Régi dízelautók kitiltásában Budapest kövesse a londoni példát! – a Levegő Munkacsoport elnöke a Mandinernek
2023. február 26. 15:33
Budapest számára is követendő példának tartja a Levegő Munkacsoport elnöke a Londonban már bevezetett – és idén bővülő – ultraalacsony kibocsátási övezetet, ahová csak díjfizetés ellenében hajthatnak be a környezetet különösen szennyező gépjárművek. Lukács András a légszennyezettség és a dugók visszaszorítása, valamint a parkolási mizéria enyhítése érdekében azt is javasolja, hogy az egész fővárosban fizetős legyen a parkolás.
2023. február 26. 15:33
p
7
89
83
Mentés
Három budapestnyi méretű lesz idén augusztustól Londonban az úgynevezett ultraalacsony kibocsátási övezet. A jelenleg még „csak” 379 négyzetkilométeres, de nyár végétől gyakorlatilag az egész brit fővárosra kiterjedő zónában a magas nitrogén-dioxid-kibocsátású autók csak napi 12,5 font (körülbelül 5300 forint) megfizetése ellenében közlekedhetnek. A magyarországi Levegő Munkacsoport elnöke szerint Budapesten is hasonló intézkedésre lenne szükség a környezet- és egészségvédelem érdekében.
A legszennyezőbb járművek közlekedését meg kell nehezíteni
A londoni városvezetés csaknem öt év felkészülési időt adott az autósoknak a „zöldövezet” 2021-es – 21-ről 379 négyzetkilométerre való – kibővítése előtt. „Ám már a hír hallatán jóval gyorsabb ütemben kezdtek megválni a dízelautóktól a londoniak és a környékben élők, mint az Egyesült Királyság többi részén, vagyis az intézkedés beváltotta a hozzá fűzött reményeket” – mondta a Mandinernek Lukács András. A szabályozás egyébként nemcsak a személygépjárművekre, hanem a motorokra, a teherautókra, más speciális járművekre és a kisbuszokra egyaránt kiterjed a brit fővárosban.
„Budapesten is valami ehhez hasonlót kellene meglépni, olyasfajta felkészülési idővel, mint Londonban. A munkacsoport egyébként régóta szorgalmazza a legszennyezőbb járművek fokozatos kitiltását a fővárosból. Ez az elképzeléseink szerint azt jelentené, hogy először a környezetvédelmi szempontból legrosszabb kibocsátású autók, majd lépésről lépésre a további szennyezési kategóriákba esők közlekedését kellene megnehezíteni” – fejtette ki a szervezetet a 35 évvel ezelőtti megalakulása óta vezető szakember, emlékeztetve, hogy Karácsony Gergely főpolgármester meg is ígérte egy ilyen ütemterv elkészítését, de ez egyelőre még várat magára.
A budapesti parkolási zónákat is tovább bővítenék: az egész fővárosra
A Levegő Munkacsoport elnöke nemcsak ebben az ügyben, hanem a parkolás kérdésében is radikális megoldást javasol. Egyrészt szerinte a tömeges autózás mielőbbi visszaszorítása érdekében Budapest teljes közigazgatási határára ki kellene terjeszteni a nem helyben lakókra vonatkozó fizetős parkolást. Azt ugyan üdvözölte, hogy ettől az évtől emeltek a parkolási díjakon és bővítették a fizetős övezeteket, de – mint jelezte – ebből jókora problémák adódtak a külső kerületekben. A város széléről és az agglomerációból érkező autósok ugyanis most kijjebbre szorultak, és a csendes zöldövezeti utcákban, lakótelepeken teszik le a kocsit – az ott élők nem kis bosszúságára.
Másrészt Lukács András arról is beszélt, Budapest parkolási rendelete már most is lehetőséget ad arra, hogy a várakozási díjakat a járművek környezetvédelmi besorolása alapján differenciálják, bár tudomása szerint jelenleg ezzel egyetlen önkormányzat sem él.
Pedig – hangsúlyozta – ez is jótékonyan hatna a sok káros anyagot kibocsátó, jellemzően régebbi autók számának a csökkenésére.
Robogók kitiltása: ez is szerepel a javaslatok között
A munkacsoport még januárban kiadott egy részletes közleményt arról, mely területeken javasol zöldszempontú változtatásokat a Fővárosi Közgyűlésnek. Ezek között szerepelt például a parkolási rendszer előbb említett átalakítása, úgynevezett iskolautcák létrehozása – ahol korlátoznák a gépkocsibehajtást –, további buszsávok kialakítása, valamint a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltása Budapest belvárosából. Az utóbbival kapcsolatban a szervezet elnöke kiemelte: természetesen csak a régi, kétütemű robogókra vonatkozik a kezdeményezésük – a korszerű kétkerekűekre nem –, mivel ezek akár ezerszer annyi szennyező anyagot is kibocsáthatnak, mint egy régebbi teherautó. Megjegyezte,
külön szabályozást érdemelnének a futárok robogói, hiszen azok rengeteget futnak egy nap, így kiemelten fontos lenne, hogy házhoz szállítást csak környezetbarát járművekkel lehessen végezni.
A Levegő Munkacsoport január eleji javaslatairól megkérdeztük a Főpolgármesteri Hivatalt, amely a lapunknak küldött január közepi válaszában annyit írt: „A főváros vezetése folyamatosan vizsgálja a civil és szakmai szervezetek javaslatainak a megvalósíthatóságát, amellett, hogy a városvezetés vállalt célja, hogy mérsékelje a fővárosiakat érő környezeti ártalmakat, legyenek azok akár zaj-, akár légszennyezések”.
A szakember a faültetésekkel kapcsolatban elárulta, hogy „a korábbi években ennek a többszörösét ültette el az előző városvezetés, így ez a szám igencsak karcsú”.
Hszi Csin-ping látogatásának célja Magyarország és Kína államközi és gazdasági-kereskedelmi kapcsolatainak további erősítése, valamint az együttműködés kiterjesztése újabb területekre.
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 83 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hoth
2023. február 28. 12:31
Az EU ban mindenki kurrrrva nagy demokrata,meg itthon is az összes ballibsi neomarxista ..ehhez képest mást se lehet hallani,minthogy ők mit és hol tiltanak , illetve tiltanának meg ha módjukban állna....demokrácia egyenlő tiltás..hát.. logikus..végülis az idősebb korosztály már megtapasztalta mik a valódi baloldali értékek
Megy a víz gereblyézés... Tényleg a gépkocsik szennyezik Budapest levegőjét a legjobban??? Nono!
Számolt már valaki a Liszt Ferenc repülőtérről NYUGAT irányából érkező és arra távozó repülők okozta LÉGSZENNYEZÉSSEL???
Adatok: évente kb. 14 millió utas érkezik-távozik a LF reptér tekintetében. Ha egy repülő 250 utast fogad be, azévi 56 EZER járat. Ennek kb. 3/4 része NYUGAT FELŐL ÉRKEZIK. vagy MEGY!!
Ha csak FÉL ÓRÁT SZÁMOLUNK BP. légtere felett az 42ezer járat. Amelyek átlag 3000 kg/óra kerozint égetnek el (1 liter kerozin 0,8 kg, akkor az 3750 l/óra, 1875 l GÉPENKÉNT!!!
Egy évre számolva az 78 millió 750 ezer LITER KEROZIN ÉGÉSTERMÉKE HULLIK KELET PESTRE, a legsűrübben lakott DÉL-PESTI, a LÁGYMÁNYOSI-, A GAZDAGRÉTI LAKÓTELEPEKRE!!!
Ja, hajdanán- még az ÁTKOSBAN sokkal kisebb Nyugat felől/felé forgalom idején a repülési útvonal ERCSI magaasságában szelte át a Dunát: oda és vissza is!!!
A levegő munkacsoport az egyik legkártékonyabb külföldről pénzelt gittegylet. A 10-es út új, a településeket elkerülő nyomvonalát több mint 30 éve blokkolják perek sorozatával. Ma a csúcsforgalmak idején járművek tízezrei araszolnak naponta kétszer Dorog és Óbuda között. Nekik minden jó, ami nekünk rossz.
Esetleg kezdhetnék a kitiltást a füstokádó BKV buszokkal. Majd folytathatnák a 60-70 éves,lepusztult dízelmotorral szerelt túrista- és termes hajók kitiltásával a Duna fővárosi szakaszáról.
Ha mindez megvan,akkor kellene pár darab,több ezer férőhelyes P+R parkoló a város határain,tömegközlekedési ingajárattal a városba ..
Amíg ez nincs meg,addig hagyják békén az autósokat