Dramaturgot Vidnyánszkynak!

2015. január 29. 16:29

Pákozdi Imre
Vidnyánszky a magyar színjátszás korszakos alkotójának indult. Érvényes visszacsatolás és szuverén ítéletű alkotótársak nélkül azonban pontosan úgy elszürkül és tönkremegy az életműve, ahogy mindenkié, akit az őbelőle élők zsenitudattal áldanak és vernek meg.

A Nemzeti Színház második szezonját éli Vidnyánszky Attila irányítása alatt. Mint kezdetektől bérletese ennek az időszaknak, aki január 28-án tizenkettedik alkalommal töltötte az estét az ő irányítása alatt működő Nemzetiben, úgy gondolom, ideje összefoglalni az eddig látottakat. Főleg, mert az egyértelmű sikerek és ugyancsak egyértelmű kudarcok alapján kirajzolódni látszik Vidnyánszky rendezői stílusa.

Először lássuk a két szezon általam látott előadásainak – nyilván szubjektív – szummázatát. Színháztörténeti eseményszámba ment a Mesés férfiak szárnyakkal és az ugyancsak általa rendezett Három nővér előadása, de nem sokkal maradt el tőlük a János vitéz és a Rizsakov rendezte Fodrásznő sem. Ugyanakkor értelmezhetetlenül, felháborítóan gyengének találtam a Szarvassá változott fiút, a Fekete ég – Fehér felhőt, az Éjjeli menedékhelyet és az Operettet. Éppen csak hogy, de nézhető volt a Vitéz lélek és az Isten ostora. Hobo József Attila estje adomány, élmény, gyönyörűség – de ezt ő már vagy háromszázszor előadta, mielőtt a Nemzetibe került.

Míg tavaly tavasszal küzdöttünk a jegyekért, utóbb, így tegnap is, fél-háromnegyed ház fogadott. Pang a Nemzeti. Vidnyánszky teljesen belesüppedt a színpadképek alkotásának világába: láthatóan nem jön rá, hogy az élőképek kronologikus sorozata nem azonos a drámával, de még csak a történéssel sem. Rendezőnk a kiválóan sikerült 2013-as ősz óta két, egyre szélesebb fesztávú lépésre van attól, hogy ismét képes legyen bármely darabot élvezhetően a színpadra állítani. Kellene valaki, aki megmondja neki, amíg még nem késő, hogy mi az, amitől egy színdarab beindul, működik és csattan és mi az az erőltetett tohuvabohu, ami tartósan nem uralhatja a színpadot, mert a néző az orrnyergét dörzsölve, egyre kínosabban érzi magát.

Vidnyánszky Attila a magyar színjátszás korszakos alkotójának indult. Érvényes visszacsatolás és szuverén ítéletű alkotótársak nélkül azonban pontosan úgy elszürkül és tönkremegy az életműve, ahogy mindenkié, akit az őbelőle élők zsenitudattal áldanak és vernek meg.

Pákozdi Imre

Összesen 39 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

És a Johanna a máglyán? Azért azt ne felejtsd ki.
Alföldi a seggét verhette volna a földhöz, ha ilyen művet tudott volna színpadra állítani.

Az nyilvánvaló, hogy a Szerzőnek van joga a kritikára, hiszen tizenkét előadás alapján fogalmazta meg véleményét.
Hogy oka is van-e, azt nem tudom, mert én csak egy előadást láttam. (Az meglehetősen gyenge volt. Le is vették a műsorról.)

Kíváncsi lennék Vidnyánszky reagálására!

Alföldinél is voltak, nagyon gyenge rendezések. Mások rendezései is. Sok darabot le kellett vennie a repertoárról, vagy csak a kisteremben tudták játszani. Amit pedig a János vitézzel művelt az botrányos volt.

Én csak megjegyeztem, hogy Alföldi idejében is voltak rossz rendezések, gyenge rendezések. És akkor ezt ki kifogásolta? Kapott rossz kritikát? Az is igaz, hogy telt házzal ment mindegyik darab az ő idejében. Tök mindegy, hogy mit vitt színre, és ez bizony politika.
Sajnálatos, ha most félházzal mennek bizonyos darabok, miközben minden színházban résen kell lenni, hetekkel előtte, ha jegyet akarok kapni.
Te is elmondtad a véleményed, mi is elmondtuk a véleményünket. Ennyi.

Válaszok:
Pákozdi Imre | 2015. január 30. 8:58

"A dagadék" sosem volt középszer. neked Pintér Béla a legtehetségesebb, nekem a Mohácsi testvérek.
Pintér Béla meg tudna tölteni egy akkora színházat, mint a Nemzeti napról napra?

Először is miért írod y-nal a nevét? Alföldi i-vel.
Kritikákat igaz, hogy nem szoktam olvasni, nem aszerint nézek meg egy darabot, de, azért eljut az emberhez egy egy eget verő előadás híre, pro és kontra.
A Mohácsi testvérek is politizálnak, pl. stadion lelátó a Hamletben, de ez engem Fideszesként cseppet sem zavart, jó ötletnek tartottam. Azt viszont nem, hogy Gálffival (sírásó) belerúgat a koponyába, megfelelő, nem Shakespeare által megírt szöveg kíséretében- akkoriban volt az Orbán fejével focizó hülyegyerek botránya. Vagyis az Örkény is politizál, és igen a Katona is, de, ha jól csinálja, akkor a fene bánja, jó dolgok, ötletek születnek belőle.
Viszont a Belvárosi színház Parti nagy Lajos Fülkefor darabja primitív és csapnivaló.
Hallottam egy másik Vidnyánszky darabról is, hogy gyenge, amit nem említettél - azt hiszem, - de ez lehet szubjektív.

Ja, a János Vitézt nem átírta Alföldi? De! A Bagó buzi szerelmes Jánosba, a tündérekből prostikat csinált. Nagy tömeg szexszel kezdődik. Szóval a saját identitását viszi mindenbe, nem törődve a mű mondanivalójával. Mindenki értetlenkedett pl. a befejezésen. A nézők, kortól függetlenül.

Már válaszoltam a kérdésedre, habár nem vettelek észre.
A parlamentben a fotókkal mi a probléma? Nekem semmi.
Gondolom, ha 100 kilós színésznők lettek volna, biztos nem vetkőztették volna le a rendezők. Habár az Örkényben van egy nagydarab kövér fiatal színésznő és bevállal mindent.

A mindent úgy értettem, hogy meztelenkedést is. Nem is akár milyet. Persze, jó színésznő. Csak ritkán látni fiatal és kövér színésznőt.

De biztos nem a folyosóra, hanem valamelyik teremben voltak a fotók. Hogy mi volt a céljuk ebben jóhiszemű vagyok, addig, amíg meg nem bizonyosodom a fordítottjáról. Azért nem minden bikinis képen lehet "nyeldekelni". Ki volt a színésznő?

Nem kell ehhez "fideszes-narancsbuzinak" lenni. Ezt próbálja megtenni egy Dávid csillaggal, vagy a francia trikolórral! Persze az adott országban, de akár nálunk is. Legalább tett valamit a "seggére", mert van olyan darab is amiben nem.

Például a Vidnyánszky rendezte régebbi Tragédia Évájára, fogadjunk, hogy nem "nyeldekelne" senki. Öreg volt már Papp Vera erre a szerepre és hát, hogy finoman fejezzem ki magam, nem volt éppen gusztusos látvány.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában