Műfaj lett a holokauszt – kényelmetlen gondolatok a Saul fiáról

2015. május 27. 9:37
Szilágyi B. András-Szerencsés Márton Dániel
Mandiner
A Saul fia jó, a film működik. Csak a sztorit nem lehet elhinni. A film ismeretében kénytelenek vagyunk kijelenteni: aki minimálisan is ismeri Auschwitz történetét, az tudja, hogy a sztori annyira hiteles, mint a Hófehérke.

saul_fia_1.jpg

Szilágyi B. András és Szerencsés Márton Dániel írása.

 

Szögezzük le az elején: ha a Saul fia húsz, esetleg harminc évvel ezelőtt készült volna el, nem kritikai siker, hanem botrányfilm lett volna. Nem azt olvasnánk, milyen csodálatos, milyen újszerű. Hiteltelenség, hatásvadászat, történelemhamisítás. Ezek lennének a fő vádak.

A Saul fia azonban 2015-ben hatalmas siker. A magyar kulturális sajtó egésze dicséri és örül a film sikerének, a nemzetközi visszhang akkora, amekkorát magyar film nem kapott jóformán negyven éve. A Saul fia egy új nyelvet beszélő, friss hangon szóló magyar filmes generáció első komolyabb sikere. Átlépi a „mainstream nemzetközi érdeklődés” ingerküszöbét, egy magyar film, amiről beszélnek, amit szeretnek.

A film sikere elsősorban – a fesztiválok felé kikacsintgató – formai siker: egy nagyon jól eltalált, nagyon kurrens és „mai” narratív vázra épül a sztori, ami – ahogy az már a megjelent kritikák, interjúk tömegéből kitűnik – egy fiát megtalálni vélő sonderkommandós egy napját mutatja be Auschwitzban, háttérként a híres és sokat dokumentált 1944-es sonderkommandós kitörés történelmi eseményével hitelesítve a fiktív történetet.

A film készítőinek többsége a magyar zsidósághoz többé-kevésbé kötődő ember. A főszereplő, Röhrig Géza viszi a hátán a filmet. Ez az ő filmje még akkor is, ha – bár eredetileg maga is filmrendező – ebben a filmben színészként van jelen. Ahogy ő fogalmaz: az utolsó túlélő halála „visszaveszi Auschwitzot a történelem kirakatából” és most van a 24. óra, hogy utoljára ránézhessünk.

Ez lenne a film tartalmi, ha úgy tetszik „művészi” üzenete, szándéka. Ránézni Auschwitzra úgy, hogy beragadjon, hogy érezzük, mi történt ott. Ezért minden formai megoldás, minden művészi teljesítmény irány ez a Saul fiában. Épp ezért nem elég a filmet „filmként” nézni. Meg kell nézni azt is, hogy ez a szándék teljesül-e.

*

És itt már felvetődik néhány kérdés. Sőt. Kényelmetlen érzéssel, zavarral, dilemmával szembesülünk. Ezt amúgy maguk az alkotók sem tagadják, hisz a főszereplő szerint: „Természetesen tisztában vagyok vele, hogy idehaza sokan elvből nem lesznek hajlandóak megnézni a filmet. Én azonban azt mondom, hogy egy szögletből becsavart gól az fantasztikus, akárki rúgja is.” Kérdés azonban, hogy kik fognak gyűlölködni erre a filmre. Kik fognak felpattanni a székből és háborodnak fel. Egyszerű lenne, ha azt mondhatnánk, hogy ezek az emberek a szélsőjobboldali, antiszemita nézők lesznek. Csakhogy számukra már rég eljött az az idő, amikor a „holokausztos filmeket” vagy meg sem nézik, vagy zsigerből rakják a „szemét” kategóriába.

A felháborodottakat tehát azok közt lehet keresni, akik megnézik ezt az alkotást. Akiket vagy érdekel a téma, vagy kellően sznobok ahhoz, hogy a témától függetlenül csupán azért rajongjanak egy filmért, mert mekkora siker. Ez utóbbi csoport nem jelent igazi veszélyt az alkotókra, hiszen ezek az emberek akkor is szeretnék a Saul fiát, ha épp nézhetetlen lenne. Ők azok, akik a Sátántangót is szeretik, meg rajonganak Lars von Trierért, annak ellenére, hogy előbbi nézhetetlen, utóbbi rendező meg valószínűleg évek óta pszichiátriai kezelésre szorulna.

Ki utasíthatja el tehát a Saul fiát? Kinek az érzékenységét sértheti meg valójában? Kizárólag valaki olyanét, aki ismeri Auschwitzot (természetesen nem a „világörökségként” aposztrofált objektumot). Aki ott járt. A „másik bolygón”. Vagy akinek a rokonai ott haltak meg. Esetleg túlélték. A „sonderkommandós apoteózisa” a túlélők és holtak felé provokatív, nem beszélve arról, hogy a fikció és hatás kedvéért a film nem egy esetben kezeli elég „nagyvonalúan” a történelmi hitelességet.

Pont annyira, mint egy átlagos amerikai produkció. Ilyenektől hemzseg akár a Schindler listája, akár a Ryan közlegény megmentése. Filmek, ahol a filmes hatás kedvéért lazán emelkednek fölül valós személyek valós karakterén, túloznak el részleteket, hagynak ki másokat. Mesélnek, sztoriznak, anekdotáznak és – itt jön a gond – nem Auschwitzot mutatják meg, hanem önmagukat.

*

A film ismeretében kénytelenek vagyunk kijelenteni: aki minimálisan is ismeri Auschwitz történetét, az tudja, hogy a sztori annyira hiteles, mint a Hófehérke. Nem tudom, hogy hol vannak a valós túlélők, az „igaz zsidók”, egy valaki, aki majd elmondja, hogy az „érző lelkű sonderkommandós” meséje majdhogynem Disney kategória. E cikk írói felvállalják ennek ódiumát. Főleg, mert jóformán kortársai a készítőknek, úgymond érintettek is, tehát talán épp emiatt tudják megkerülni azt a film által már most megteremtett csapdát, hogy tulajdonképpen a siker és a téma sajátos kombinációjaként a film már nyilvános premierje előtt kritizálhatatlan lett.

Bárki bármit mondana, csak magát járatná le, hisz vagy a film erényeit, vagy annak sikerét, vagy a témát támadná; amely közül az első kettő egyszerű balgaság, a harmadik meg embertelenség lenne.

Ezért már a kritikai, szakmai visszhang, amit a film kap, erős gyanút keltenek, hogy egyáltalán nem arról van szó, amit szeretnénk. Nem a filmművészeti pantheon fog gazdagodni egy újabb alkotással, nem történik meg az, ami a Sorstalansággal nagyon nem sikerült, tehát nem kerül helyére a „magyar holokauszt”, ami épp gyorsasága, drasztikussága és „hatékonysága” révén tulajdonképpen az egész holokauszt-történet egyik legborzalmasabb fejezete. Hanem épp az lesz, hogy „szögletből becsavarnak egy gólt” a kapuba, ahogy azt a film főhőse is nyilatkozta.

Aki látta (látni fogja) a filmet, az érezheti, hogy formai dolgok iránti kezdeti lelkesedést követően a film második harmadától megfogalmazódik a belső vágy a nézőben: látni akarjuk valahol Kertészt. Látni akarjuk Auschwitzot, érezni akarjuk azt a fajta furcsa negatív (Camus Közönyét idéző) katarzist, amit a Sorstalanság olvasásakor (nem pedig annak giccses filmváltozatánál) éreztünk. De a film a második harmadtól egyre gyanúsabban kezd megfelelni a „műfaji film” követelményeinek. Egy „holokausztmoziba” csöppenünk. Ezen a ponton tehát nem értünk egyet a film alkotóival: lehet, hogy a szándék megvolt, hogy ez ne egy „holokauszt-film” legyen, de mégis az lett. Bizonyos szempontból pont olyan, mint a Hazudós Jakab vagy a Sophie választása, illetve az Élet szép, amelyek – a műfajon belül persze – hasonló hájpot, sikert kaptak, de aztán ugyanúgy eltűntek a süllyesztőben, miután az épp aktuális rajongók elhasználták a százas zsepit.

*

A Saul fia tehát – ahogy túltettük magunkat a formai és egyéb ügyes filmes megoldások okozta örömön – műfaji film, és itt jön elő az első rossz érzés: az elmúlt 20-30 évben ugyanis ez a „fejlemény” tette lehetővé azt, hogy a Saul fia ekkora hájpot kapjon. Mára ugyanis van egy ilyen „műfaj”, hogy holokausztfilm. Olyan, mint a western: tipikus hősök egy adott történelmi háttérben tesznek eltérő dolgokat. Tipikus szereplők, amolyan „cardboard karakterek” mozognak az ismert szituációban, és teszik tulajdonképp ugyanazt. Ahogy létezik a „hallgatag, igazságos, macsó hős” a westernben, aki „igazságot tesz az igazságtalanságban” úgy van a saját emberségét felvillantó hős az Embertelenség közepén. A „holokauszt-mártír”. E sorok szerzőinek eleve nehéz megemészteni, hogy a holokausztból „műfaj" lett, de ideje megszokni a dolgot, ahogy azt is, hogy ebben a műfajban pont olyan modulációs lehetőségek adódnak, mint a westernben, a háborús filmben, a vietnámos zsánerben, vagy a romantikus komédiában.

Ha ebben az eleve ambivalens „holokauszt-műfajban” újítani akarnék, azonban mi is ezt a „módszert” választanánk, hiszen a formai megújhodás révén biztosan kapnám a „hájpot” is. A film második harmadától, feszengő, kényelmetlen érzésünk támad, hogy éppen ez is történik. Félreértés ne essék: nem kérdőjelezzük meg az alkotók jó szándékát, elhivatottságát, szakmai profizmusát, csak valahogy úgy érezzük, talán öntudatlanul is belemennek egy olyan csapdába, amit az elmúlt három évtized „holokauszt-recepciója” állított nem pusztán a túlélők, azok gyermekei és unokái, (akikhez a film készítői is tartoznak) hanem az egész kultúránk felé. A nácik ugyanis üzemeltettek egy tökéletes halálgyárat, amelyben mintegy mellesleg meghalt 6 millió ember (bekerülve a túlélés, a túlélő „hibának”, „üzemi balesetnek” számított).

Ehhez a munkához voltak brigádvezetők, brigádok, kápók és segédmunkások is: olyan „melósok”, akik maguk is zsidók voltak; és egy falattal több kajáért, egy hónappal hosszabb életért készséggel asszisztáltak ehhez a dologhoz; sőt örültek, hogy a Gyárban nem a „feldolgozandó nyersanyag” hanem a „feldolgozó munkás” oldalára osztották be őket, amikor leszálltak a marhavagonról. Az „emberi érzésű sonderkommandós” figurája tehát már itt elkezd inogni. Egyértelmű azonban, hogyha a műfaj felől közelítünk, akkor ilyen még nem volt (dramaturgiailag kivitelezhető), tehát működik is!

*

E sorok szerzői egyikének személyes élménye, amit az Israel Sela Otthonban meséltek neki. A nővérek nem értették, hogy az egyik kedves idős hölgy, miért nem vegyül el a többiek között, és a többiek miért nem keresik a társaságát. Hát ezért. Mert kiderült róla, hogy sonderkommandós volt. Ez haláláig megpecsétel, megpecsételt egy embert. Valakit, aki ott is volt.

A sokszor emlegetett Shoah film egyik interjújában az egykori „kanadás” és auschwitzi ellenálló Rudolf Vrba (társával, Alfréd Wetzlerrel együtt az 1944-es Auschwitz-jegyzék szerzője) épp azt ecseteli, hogy nagyon furcsán matekoztak ők, a részleges „hatalommal”, „befolyással” rendelkező „kanadások”. Ha ugyanis segítették a bentlakók túlélését, azzal azt érték el, hogy a nácik arányosan növelték a beérkező transzportokban az elgázosítási arányokat. Ha azonban hagyták a bentlakókat a „körülmények által” meghalni, a gázosítás üteme is lassult, tehát esélye nyílt az újaknak a túlélésre. Ördögi kör, nemde?

Nem beszélve arról, hogy a Sonderkommandót háromhavonta „lecserélték”, és csak „kivételes esetben” hosszabbították meg ezen emberek életét, ami azt jelentette, hogy minél kooperatívabb volt egy sonderkommandós, annál jobban növelte túlélési esélyeit. Ehhez persze „különleges feladatokat” kellett végezni, ami nem jelentett mást, mint tevékeny asszisztálást társaik megöléséhez (bár életük így is a „korrupt” SS-őrség kegyeitől függött).

Mondani sem kell, hogy a film háttérét adó Sonderkommando-lázadás már eleve nem „hősies ellenállás” hanem egyszerűen egy kétségbeesett tömeges öngyilkosság volt leginkább, az elkeseredett életösztönből eredő kitörési kísérlet.

Hála Istennek azért van nekünk még egy Kertész Imrénk, aki a Saul fián elérzékenyülő, az alkotók felé elismerését és gratulációját kifejező Lanzmannal kapcsolatban a következőket írja: „Elolvastam Claude Lanzmann filmjének, a Shoahnak a forgatókönyvét. Szerepelnek itt egy volt fogoly vallomásai, aki a Sonderkommando tagjaként, »a pokol hetedik bugyrában« végezte munkáját. Az ő beszámolójából is kiviláglik, hogy a legnagyobb rettenet, a legkegyetlenebb borzalom végül is mindenféle irodalmi közvetítésnek ellenáll. Az üzemszerű tömegmészárlás »szokványos eseményeit« csak »középszinten« lehet ábrázolni. Minden szerzőnek számolnia kell ezzel az elháríthatatlan ténnyel, aki a koncentrációs- és megsemmisítő-táborokról kíván regényt írni.”

Vagy filmet csinálni, tegyük hozzá, pláne egy sonderkommandósról.

De itt van a szintén túlélő lengyel Tadeusz Borowski (az 119 198 számú auschwitzi rab) is, illetve könyve, a Kővilág, benne pedig egy sonderkommandós szavaival: „De istennek hála, boldogultunk valahogy. Bottal bekergettük a kamrába a transzportot, becsavaroztuk az ajtót, aztán hívtuk az SS-eket, hogy szórják be a ciklont. Azért van már egy kis rutinunk benne.”

*

A Saul fia alaptörténetében tehát – lévén a valóságban „gyereket” már nem nagyon lehetett felismerhető formában kihozni egy gázkamrából (az emberi gúla legaljáról) – sokkal inkább az van, hogy egy már irodalmi szinten átírt narrációt tesznek a vászonra szándékosan „hitelesítő” formai eszközökkel. Ugyanakkor a valódi hitelesség alapja az elbeszélés realitása, az üzenet maga, nem pedig a filmnyelv, ami csak forma ennek közvetítésére. Mint mondtuk ugyanis: a film jó, a film működik. Csak a sztorit nem lehet elhinni. Mert nem is igaz.

Egy sonderkommandós nem „járkál” ugyanis a táborban, pláne nem ilyen hosszan társalogva a rabtársaival. A sonderkommandósok a valóságban szigorúan el voltak zárva a többi rabtól, lévén „Geheimnisträger-nek” azaz „titoktudónak” számítottak.

Hálátlan szerep a vészmadár hangja, amikor valami pozitív történik a film kapcsán, amikor rávilágít egy mű a tragédiára. Ennek ellenére az emberben motoszkál a fura érzés – ami a film harmadik harmadában csak igazolást nyer – hogy nem attól kapjunk az aktuális hátast, vagy katarzist/ ellenkatarzist, ami történt, hanem… Beszéljen inkább Kertész Imre, pontosabban egy róla készült beszámoló helyettünk:

„A naplóbejegyzések alapján az író a kitüntetés után többé nem tudott a tükörbe nézni, és egy színésznek tartotta magát, aki Kertész Imre írót alakítja inkább rosszul, mint jól jegyezte meg a Die Zeit munkatársa. „Egy részvénytársaság lettem, egy márka. A Kertész-márka” − mondta Kertész Imre.

Az interjú készítője szerint a magyar író az utóbbi két évtizedben a német emlékezetkultúra hőse, keresett ünnepi szónok és ünnepelt Auschwitz-túlélő volt, most viszont az egész világ megtudhatja a naplójából, hogy végig „holokauszt-bohócnak” érezte magát. „Valahogy így” − mondta erre Kertész Imre. Arra a kérdésre, hogy nem vált-e „egy kicsit holokauszt-iparrá” az emlékezet kultúrája Németországban, azt válaszolta: „nem egy kicsit, hanem teljesen”.

*

Holokauszt-bohóckodás? A „nyugati emlékezet-kultúra-ipar” kielégítése? Halálgyárból emlékezetgyár? Műfaji film, mint ipari termék? Megengedhetünk magunknak ilyen gondolatokat Kertészt olvasván? Vagy legyen itt a másik példa Kertésztől a Végső kocsma egyik idézete: „Egy volt buchenwaldi fogoly a régi egyenruhájában jött el az ünnepségekre. Többet mondani erről nem is lehet. Csaknem egy évszázad elmúltával sem fogták fel, hogy tizenkét évig egy Hitler Adolf nevű ember uralkodott Európában, s a világot gyilkosokra és meggyilkoltakra, illetve meggyilkolandókra osztotta fel. S ez az így felosztott világ működött. De ilyen fantázia nincsen. Nagy tudás és nagy bátorság kellene ahhoz, hogy valaki ezt valóban fel merészelje fogni. Én belefáradtam. Ahogy Festtel a múltkor beszéltem erről, észrevettem, hogy nincs mit mondanom. Ich bin Holocaustmüde, mondtam valakinek. S tényleg az vagyok: a dolgok kicsúsznak a kezemből, és már nem értek semmit. Mindenesetre H.-ünnepélyre nem megyek.”

A filmet és a hájpot látva azonban egy holokauszt-ünnepélyen érezzük magunkat, és ebben az esetben inkább választjuk Kertész és Borowski társságát. Mert ott jobban érezzük a dolgokat, mint a vetítőteremben, a könnycseppek, szerepek, ódák és az „emlékezetipar” gyáraiban.

A Saul fiát egyébként sokan hasonlítják (maga a rendező is) Elem Klimov művéhez, a Jöjj és lásshoz. Mi nem ezt éreztük. Elem Klimov (akinek keresztneve az Engels, Lenin, Marx szavakból képzett betűszóként lett ELEM) 1985-ben az első volt a szovjet rendezők közül, aki úgymond kitört a sematikus orosz propagandafilmek szorításából. Ugyan Klimov remekművének, látomásos és sajátosan naturalista terrorjának, egyszemélyűségének van „némi” formai kapcsolata a Saul fiával. Azonban szigorúan megvizsgálva a Jöjj és láss partizánfilm, ilyen módon egy az ötvenes évek óta meglévő sematikus és műfaji zsáner szétbontása, totális újraértelmezése. A bontás azonban tartalmi szinten jön létre, és épp ez a trükk Klimov filmjében: miközben végig tartja a hivatalos szervek által „elvárt” formai követelményeket, műve mégis hemzseg a metafizikai szintű értelmezési lehetőségektől. Formailag szinte sematikus, tartalmilag pedig elképesztően gazdag.

A Saul fia azonban ennek inverze. Épp ezért állíthatjuk, bár egy szinte hibátlanul megkonstruált magyar filmmel lettünk gazdagabbak, és végre újfent a magyar filmre terelődött a nemzetközi figyelem, a magyar holokauszt igazi drámájával még mindig adósok vagyunk. Nem csak Nyugatnak. Önmagunknak is.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 200 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nem lehetne a filmkritikákkal legalább a film magyarországi bemutatóját megvárni?

Ha jól értem, az egyik szerző érintett(azaz zsidó), talán mégsem a zsidózás volt a fő szempont, kedves szintiboj.
Ez ettől sokkal bonyolultabb.

Ez ilyen!

Egy valós eseményt, ha a művészek feldolgozzák akkor az torzítva jelenik meg.

Eddig mindegyik ilyen volt.
Az Egri vár ostroma sem olyan volt ahogy Gárdonyi leírta.
Hófehérke történetének is lehetett valamilyen valós alapja, de a mese az más.

Én megnézem a filmet úgy, hogy tudom, ez nem dokumentum film hanem egy művészfilm.

Részben igazad van, részben nem. Kicsit részletesebben: igazad van, hogy a történetek egy része túlzás (lámpaernyő, mittomén), ezek a legendák részei, talán már magukban a táborokban kialakultak a rémtörténetek. Le kell hántani ezeket a rétegeket a történelmi megítélés érdekében.

Amiben nem értek veled egyet, az az, hogy mindenképpen az 50-es, 60-as években tudtunk többet ezekről az eseményekről. Több náci irattárat is csak azóta dolgoztak fel, ahonnan tömérdek információ került elő a munka- és haláltáborokról. A legtöbb tábor valóban nem megsemmisítőtábor volt, hanem munkatábor, ahol a zsidókat (cigányokat, ellenzékieket, melegeket, bárkit, aki nem tetszett a rezsimnek) rabszolgaként dolgoztatták. Rengetegen pusztultak el itt is, de a cél a hadigépezet kiszolgálása volt, nem a (leegyszerűsítve) zsidók elpusztítása. Az is igaz, hogy gyakorlatilag ebbe csak belehalni lehetett, mert a németeknek rengeteg munkaerő állt a rendelkezésükre, és így nem foglalkoztak azzal hogy 3 hónapon belül meghal a nép fele (ez egy tipp).

Ezzel párhuzamosan voltak a gázkamrás táborok: miután a munkaképeseket kiválogatták, a többieket elgázosították. Nők, gyerekek, örekgek, betegek, stb.

Lehet a számokon lovagolni: az ötvenes években a 6 millió elpusztított zsidó volt a legenda, és éppen a holocaustot relativizálók támaszkodnak az újabb kutatásokra, amik alapján ez a szám alacsonyabb. De ha csak 2 millió embert öltek volna meg a gázkamrákban vagy a munkatáborokban, akkor már meg nem történt lenne? Akkor elhessegetjük, és hirtelen nem is magyar honfitársainkkal történt?

Meg kell emlékezni a magyarság fontos eseményeiről, a kommunisták bűnei is megbocsáthatatlanok. De a mi felelősségünk, hogy megemlékezzünk a vörös, fehér és akármilyen terrorokról, és ha közben megemlékezünk a holocaustról, azzal nem csökken a vörösök áldozatainak elismerése. Sőt, példaként szolgálhatna, hogy így is lehet emlékezni, ennyi idő elteltével.

https://www.youtube.com/watch?v=KW3Nym2VsTk

Ebben az interjúban még a főszereplő is azt válaszolja arra a kérdésre, hogy ez miért lehet ekkora siker, hogy azért mert ez egy hálás téma.:D

Tudom. De hátha más is elolvassa.

Előre nem tudok haragudni senkire olyan cselekedetekért, amit még el sem követtek. Szóval ez nem egy érv (egyelőre).

Egy csöppet elfogult vagy, de nem baj.
Álljon itt ez:
Karlovy Vary - Szabadesés, A nagy füzet.
Cannes - Fehér Isten, Saul fia.
A Liza, a rókatündér is nyert pár díjat Hollandiában és Belgiumban.
A kasszáknál is látható némi pozitív változás, de nyilván akkora tömegeket egy magyar film soha nem fog tudni megmozdítani, mint egy amcsi blockbuster.

De most éppen egy képzelt, előre kivetített hülyeségért haragszol valakire... Olyasmiért hiteltelenítesz valakit (kit is? a film készítőit?), aki még ezt el sem követte csak a te képzeletedben.

Ezt esetleg átbeszélhetnéd Rideg Planeta hozzászólóval, mert szerinte az AVO verőlegényei a nyilasokból lettek.

A történészek nem (csak) a mostani holocaust túlélőkre alapozzák a történéseket, hanem a nácik korabeli saját leírásaira (magánnaplók, hivatalos leírások). Nem csak a szájhagyomány az alapján lett megírva a haláltáborok története, mert egyébként pont a túlélők azok, akiknek a "nagy rendszer" működésére nem volt rálátásuk, ők csak a mindennapokat ismerhették meg és mondhatták el.

Trianont hagyd ki ebből: ez nem autóskártya, ahol az egyik tragédia felülüti a másikat.

Nyilván, ha nincs írásos parancs, akkor meg sem történt. Nyilván az a számtalan nyilatkozat, amit például a nürnbergi per során mondtak egyesek, pl. Rudolf Höss lószart sem érnek neked, hiszen nincs rajta, hogy "gázosítsák el a zsidókat, aláírás Führer". Az hogy a németek tudatosan törekedtek arra, hogy ne legyen írásos nyom és amikor jöttek az oroszok, akkor még a maradék dokumentumokat is igyekeztek megsemmisíteni, nyilván nem mond neked semmit.

Olvasgatni ajánlom: http://mailstar.net/Hoss-Memoirs.html
http://www.hdot.org/en/learning/myth-fact/hitlerorder.html

És ha nem fogadod el, hogy a németek milliókat öltek meg politikai nézeteikért vagy születési tulajdonságaidért, nem foglak nácinak nevezni, mert te csak egyszerűen egy ostoba ember vagy.

Utolérhetetlen humorérzéked van, szoktak nevetni a poénjaidon?

Elolvastam az Egy őszinte túlélő auschwitzi emlékirata részletét.
Kösz a helymegjelölést.
Ajánlom mindenkinek.

Ez betyárosan jól sikerült.
Ha nem lenne ennyi tragédia a 10 pontban, végig mosolyogni, s a végén jót kacagni kellene.
Újszerű és eredeti voltál, kösz. Talán 2 ponttal ki lehetne egészíteni:
a 7-8. pont közé 7)a-val a II. vh., benne a zsidóüldözések - komolyan írom, nem irónia; ill.
a 9-10. pont közé az ország eladósításának történetével, középpontba a jó Fekete János "áldásos" működését. (Ezt az "áldást" még sokáig fizetjük, az unokáink is, ha csak nem hagyják el végleg MO-ot.)
Így a 12 pont akár a magyar fiatalok érettségi tételek törzsanyaga is lehetne...
De - horribile dictu: egyetemi anyagként is hitelesek lennének.
Már persze, ha az MTA Társadalomtudományi Tagozata is hozzájárulna az engedélyezéséhez.
Ami - ismerve a "rendszerváltást", erősen necces. Vagy inkább: hálószaggatóan.

Ezt alá tudnád támasztani számszakilag? Könnyítek: a kutyát és gyereket nem kell.

A hófehérke mennyiben nem hiteles?

Hallottál az "A Tale of Love and Darkness" című filmről?
- Zsidó rendezte: Natalie Portman
- Egy zsidóról szól: Amos Oz-ról (író, de ez mindegy, mert zsidó)
- Izreal államról szól
- zsidópárti
- idén meghívták Cannes-ba

Tudod hány díjat nyert idén Cannes-ban? Zéró.
Tudod mennyi egyéb díjat nyert? Zéró.

Tudod kik kaptak díjat a Saul fia mellett? Összesen 9 nagydíjat osztottak ki (plusz rövidfilmek és kiegészítők mint az Un certain regard még egyszer ennyi), ebből ez az egyetlen holofilm. De Natalie Portman filmje mégsem kapott egyetlen plecsnit sem.

Ennyit arról, hogy pusztán zsidófilmmel mindenképp díjat lehet nyerni.

Hol vannak a te számaid?

Nagyon elgondolkodtató volt.
Köszönjük, Mandi.

Mondjuk, az nem hátrány, ha az ember igyekszik nem túllőni a célon.
Mert egy túllövés leronthatja az egészet, lehet az bármennyire oké.

Elárulod, hogy a Saul fia, amit nyilván nem is láttál, miért magyarellenes?

Ha már belevágtál, azt is áruld el, hogy mit jelent a "magyarellenes" kifejezés.

Akkor az, hogy zsidófilm, még arra sem elég, hogy a rendes műsorba vegyék?

Vajon mikor látunk hiteles filmet erről?
És főleg, hogy kik az igazi felelősök?

""Miután [a dzsihadisták] megtámadtak egy falut, elválasztják a nőket a férfiaktól, majd kivégzik a 14 év feletti fiúkat és férfiakat. A nőket és az anyákat is különválasztják a lányoktól, akiket levetkőztetnek és ellenőrzik a szüzességüket, majd a mellük mérete és szépségük szerint osztályozzák őket. A legfiatalabbak és a legszebb szüzek érnek a legtöbbet, őket Rakkába küldik az ISIS székhelyére.
A hierarchiát követve járnak el: a sejkek választanak először, majd az emírek és legvégül a harcosok. Gyakran három-négy lányt is magukkal visznek, és nagyjából egy hónapig tartják maguknál, ezután megunják őket, és a lányok újra a piacra kerülnek...
Hallottunk egy lányról, akit már 22 alkalommal adtak el, és egy másik, aki megszökött, arról mesélt, hogy a sejk, aki elfogta, ráíratta a nevét a hátára, hogy tudassa, a lány az ő tulajdona."
A női rabszolgák száma az Iszlám Állam területén három és ötezer fő között van.
A becslések eltérőek, de úgy vélik, 3-5 ezer nő raboskodik az Iszlám Államnál. A többségük jazidi, egy olyan kisebbség tagja, akikre a szélsőséges iszlámisták "ördögimádókként" tekintenek. Részben azért van ez így, mert a jazidik történelme még a régió iszlám előtti idejébe nyúlik vissza, a dzsihadisták ezért a jazidi nőkkel kifejezetten megalázóan és kegyetlenül bánnak.

"Jelen van a nemi erőszak, a szexuális rabszolgaság, a kényszerprostitúció és más rendkívül brutális cselekmények is" – meséli tovább Bagura. "Hallottuk egy 20 éves lány történetét, akit élve elégettek, mert nem volt hajlandó belemenni egy extrém szexuális játékba. Sok más szadista aktusról is beszámoltak nekünk. Próbáltuk magunkat rávenni, hogy megértsük, milyen mentalitású emberek lehetnek azok, akik ilyen bűncselekményeket követnek el."
"Fájdalmas volt a számomra. Dolgoztam már sok más országban, Boszniában, Kongóban, Dél-Szudánban, Szomáliában és a Közép-Afrikai Köztársaságban is, de még nem láttam ehhez hasonlót" – magyarázta Bangura, aki egyébként Sierra Leone korábbi külügyminisztere volt, és elég sok konfliktusnak volt már tanúja. "Nem tudom megérteni ezt a fajta embertelenséget. Rosszul lettem tőle, nem tudtam felfogni.""
A hírügynökség, vagy a Hír24 elfelejti a jazidieknél megemlíteni azt a lényeges kérdést, hogy ők:
keresztények.

Arany Kameráért futott hiába. A kritikusok lehúzták. Pedig milyen szép zsidók szerepeltek benne...

http://www.festival-cannes.com/en/theDailyArticle/61706.html#
"Natalie Portman is back on La Croisette, this time as a director. Her first feature film will be shown as a Special Screening and is a contender for the Caméra d'or."

Akkor ezt itt most le is zárhatjuk.

Az én fajtársaimnak elég kín Trianonról beszélni, mert az országunkat ott darabolták fel és családjainkat ott szakították szét.

Nem náciztalak le téged, mert te csak szeretnél annak látszani, de valójában csak egy ostoba suttyó vagy, aki azzal szeretne valakinek tűnni, hogy látszólag kényes témákat feszeget. Trianon nálatok tiltott téma lehetett, de nálunk a rendes vasárnapi ebéd témája volt még azokon a hétvégéken is, amikor nem az Isonzónál találatot kapott dédnagyapámról vagy a Szlovákiában élő unokatestvéreimről beszélgettünk. A mi családunk nem volt hajlandó a kommancsoktól sem rettegni és a kedvükért kevésbé kínos témákat feszegetni otthon.

De neked ezt hiába mondom, mert a hozzád hasonló takonygerincűek a magyarságot mint témát csak az elmúlt 10 évben találták meg, amikor trendi lett ezen hörögni, előtte viszont simán lejattoltak a tanácselnökkel, leszavaztak a horngyulára és soha egy darab szlovákot, szerbet, zsidót vagy románt nem láttak életükben, de cigányt is csak a tévében vagy a kurucinfón, viszont ajvékolni azt aztán kurvára megtanultak ellenük.

Röviden, hátha eljutsz idáig az olvasásban: kapd be az összes faszt, ami szembe jön. Én magyar vagyok, te pedig egy utolsó senki.

Mint ahogy Budapest és Kelet-Európa is tele lenne, ha 60 évvel ezelőtt nem történnek a "sajnálatos események". Sőt, akkor Hollywood sem lenne tele zsidókkal, mert akkor esetleg itt maradtak volna, és nem menekülnek át.

De mutass már, légy oly' bájos egy kimutatást, hogy a Hollywood-i munkások mekkora része zsidó. Bemondásra nem hiszem el.

Nem mondtam arról most semmit, hogy Nürnberg igazságos volt-e, illetve hogy mások nem érdemelnének-e hasonló vizsgálatot a győztesek közül.

Attól még az ott elmondott tanuvallomások nem vesztenek értékükből.

Ha már említetted:
Trianon egy végtelenül ostoba, igazságtalan döntés volt, szerintem ebben nincs vita magyarok között. Nem oknélküli, viszont rendkívül ostoba, túlzó, szűklátókörű, nemtörődöm és káros döntés. Mindenki jobban járt volna, ha okosan csinálják, mert bár akkor is elvesztettük volna a terület nagy részét, de legalább az etnikai határokat figyelembe kellett volna venni. Nem tették, és ez hatalmas ostobaság volt végzetes következményekkel.

A matematika zsidó tudomány (ez irónia akar lenni), nem az erősségem: 70 évre gondoltam.

De egyébként az ÁVÓsok a megmaradt értelmiségiek egy jelentős részét is külföldre üldözték, akik között viszont szintén jelentős volt a zsidók aránya.

A kutatások viszont ezt mondják az ávósaidról: "A Belügyminisztérium Dokumentációs Osztálya (az Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó sok-sok névváltoztatáson átesett jogutóda és a Történeti Hivatal jogelődje) 1990. május 25-ei dátummal ellátott leltára szerint 51.200 nyilaskeresztes belépési nyilatkozat, 4.297 (magyar) "SS" belépési nyilatkozat és 4400 Volksbund belépési nyilatkozat áll, vagy állhatna a tudományos kutatás rendelkezésére. E közel 60 ezer, radikális jobboldali párttal rokonszenvező, militarista és a német etnikai kisebbséghez tartozó, de a magyar náci politikai többséghez igazodó személy számottevő része 1945-ben belépett a kommunista pártba."

Nyilván a nyilaskeresztesek is zsidók voltak, ugye?

"Nem tudom, hogy hol vannak a valós túlélők, az „igaz zsidók”, egy valaki, aki majd elmondja, hogy az „érző lelkű sonderkommandós” meséje majdhogynem Disney kategória. E cikk írói felvállalják ennek ódiumát. Főleg, mert jóformán kortársai a készítőknek, úgymond érintettek is, tehát talán épp emiatt tudják megkerülni azt a film által már most megteremtett csapdát, hogy tulajdonképpen a siker és a téma sajátos kombinációjaként a film már nyilvános premierje előtt kritizálhatatlan lett."
Ez nagyon érdekes.

Apám egy orosz hadifogolytáborban volt.
Azt mesélte, hogy hullottak az emberek mint a legyek.
Betegség, éhhalál.
Tegyük fel, hogy nem volt gázkamra. És?????
Az nem ugyanolyan bűn, ha embereket (gyerekeket, időseket) megfosztanak szabadságuktól, (ott kellett otthonukat hagyni), és bezárták őket egy lágerbe ahol összezsúfolva,nem adnak nekik enni?
Persze, hogy gáz nélkül is aratott a halál!

Akik most abban kételkednek, hogy volt-e annyi áldozat, vagy gázkamrában tették-e...stb gondolkozzanak már el!!!!!!

Soha ne forduljon elő az, hogy valakit származása, vallása, politikai meggyőződése miatt elzárják otthonuktól távol!!!!

Kérjük, ikszelje be a zsidókat a listán, majd értékelje, hogy milyen (minősített, egyszerű, stb) többségük van:

X Joel and Ethan Coen
- Xavier Dolan,
X Jake Gyllenhaal (anyukája),
Rossy de Palma,
Sophie Marceau,
Sienna Miller,
Rokia Traoré,
Guillermo del Toro

8 zsűritagból 2 és fél zsidó. Hát, ha ezek képesek így többséget alkotni, akkor van egy olyan képességük, hogy meg is érdemlik.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában