alapján, hogy mennyire kockázatos módon működnek. Persze ezt a kérdést megbonyolítja, hogy sok bank számos (esetleg az anyaországánál kockázatosabb) más tagállamban működtet fióktelepeket.
 
A Bizottság tervei szerint csak az a tagállam csatlakozhat a közös európai betétbiztosítási alaphoz, amely a saját nemzeti rendszerében is megfelel az EU-s sztenderdeknek (tehát megvan a 0,8 százalékos ex ante feltöltöttség, és határidőn belül ki is tudja fizetni a betéteseket, ha arról van szó). Ezzel szemben viszont ellenérvként hozható fel, hogy pont azoknak a tagállamoknak lenne majd az EDIS-re szüksége, amelyeknek hiányos a saját tartalékuk – magyarázta Tóth, hozzátéve: az EDIS lényege, hogy szétterítse a kockázatokat és a teherviselést.
 
A németek megint kimenthetnék a görögöket...
 
Pont emiatt tiltakozik ellene Németország – nemcsak a bankszektor, hanem a politika is: ők tőkeerősek, kevés a kockázatuk és nem akarják a déli államok, Görögország vagy Spanyolország kockázatait viselni. „A németek nélkül ebből semmi nem lesz” – szögezte le Tóth, és felidézte Wolfgang Schäuble német szövetségi pénzügyminiszter megnyilatkozásait a témában. Schäuble például úgy fogalmazott az EDIS-szel kapcsolatban: „nem hiszi, hogy mernének dönteni Németország nélkül”. Tóth István szerint „ez most egy dominanciaharc Brüsszel és Berlin között”, az EDIS ugyanis Juncker biznisze.
 
Nemcsak Németország, de az európai betétbiztosítási alapokat tömörítő szervezet, az EFDI is kérdéseket vetett fel a javaslat kapcsán. Például a javaslat szerint a közös perselyből kártalanítanak egy betétest, és ha ebből jogvita keletkezik (mondjuk a betétes szerint több pénz jár neki), akkor az EDIS nem lehetne perelhető, vagyis a betétes a tagállami betétbiztosítási alapot, mondjuk az OBA-t támadhatná meg. Felmerül a kérdés, hogy a nemzeti betétbiztosítási alapok végeredményben csak „végrehajtói” lesznek-e az EDIS-nek, hasonlóan ahhoz, ahogy az eurózónás jegybankok alá vannak rendelve az EKB-nek? – vetette fel Tóth.
 
Azt is kritikaként hozta fel a szakmai szervezet, hogy az EDIS pénzeszközeit eurókötvényekben tartanák. Szerinte ha egyszerre nagy sokk éri a bankrendszert és sok bank betéteseit kell kártalanítani, akkor így az európai kötvénypiac is megrendül, mert csak az „egyik zsebünkből a másikba” rakjuk a problémát. Ezért felmerült, hogy dollárkötvényekben is lehetne az EDIS-es pénzeszközöket tartani – mondta az OBA kommunikációs vezetője.
 
Egy biztos, ha lesz is EDIS, az a jövőbeli, Quaestorhoz hasonló ügyekre nem fog vonatkozni, hanem csak és kizárólag a bankbetétekre. A befektetésekre is vonatkozik egy befektetővédelmi irányelv, de annak az újratárgyalása egyelőre nincs napirenden a válság után sem. És az sem biztos, hogy előveszik – tette hozzá Tóth István, ezt pedig az EU-s tagállamokban meglévő pénzügyi tudatosság eltérő szintjeivel magyarázta. Nálunk például országos botrány volt, hogy három befektetési szolgáltató, a Quaestor, a Hungária és a Buda-Cash becsődölt, eközben például a rendkívül fejlett tőkepiaccal rendelkező Nagy-Britanniában hetente mennek csődbe ilyenek. Mint mondta, sok olyan eset van ott is, hogy bűncselekménygyanús az ügy, mások pedig simán a rossz menedzsment miatt csődölnek be – de ott ez hozzá tartozik az élethez, „business as usual”.

 

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brekker
2016. január 16. 08:40
Állami közpénzszolgáltatás kéne átutalásokra és folyószámlákra 100% jegybankpénzzel, és ebből következően 100% biztonsággal. Nem fordulhatna elő az ami most előfordulhat, hogy egy cég egyszercsak elveszti a működéséhez szükséges pénzt, mert egy este bezárják a bankot, és másnap már nem nyit ki. Ráadásul az állam kötelezi bankszámla vezetésre. A bankbetéteket viszont nem kéne biztosítani semennyire. Aki kamat, vagy kevesebb költség miatt bankba vinné a pénzét, az tudná, hogy amikortól átadta, onnantól az már nem az ő pénze, hanem csak a követelése a bank felé. Átalakulna és tisztázódna a befektetési és hitelpiac, például nem látra szóló folyószámla betétekből hiteleznének a bankok tízévekre, hanem hasonló futamidejú jelzálog kötvény kibocsátásból.
áfonya
2016. január 15. 23:44
http://napimigrans.com/a-szelsobalos-aktivista-ugyanolyan-veszelyes-mint-az-eroszaktevo-migrans-2/
áfonya
2016. január 15. 23:30
Juncker szerint Schengen után az eurótól is búcsúzhatunk . http://www.karpatinfo.net/cikk/kulfold/juncker-szerint-schengen-utan-az-eurotol-bucsuzhatunk/jean-claude-juncker-europai-unio-menekultvalsag-menekultek-bevandorlas-migracio-illegalis-bevandorlas-illegalis-bevandorlok Az EU már nem varázs szó amivel a volt keleti blokkot 1989 után lehetett ámítani ,lehetett ismét iga alá csábítani hamis ígéretekkel .
áfonya
2016. január 15. 23:21
Amerika nem a saját zsoldoskatonáit nem a saját fegyverével robbant ki háborút ,hanem másik földrészről át csoportosítja a barbárokat ,ezekkel igázza le felégeti a békés földrészt .Nem kell más hozzá mint Juncker Merkel féle árulók.Igy Amerikának nem a saját népét áldozza fel. Nem a drága fegyvereit használja. http://meteon.org/2016/01/15/kezigranatot-dobott-egy-bevandorlo-egy-rendorsegi-buszra-svedorszagban/
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!