Újabb kíméletlen leleplezés: Tarlósék eredményével henceg Karácsony, amivel meg lehetne, arról egy szót sem ejt

2024. január 30. 18:03

Új villamosok érkeznek Budapestre, 2014-es árakon, ez minden kétséget kizárólag Tarlós István és Vitézy Dávid érdeme. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ugyanis bő egy évtizede kötötte azt a szerződést, ami a mai napig meghatározza a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztését.

2024. január 30. 18:03
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Mostanában viszont az ilyen előrelátó, koncepcionális gondolkodás olyan, mint a „hálaadási pulyka” a Városháza életében.

Nagyon megörült Karácsony Gergely baloldali főpolgármester, mikor meglátta, hogy a spanyolországi baszk vasúti járműgyártó, a Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., vagy egyszerűen csak „CAF”, ahogy azt szélesebb körben ismerik, minap megkezdte a Budapestre szánt villamosok összeszerelését.

Mint írta, a Fővárosi Önkormányzat járműpark-fejlesztésének köszönhetően a BKK 2022 novemberében 20, tavaly márciusban pedig további 31 járművet rendelt a gyártótól. „Az újabb, összesen 51 jármű érkezésével és forgalomba helyezésével olyan vonalakon is megjelennek, ahol eddig csak ritkán, vagy egyáltalán nem közlekedtek alacsony padlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok”, fűzte hozzá.

Ezt is ajánljuk a témában

Ennyit a kivéreztetésről: az új budapesti villamosokat lényegében az állam finanszírozza

A városvezető hirdetett Facebook-bejegyzése ugyanakkor érthető okokból arra nem tér ki,

hogy a beszerzés fedezetét az állam biztosítja

egy tavaly februári kormánydöntésnek köszönhetően.

Tekintettel viszont arra, hogy mindez az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretének többletkötelezettség-vállalásával történik, így Budapest új villamosait az uniós források helyett lényegében a központi költségvetés finanszírozza. A BKK pedig csupán egy, még Tarlós István főpolgármestersége idején megkötött, máig élő szerződés opcióját merítette ki.

A pontosítást Vitézy Dávid egykori BKK-vezér, volt közlekedési államtitkár tette meg a vonatkozó Facebook-bejegyzésében: „Hosszas tendereztetés után a BKK vezetőjeként még 2014-ben írtam alá a szerződést a spanyol villamos-gyártóval. A most megrendelt 51 darab villamos az utolsó adag, amely a szerződésből még hátra van. 46 darab »normál« és 5 darab, az 1-es vonaláról ismert 56 méter hosszú villamos érkezhet így még a már közlekedő alacsonypadlós villamosok mellé Budapestre.”

Vitézy felidézte, hogy első körben 47 villamost rendeltek a főváros számára, amelyek azóta is járnak többek között az 1-es, a 3-as és a Budai Fonódó (17, 19) vonalain. Az egykori BKK-vezér továbbá hangsúlyozta, hogy anno a kontraktust előrelátóan jelentős opcióval kötötték meg, ezáltal a Fővárosi Önkormányzatnak és a BKK-nak további 77 darab villamos ütemezett megrendelésére maradt lehetősége.

Akkor ezt sokan nem értették, kritizálták, pedig a szerződés ugyan az euróinflációt követte, de az iparági áremelkedéseket nem, így máig még a 2014-es árakon biztosítja az új villamosok rendelését

fogalmazott a közlekedési szakértő. – Ez nem kis szó, hisz ilyen áron egy új tenderen ma már megközelítőleg sem kapna ajánlatot a BKK, a duplája is jó ár lenne. A villamosok beszerzését az Európai Unió (EU) kilencvenkilenc százalékban támogatta.”

Tarlós István
Budapest, 2015. szeptember 17. Tarlós István főpolgármester beszédet mond a Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem elnevezésű projekt sajtótájékoztatóján Budapesten, a BKV Vasúti Járműjavító Szolgáltató Kft. X. kerületi Fehér úti telephelyén 2015. szeptember 17-én. Ezen a napon menetrend szerinti forgalomba álltak a rövidebb CAF-villamosok Budapesten, a 3-as villamos vonalán. Az új villamosflotta 35 rövidebb és 12 hosszabb járműből áll majd. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Forrás:  MTI

Jöttek Karácsony Gergelyék, és majdnem dugába dőlt a további villamos-beszerzések opciója

A BKK 2017-ben további 26 villamosszerelvényt rendelt meg a CAF-tól az opció terhére. Olvasóink emlékezhetnek ezen járművek kálváriájára. 2020-ben, immár az új, baloldali városvezetés irányítása alatt

a BKK bő egy évig képtelen volt üzembe helyezni a járműveket még az uniós finanszírozást is veszélyeztetve ezzel,

amire akkor szintén Vitézy irányította rá a figyelmet.

Ráadásul a 26-ból 21 „rövid” CAF-nak a szerződés szerint az 50-es, illetve a „hűvösvölgyi” villamosvonalon kellett volna közlekedni, ám azokat előbb alkalmassá kellett tenni a járművek fogadására, amely nem kevés viszontagság után csak tavaly őszre valósult meg.

A „hűvösvölgyi” vonal felújításának mizériájával portálunk többször is foglalkozott. Nagy port kavart, amikor a BKK meg akarta szüntetni a Nagyajtai és Nyúl utcai megállókat, majd az akadálymentesítés elmaradása is.

Ezt is ajánljuk a témában

Felújítás és akadálymentesítés helyett megszűnő villamosmegállók Budán

Villamosmegállók eltüntetésével kombinálná az akadálymentesítést a Főváros a Szilágyi Erzsébet fasor villamosvonalán, a helyiekkel nem egyeztetve. Karácsony Gergely főpolgármester április óta nem reagált a hozzá intézett panaszokra, de a momentumos Hajnal Miklós, a BKK felügyelőbizottságának elnöke is néma a kérdésben.

Egy „apró” részlet ugyancsak kimaradt az „eredményeivel” hencegő főpolgármester posztjából

Karácsony Gergely bejegyzéséből ugyanakkor érthetetlenül kimaradt az is, hogy a villamosok többségének végszerelése és üzembe helyezése ezúttal is Magyarországon lesz, ráadásul egy fővárosi cégnél (korábban ezt a Dunakeszi Járműjavító Kft. végezte), ahogy erre a Fővárosi Közgyűlés 2024. évi első ülésére beterjesztett előterjesztés hívja fel a figyelmet:

„Javaslat a BKV Vasúti Járműjavító Kft. és a CAF SA. által, 49 CAF villamos összeszerelése, valamint statikus és dinamikus tesztek elvégzése tárgyban megkötendő szerződés biztosítékaként szolgáló tulajdonosi kezességvállalás jóváhagyására”

– címmel. 

Mielőtt azonban a január 31-én esedékes Fővárosi Közgyűlés előterjesztései napvilágot láttak volna, lapunk már biztosnak tűnő forrásból értesült erről a lehetőségéről és megkereste a VJSZ Kft.-t, de csak azt a választ kaptuk, hogy „a VJSZ Kft.-nek jelenleg nincs szerződése CAF járművek összeszerelésére. Amennyiben létrejön egy ilyen megállapodás, tájékoztatást adunk róla”.

Tájékoztatást nem kaptunk, azonban a Mandiner.hu értesülései helytállónak bizonyultak.

Nézzük, miről is van szó pontosan?

A spanyolországi gyártó azzal kereste meg a VJSZ Kft.-t, végezze el 49 darab CAF-villamos végösszeszerelését. Negyvennégy normál, öt hosszú szerelvényről van szó; vagyis az opciós szerződésből lehívott ötvenegy villamosból kettő még a CAF üzemében készülne. Nem véletlen, hogy a gyártó a VJSZ Kft.-t kereste meg, utóbbi ugyanis nem csupán a BKV Zrt. részére végez főként karbantartó, felújítási munkálatokat, de külső partnerek megrendeléseit is teljesítheti. Illetve a VJSZ Kft.-nek van már tapasztalata CAF-villamosok karbantartásában, szervizelésében, hiszen a cég végzi a villamosok ajtókeret-repedéseinek, kapaszkodóinak és forgóváz alatti tálcáinak javítását.

Amennyiben a Fővárosi Közgyűlésen átmegy a javaslat, a BKV cége nem csupán a szerelvények összeszerelését, ám a statikus és dinamikus teszteléseit, villamosvonalakra, telephelyekre történő szállítását is elvégezné. Az alvállalkozói szerződés értéke több mint nettó ötmillió euró, azaz közel 2 milliárd forint, aminek fejében a fővárosi cégnek 3 év alatt kellene elvégeznie a negyvenkilenc villamos végszerelését és forgalomba helyezését a budapestiek számára.

Ezt is ajánljuk a témában

A főváros másik nagy keresztje: a garázsban álló villamosok

A BKK nem csupán a Lánchíd-projekttel csúszik, de valamiért az egy éve beszerzett korszerű CAF villamosokat sem állította még forgalomba. Korróziós probléma vagy a fékrendszerrel van baj, esetleg presztízsharcok állnak a háttérben? Az egy éve a remizben parkoló új budapesti villamosok ügyének a Mandiner járt utána.

A menetrend nagyjából így nézne ki:

  • 2024 első negyedévében készül el a CAF üzemében az első két villamos, s ugyanezen időszak alatt tanítanák be a VJSZ Kft. munkavállalóit;
  • még az idén hat darab normál szerelvény készülne el Budapesten;
  • jövőre huszonhét darab normál jármű megépítésével kalkulálnak;
  • 2026-ban pedig tizenegy normál, valamint öt darab hosszú villamos összeszerelését tervezik.

Azaz, 2026-ra teljesül a 12 évvel korábban megkötött szerződés, immár 124 darab modern CAF-villamossal meghatározva a budapesti utcaképet.

Nyitóképen: Egy CAF Urbos 3 típusú villamos a Pongrácz úti villamoshíd próbaterhelésén Budapesten 2017. április 2-án. A 2012-ben felújított hídon ötévente végeznek próbaterhelést. (Fotó forrása: MTI / Balogh Zoltán)


 

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kekec54
2024. február 03. 08:56
Dagi drKiss is úgy adta elő a SztMargit Rendelőintézetet felújítás után, mintha az ő érdeme lenne. Elfelejtette megemlíteni, hogy állami finanszírozásból történt a munkavégzés.
makapaka2
2024. január 31. 14:55
Gelike, hazudós vagy!
békalepcse2.0
2024. január 30. 22:00
A bekakilt pityergő óvodás milyen meglepő hogy hazudik.
Same
2024. január 30. 21:17
Csótány geli
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!