Ebben téved Hermann Róbert

2024. március 20. 19:58

Játékfilmet, pontosabban kalandfilmet látott, nem pedig dokumentumfilmet.

2024. március 20. 19:58
Szentesi Zöldi László
Szentesi Zöldi László
Facebook

Nyitókép: Rákay Philip Facebook-oldala

 

„A Most vagy soha! pazar látványvilága, magyar moziban soha nem látott díszletgazdagsága, a precízen megálmodott 1848-es Budapest, a jó színészi játék, és sok-sok más fontos részlet azt mondatja velem, hogy a végeredmény határozottan pozitív. Vannak dramaturgiai és történetszövési kifogásaim, egyik-másik karaktert – szerintem – árnyaltabban kellett volna ábrázolni, és végig úgy éreztem, mélyebben illett volna beleszántani a magyar múltba, hogy felfoghassuk március 15-e jelentőségét.

A Most vagy soha! nincs ott minden idők legjobb magyar filmjei között, mégis üdítő színfolt, derék munka, jó szívvel ajánlom mindenkinek.

Mindennek azonban csekély a jelentősége. Nem is ezért írom most ezt a posztot. Hanem azért, mert Rákayék filmjét olyan szempontból támadta meg Hermann Róbert, amivel érdemes egy kicsit részletesebben is foglalkoznunk. 

Kapcsolódó vélemény

undefined

Rákay Philip

Facebook

Idézőjel

Szögezzük le a legelején: a Most vagy soha! egy kalandfilm, amely ezzel a felirattal kezdődik: „Ahogy történt és ahogy történhetett volna”.

Hermann Róbert szerint a film egy XIX. századi népszínmű, egy hollywoodi blockbuster és egy 50-es évekbeli szovjet partizánfilm sajátos hibridje. Hozzáteszi: a súlyos történelmi hibák »felsorolásával nem oda akarok kilyukadni, hogy nem alkothattak volna egy fikciós kalandfilmet a szerzők. Dehogynem, természetesen alkothattak volna. No de akkor is illett volna legalább megpróbálni korhűnek és hitelesnek maradni. Ez viszont nem sikerült, és ezért helyenként átmegy önmaga paródiájába a mozi. Ezek csak a történészi észrevételek, és akkor még nem is érintettük a film esztétikai vonatkozásait…«

Abszolút nem értek egyet a történésszel.

Miközben Hermann Róbert tételesen felsorolja a film apróbb és komolyabb tárgyi tévedéseit, rendre a történelmi hűségnek szeretné megfeleltetni a fikciós végeredményt. Nos, ha így szemléljük a művészeti alkotásokat, akkor a világon semmi sem »hiteles«. A Guy Ritchie-féle – egyébként remek – Sherlock Holmes filmeknek vajon lehet bármiféle közük Conan Doyle eredeti prózájához? A Gladiátor számtalan esetben eltér Marcus Aurelius és Commodus valóságos történetétől, mégis bődületes világsiker.

A talán legjobb magyar történelmi regénytrilógia, Móricz Zsigmond Erdélye sem hiteles,

már a kortárs irodalomtörténész is észrevette, hogy a szerző inkább egy szatmári-nyírségi tájrajzot, népéletet ábrázol, mint a korabeli Erdélyét (hiszen csak az előbbit ismerte érdemben).

Beszélhetnénk Balzac, Tolsztoj, Bulgakov, sőt, tulajdonképpen bárki regényéről, bármilyen filmről, bármilyen festményről, amelyet erőszakkal tudományos irányba próbálhatnánk kilendíteni. Holott ezek »csak« regények, filmek, festmények, nem pedig tudományos monográfiák. 

Ebben téved tehát Hermann Róbert. Játékfilmet, pontosabban kalandfilmet látott, nem pedig dokumentumfilmet.

Amit pedig hibaként észlel, arról nyilvánvalóan a stáb is tudott. Csakhogy vannak olyan fázisai a filmkészítésnek, amikor a dramaturgiai kényszer, a cselekmény fontosabb, mint a tények merev szeretete. Merthogy ez így működik. A legnagyobb tisztelettel mondom: ha Hermann Róbert történészként, nem pedig nézőként ül be bármilyen filmre, akkor soha nem tetszik majd neki egyetlen filmalkotás sem. Hogy elmondja-e mindig kifogásait, vagy csak most jutott eszébe, más lapra tartozik. De hogy partizánfilm és népszínmű? Ne vicceljünk már... 

A filmről egyébként a magyar emberek szavaznak. Kíváncsi vagyok, hányan nézik meg majd a moziban. Talán ez az egyetlen lehetséges fokmérője az alkotásnak, nem pedig néhány megalapozatlan és kedvetlen kritika.”

***

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 132 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina11
2024. március 22. 22:18
Nem az a fontos, hogy a valóságban, hogyan töltötték meg akkoriban a puskákat, hanem az, hogy a film nézése közben a családommal megható, felemelő pillanatokat élhettünk át” pont ezért akarnak belefingani a nulláslisztbe a hermannféle igazlátók....
catalina11
2024. március 22. 18:44
tferenc-2 2024. március 22. 07:36 Tisztelt Szentesi Zöldi Úr! Hermann Róbert hadtörténész, talán az 1848-49 forradalom leghozzáértőbb kutatója. Számos publikációja és könyve jelent meg erről az időszakról. Nem kellene rögtön megtámadni, ha egy szakember egy kalandfilm tartalmáról véleménye van." hát az a helyzet, hogy ez nem csak vélemény, hanem sokkal inkább szerep. Ezek az igazlátók mindig akkor véleményeznek, amikor a véleményük a baloldal malmára hajtja a vizet. Ilyenkor azt is észreveszik, hogy a katicabogáron kilenc pötty van. Rendre kussolnak azonban, ha a balos alkotásokban film, színház, könyv stb. a pöttyön van kilenc katicabogár.. Átlátszó figurák..
catalina11
2024. március 22. 09:06
Jack Reynor 2024. március 20. 20:08 Hermann Róbert egy buta ember, ebből kiderül. Így okoskodni egy fikciós alkotás miatt, csak egy buta ember tud. A dokumentumfilmek sem hitelesek, torzítanak, kiemelnek, elhallgatnak, értékelnek, ahogyan Hermann Róbert is mindig ezt tette egész életében a történelemírás művelése révén" Hermann Róbert egy libsi hasznosidióta, aki ennek megfelelően hervaszt...
tferenc-2
2024. március 22. 07:36
Tisztelt Szentesi Zöldi Úr! Hermann Róbert hadtörténész, talán az 1848-49 forradalom leghozzáértőbb kutatója. Számos publikációja és könyve jelent meg erről az időszakról. Nem kellene rögtön megtámadni, ha egy szakember egy kalandfilm tartalmáról véleménye van. A kalandfilmek általában történelmet hamisítanak, vagy így vagy úgy és sajnos az marad meg az emberek emlékezetében, nem a valóság.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!