Kiderült: ezért kell nemsokára perkálni Budapest legnagyobb, eddig ingyenes P+R parkolójában

2023. május 15. 06:28

Véget ért a díjmentes parkolás a főváros kapujában. És máshol is.

2023. május 15. 06:28
null
Nagy Gábor

Júliustól fizetni kell majd az Őrmezőn, Kelenföldön lévő P+R parkolókért – adta hírül a Budapest Közút.

Hétvégén, ünnepnapokon, nappal és éjszaka egyaránt.

A döntést a Karácsony Gergely vezette, baloldali többségű Fővárosi Közgyűlés hozta meg 2022 októberében, annak előkészítése a DK-s vezetésű újbudai önkormányzattal egyeztetve történt.

Az eddig ingyenesen használható majd 1500 hellyel bíró P+R parkolókért reggel 6 és 22 óra között alkalmanként 350 forintot, éjszaka – tehát 22 órától reggel 6 óráig – pedig óránként 105 forintért lehet majd várakozni.

Utóbbit nem csupán az Őrmező P1, P2, valamint az Etele tér P1, P2 névre keresztelt parkolókban tervezik bevezetni, hanem más, eddig is díjköteles, a Közút által üzemeltetett P+R várakozóhelyeken: így a Köki Terminál P+R, Kőbánya-Kispest P+R, Hűvösvölgy P1 P+R, Örs vezér tere P+R, Pillangó utca P+R, illetve Újpest Városkapu P+R parkolókban is.

Budapesten egyébként majd 6000 ilyenfajta parkolóhely található, ennek jelentős része fizetős.

A Budapest Közút kommünikéjét azzal kezdi, hogy a fizetőssé tétellel visszanyerik valódi funkciójukat a kelenföldi P+R parkolók. Való igaz, hogy a környék utcái már fizetőssé váltak, ezért az, aki nem kívánt továbbra sem fizetni a várakozásért, e parkolókat használta; de erre csak akkor volt lehetősége, ha és amennyiben talált ott szabad helyet. Merthogy az ingyenes parkolót sokan nem a rendeltetésének megfelelően használják: napokig, hetekig tárolják Őrmezőn, Kelenföldön gépjárműveiket.

Egyes szakértők azonban úgy vélik, önmagában nem megoldás a fővárost sújtó, egyre nagyobb autóforgalom (ezáltal parkolási igény) mérséklésére, hogy fizetőssé teszik az eddig díjmentesen használható lehetőségeket.

  • Egyrészt: a díjszabásos parkolás bevezetésével a külső kerületek irányába terelik az ingyenes várakozást kereső autósok figyelmét.
  • Másrészt: a forgalomcsökkentés nem tud megvalósulni, a közösségi közlekedéstől elveszik az egyik ösztönzőt: a díjmentes, védett parkolás lehetőségét.

Pozitív elmozdulást remél a városvezetés

Mindenesetre megkerestük a Budapest Közutat, hogy a fentiek fényében milyen megfontolások alapján lesz fizetős a főváros legnagyobb P+R parkolója; mennyiben segíti-e lépés a közösségi közlekedés használatára való ösztönzést; hogy készültek-e előzetes hatásvizsgálatok, történtek-e egyeztetések az érintett kerületi, valamint agglomerációs önkormányzatokkal.

„Az intézkedés célja, hogy a kelenföldi P+R parkolók teljes egészében P+R funkciót tudjanak betölteni, és megszűnjön a hosszútávú, nem P+R jellegű parkolás jelensége – kezdte válaszát a Közút –. A díjfizetés szabályozó szerepe biztosítja, hogy a fővárosi autósforgalom csillapítását célzó parkolóhelyek azok számára álljanak rendelkezésre, akik tényleges módváltás céljából, a munkaidejüket lefedve veszik igénybe a parkolót – írta a cég, aláhúzva: – Mindez

Hozzátették, üzemeltetési tapasztalataik azt mutatják, hogy díjbevezetés forgalomszabályozó és közösségi közlekedésre átterelő szerepe a többi parkolóban is a várt hatást hozta az elmúlt évek során.

Szeptembertől drágult nagyot a parkolás

Mint arról a Mandiner.hu, tavaly szeptember 5-től többet, több helyen kell fizetni a parkolásért Budapesten.

Nagyjából tíz százalékkal nőtt a térítéses szektorok területe.

Karácsony Gergelyék új szabályozása négy zónát jelölt ki a fővárosban. Az A, B és C jelzésű szektorokban immár pusztán három órát lehet parkolni, a D zónában nincs erre irányuló korlátozás.

Míg korábban 175 és 525 forint között mozogtak a parkolási díjak, addig az A jelű szektorban 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni; a B jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között; a C zónában 300 forint 8–18 óra között; a D-ben pedig 200 forint 8–18 óra között. Vagyis, a belvárosban csak három órát lehet egyhuzamban parkolni, majd 2000 forintért; ráadásul este 10 óráig fizetni kell. A külsőbb városrészekben is drágult a parkolás (és nőtt a díjfizetési időszak), méghozzá olyan mértékben, hogy sok esetben már meggondolandó a parkolóházak, -garázsok használata.

Nyitókép: Fotó: MTI / Balogh Zoltán

***

Összesen 144 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nickrivers
2023. június 30. 11:40
Ok eléred te kis karigeci, hogy ne kerüljünk bp közelébe autóval, de én pl meg jónéhany ember nem fog mondjuk vásárolni Budapesten mert az összeszart, büdös BKV-n nem fogok izzadni mert spóroltok a klímán. Fetrengenek a csövesek a Deák téren a szarjukban mert jogukban áll az utcán élni, lakni. Mondj egy turistát amekyik erre a látvanyra vágyik. Nézd meg a túristák összetételét, olyan emberek többnyire akik számara a szemét és a szar elfogadott kultúra része a városaikban. Szóval mindent szétkúr a liberalizmusod. Bazzdmeg!
Rasdi
2023. május 26. 11:35
"Az eddig ingyenesen használható majd 1500 hellyel bíró P+R parkolókért reggel 6 és 22 óra között alkalmanként 350 forintot, éjszaka – tehát 22 órától reggel 6 óráig – pedig óránként 105 forintért lehet majd várakozni." T. Szerkesztőség! Újból egy szerkesztői slendriánság. Azt meg tudom érteni, és el tudom fogadni, hogy egy "mezei", slendriánul odavetett kommentben ilyen mutatkozik, de egy szerkesztett cikkben, amit elvileg egy "hivatásos" újságíró ír, és remélhetőleg egy szerkesztő is "átfut" nem volna szabad úgy kiengedni egy összetett mondatot, hogy az egyik félnek elmarad az állítmánya ( a "350 forintot" után "kell majd fizetni.) Vagy ha felsorolásként egy állítmánnyal akarja megoldani, akkor a hozzátartozó többi mondatrészt kell egységesen szerkeszteni: "...alkalmanként 35 forintért...."). De ezt egy magyarul beszélőnek éreznie is kellene:)))))
Potymog
2023. május 15. 17:41
"Vagyis, a belvárosban csak három órát lehet egyhuzamban parkolni, majd 2000 forintért; ráadásul este 10 óráig fizetni kell." Vagyis egyre inkább tesznek érte, hogy élhetetlen legyen a belváros. Újabb üres kirakatok garantáltak. Jól el van már csúfítva Budapest, sajnos.
Palmimi85
2023. május 15. 11:30
Hé, hüjegyerekek! Ezzel csak növelitek a budapesti dugókat, mert majd hülye lesz parkolni az, aki eddig megtette, fizetni a belvárosban is tud, sőt, az utazási idő rövidülése miatt a magasabb parkolási zsozsó is megtérül. Csak egy ki általános iskolai számtan! A kaligenyó vezette budapesti vezetés folyamatosan tökön lövi magát! Látom, elkezdődött a kampány! Vagy így lesz egy dolog, aminek az eltörlésével kampányolni fogtok?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!