Magyar vágta – István a zombik királya

2013. augusztus 21. 17:34
jepe
cspv
Megdöbbentő, hogy egy ilyen kult darabot, amely gyakorlatilag magától lemegy a színpadon, és a sztori is magától összeáll, mindössze a brutál paródia szintjén volt képes feldolgozni Alföldi.

„Alföldi Róbert egy interpretáló művész, a politika barátja, aki egy bizonyos hatalmi logika mentén (nemzeti vs. liberális) gyakorlatilag bármit képes feldolgozni – úgy, hogy az a magyar nemzetet olvasó polgároknál idézzen elő pukkadást, a népszabi olvasó polgárok legnagyobb elégedettségére. Általában nem, köszi, nem kérünk az átpolitizált művészetből (amely a hatalom egyik kezéből eszik, miközben a másikba harap), de … az István a Királyt Alföldi rendezésben kifejezetten izgalmas vállalkozásként tekintettük … ami óriási hiba volt :) 


A fantáziátlanságnak és az elvakultságnak fura keverékét látjuk. Megdöbbentő, hogy egy ilyen kult darabot, amely gyakorlatilag magától lemegy a színpadon, és a sztori is magától összeáll, mindössze a brutál paródia szintjén volt képes feldolgozni Alföldi. Az István a Király egy különleges darab. A '80-as évek elején, a '70-es évek néptánc mozgalmának és a Jézus Krisztus Szupersztár nyomán egyszer csak létrejött ez a különös darab. Pop volt, pop és hatásvadász. Hatásvadász és non-autentikus (amin a zenéket és a tánckoreográfiákat illeti) – mégis működött, mindenkit megmozgatott. Mindenkinek bejött. Volt, aki ezért utálta magát vagy/és a darabot (lásd e sorok írója), és megoldásként megemelte napi Jégkrémbalett adagját, de a darab ettől még nagyon is működött. Szörényi és Bródy valami eredeti dolgot álmodott és zenésített meg. Az ihletettség, az eredetiség, a játszás hamisíthatatlan állapota, amelyben e darab fogant, elvitathatatlan. (...)

Egy mai nem-nemzeti adaptációra óriási volt (lett volna) az igény. A birodalomépítés, a hatalom cinikus és alantas működése jó témák, ott vannak az eredetiben, és jó alapot képeznek. A díszlet és a látvány egyébként ezt kitűnően fel is dolgozta, a korona alakú állványzat, az állványzaton leledző uralkodó osztály teljesen rendben volt.

A probléma csupán az, hogy Alföldi nem elégedett meg a darab előadásával, hanem egy aktuálpolitikai állításhoz használta fel. Ez persze még midig lehetne tök-oké, hiszen minden előadás politikus is egyben, hiszen az aktuális valóságra reagál. Alföldi politikai állítása azonban mérhetetlenül egyszerű, és erre az egész darab, úgy ahogy van, ráment. Alföldi állítása annyi, hogy a magyarok tapló parasztok, elvakult barmok, akik fanatikus, görcsbe rándult arccal üvöltöznek, miközben a zombi kartáncosaik éljeneznek. Ez azért eléggé gáz ... mondhatni ciki.”
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 42 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"a népszabi olvasó polgárok legnagyobb elégedettségére. "
47 ezer. Színházba elég, újságnak kevés.

Szörényi nem mérvadó, mert a számláján jó összeg jelenik meg.

"Alföldi politikai állítása azonban mérhetetlenül egyszerű"

egybites..

Róbert amit előadott az elmúlt egy évben, nos az nem kultúrált emberre vall. Csak mert lejárt a szerződése.
Tehetségét meg lassan lesz módja igazolnia, ahogy lemegy még pár IaK előadás. Az igazi tehetség utat tör. Szeretném , ha tényleg így lenne.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában