Magenta világ

444: Lepaktált a Origót kiadó Telekom a kormánnyal?

2014. június 5. 10:01
Még 2013 őszén megállapodott a magyar kormány a Telekom igazgatóságával, hogy cserébe azért, hogy a mobilszolgáltató meghosszabbíthatja működését, a vállalat visszafogja a számára úgysem annyira fontos Origót. Kerstin Günther igazgatósági elnöktől azt kérte Lázár János a 444 cikke szerint, hogy az Origo ne kritizálja a kormányt, ehhez pedig mellékelt egy 150 oldalas, a portál ellenzékiségét bizonyító tanulmányt.

Közvetlenül a 2010-es kormányváltás után az Origo ZRt-t tulajdonló Magyar Telekom (amely a német állami tulajdonban lévő Deutsche Telekom magyar leányvállalata) és a magyar kormány viszonya kifejezetten rossz volt. A távközlési szektorra kivetett különadó érzékenyen érintette a céget, állami, önkormányzati megrendeléseik egy részét is kezdte elhalászni előlük a Vodafone – írja a 444. A helyzet Angela Merkel kancellár és Orbán Viktor 2012 őszi találkozója után változott.

2013 áprilisában a Telekomnál (állítólag magyar kormányzati kérésre) szétválasztották az elnöki és vezérigazgatói posztot. Az igazgatóság elnökének a 47 éves Kerstin Günthert nevezték ki, aki nagyon jól ismerte a magyar politikai terepet, és telekomos pályafutása az 1990-es években épp Magyarországon kezdődött – vázolja a 444. 1997 és 2001 között éppen ő hozzá tartoztak a szabályozói kapcsolatok, azaz neki kellett tárgyalnia a magyar kormánnyal.
 
2013 őszén a kormány úgy döntött, hogy a három hazai mobilszolgáltató 2022-ig meghosszabbíthatja működését. Ezért összesen 100 milliárd forintot kértek, amiből a Magyar Telekomra körülbelül 35 milliárd jutott. A hosszas, kemény tárgyalások során létrejött alku részeként a magyar kormány azt is kérte a Telekomtól, hogy fogják vissza vagy engedjék el az Origót. A magyar kormány egyik magas rangú tagja is megerősítette, hogy az alku érintette az Origoval szembeni elvárásokat is – írja a 444, hozzátéve: erről már Kerstin Günther tárgyalt, mégpedig Lázár Jánossal.
 
Megbeszélésükön – írja a 444 – Lázár sorra vette a feltételeket, amelyeket a frekvencia megtartásáért cserébe akart. Ezek között szerepelt, hogy az Origo ne kritizálja a kormányt. Lázár egy 150 oldalas tanulmányt is átadott, ami részletes összehasonlító elemzést tartalmazott a hirado.hu és az Origo híreiről, és azt mutatta ki, hogy a közszolgálati média híreit gyűjtő oldalhoz képest az Origo drámaian ellenzéki. 
 
A 444 szerint a Telekom számára a veszteséges és profilidegen médiaüzlet egyáltalán nem fontos a mobiltelefonos üzletághoz képest. Ezért a Kerstin Günther vezette igazgatóság is abba az irányba nyomta az Origo Zrt.-t, hogy a politikai kérések menjenek már át a szerkesztőségen, ne legyen ez akadálya az egyéb üzleteknek. 
 
A lap üzleti vezetőinek régóta fájdalmas volt, hogy a kormányzat online reklámköltéseiből a piacvezető Origo súlya alatt részesült, az állami pénzek jellemzően a konkurenciához, az Indexhez kerültek. Az Origo mellőzött helyzete 2013 vége felé kezdett javulni, a politikai panaszoknak pedig egyértelműen gazdasági következményeket kezdtek tulajdonítani a vállalatnál – vázolja a 444.
 
Szerdán kora délután, egy nappal Sáling Gergő főszerkesztő nagy vihart kavart eltávolítása után Lázár János miniszteri meghallgatásán már arról beszélt, hogy az Origo tulajdonosa, a Telekom és a magyar kormány milyen százmilliárdos fejlesztési projektbe vágnak bele közösen.  

Összesen 107 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ha ez így van, nem is kellett Lázárnak odaszólnia a jelen konkrét ügyben.
A tulajok sokallották a kormányellenességet.

Válaszok:
Gombóc XVI. Artúr | 2014. június 5. 11:25
emhem | 2014. június 5. 11:31

"2013 áprilisában a Telekomnál (állítólag magyar kormányzati kérésre) szétválasztották az elnöki és vezérigazgatói posztot."

Ilyen alapon azt is bemondhatná a Jereváni rádió, hogy piaci alapon a 444 érdekelt az ügyben.

Kérdezd meg azokat, akik korábban azt hirdették, hogy "a piac mindent megold".

Tehát akkor már nem az MSZP kezén van?

"férfiak nőre,vagy vadra,a hölgyek hapsira"

:-)

Le vagy maradva egy brossurával, mert olyan is van a liberális szabadságban, hogy nő a nőre, férfi a férfira.

Egyenjogúság van, vagy mi a fene!

"Az hosszas, kemény tárgyalások során létrejött alku részeként a magyar kormány azt is kérte a Telekomtól, hogy fogják vissza vagy engedjék el az Origót."

Tehát elszakadhatna az Origo a Telekomtól, aztán folytathatná azt amit eddig tett. De miért nem szakad el?

A Telekom pedig maga dönti el, hogy kormánypárti, vagy ellenzéki akar lenni.

Még mindig nem értem a nyivákolást. Hol van itt a sajtószabadság kérdése? Egy magáncég végül is maga dönti el, hogy kit támogat és kit nem.

De a ballib ellenzék még mindig felkarolhatja az Origót, ha akarja.

Az félelmetes, ha neked ez teljesen természetes!
Egy demokrácia nem így működik.
Ebből a "fentről leszólt a fontos elvtárs, hogy ejnye-bejnye" stílusból már nagyon nem kérnek a normális emberek...

és mégis miben más a helyzet, ha nem a konkrét ügyben szólt le lázár jános?

Sajnálom. A bolgárokat nem ismerem.

:-)
Még az is lehet, hogy bejelentik; eladták az üzletágat és a vevő nem tart igényt a stábra, mert a sajátját hozza.
Vagy.
Az üzletág megszűnik és akit a másik üzletágakba nem tudnak elhelyezni, vagy nem akar menni; kabát kalap.

Miért, a baloldalnak nem kell az Origo? Ők is megvehetnék, támogathatnák. Műbalhé az egész. Senki nem tudja, miért küldték el a főszerkesztőt. Akár az is lehet, hogy a Lázárról közölt cikkek a bajai video színvonalán álltak, és ez kínos volt a tulajnak.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés