A leterített jog

2015. szeptember 16. 16:41

Magyar Helsinki Bizottság | Menedék Egyesület
A magyar–szerb határnál létrehozott két konténersor („tranzitzóna”) és az azokban lefolytatott eljárás jogsértő, embertelen és nemzetközi kapcsolatainkra ártalmas.

A magyar–szerb határnál létrehozott két konténersor (»tranzitzóna«) és az azokban lefolytatott eljárás jogsértő, embertelen és nemzetközi kapcsolatainkra ártalmas.

A konténerekben a ruházatátvizsgálás és a fényképezés/ujjlenyomatvétel után a kérelmezők egy különösen gyors eljárásban – amelynél a tolmács csak telefonon működik közre – adják át azt a határozatot, amely szerint nem Magyarországnak, hanem Szerbiának kell eljárnia az ügyében. Vagyis nem azt mondja ki a határozat, hogy a kérelmező nem menekült, hanem azt, hogy a »kell-e menedékjogot biztosítani a kérelmezőnek?« kérdést Szerbiának kell eldöntenie, s ha menekült, akkor Szerbiának kell ellátásáról gondoskodnia addig, amíg a saját lábára nem áll. Az Európai Unió statisztikái szerint a szír, afgán és iraki kérelmezők átlagosan 75–95 %-a minősül menekültnek.

A magyar állam a területén beadott kérelmek elfogadhatatlannak nyilvánításával az érdemi eljárás lefolytatásának és a menedék nyújtásának feladatát áthárítja Szerbiára. Mégpedig egy többszörösen jogsértő eljárásban. A kialakult helyzet legkritikusabb pontjai a következők:

1. Szerbia nem biztonságos ország, még akkor sem, ha a kormány rendeletében ezt állítja róla. A szerbiai viszonyokat a kormánynál sokkal behatóbban ismerő ENSZ Menekültügyi Főbiztosság, az Amnesty International és a magyar Kúria is ellenkezőleg gondolja. Szerbia 2013-ban a sok ezer kérelmező közül mindössze két török és két szír állampolgárnak nyújtott védelmet, 2014-ben még több kérelmező közül egyetlen töröknek és öt szírnek.

2. Eszerint a Szerbián keresztül érkezők kérelmét nem szabadna elfogadhatatlannak tekinteni. Ha a BÁH mégis ezen az alapon akarja lezárni az ügyet – nem döntvén arról, menekült-e a személy vagy sem – a kérelmező felülvizsgálati kérelmet nyújthat be, amelynek a kiutasítás végrehajtására halasztó hatálya van – törvény szerint. A gyakorlatban azonban a kérelmezőt azonnal kikísérik a kerítés és a magyar–szerb határ közötti keskeny sávba. Így a hatékony jogorvoslathoz való joga elenyészik, hiszen étlen-szomjan a termőföldön ülve aligha lesz abban a helyzetben, hogy olyan iratot szerkesszen, amelynek alapján a szegedi bíróság kimondhatja, hogy a hatóság tévedett, mert az adott személy tekintetében Szerbia nem biztonságos, így ügyét érdemben kell vizsgálni. A hatékony jogorvoslat hiánya nyilvánul meg a kiutasítás elleni védekezés lehetőségének elfojtásában is. Miképpen is tudna a kiutasított a kiutasítás jogszerűségét vizsgáló bírósági eljárásban a kerítés túloldaláról részt venni?!

3. A bánásmód embertelen, a kérelmezők túlnyomó többsége menekült, akinek a védelmére Magyarország az 1951.évi genfi egyezményben kötelezettséget vállalt, és ez az egyezmény nem ismeri a biztonságos harmadik ország kibúvóját. Vagyis: a magyar hatóságok valóságos menekülteket lényegében kilöknek a két ország határterületére, ahol semmilyen infrastruktúra nincs és semmilyen garancia nincs arra, hogy Szerbia ügyükben el fog járni.

4. Az eljárás sérti a magyar-szerb határon történő visszaadásra vonatkozó EU–Szerbia egyezményt. A 2007. évi egyezmény szerint »egy személy visszaadatását megelőzően Szerbia és [Magyarország] illetékes hatóságai írásban előre rögzítik az átadás időpontját, a belépés helyét, az esetleges kíséretet és az átadásra vonatkozó egyéb szükséges információt«. Ebből semmi sem valósul meg, amikor a kérelmezőt kiutasítják és a határra kísérik.

5. Az eljárás sérti a menekülő és a biztonságos harmadik ország informálására vonatkozó kötelezettséget. Az úgynevezett eljárási irányelv vonatkozó szabálya szerint ha egy államban alkalmazzák a biztonságos harmadik ország kategóriáját, akkor »a kérelmező számára kiállítanak egy dokumentumot, amely a harmadik ország hatóságait az illető ország nyelvén tájékoztatja, hogy a menedékjog iránti kérelmet érdemben nem vizsgálták«. Ez most nem történik meg, így ez uniós kötelezettségszegés.

6. Az eljárás megtévesztő. A magyar hatóságok azt a képzetet keltik, hogy a konténersor nincs Magyarország területén, aki oda belép, még nem lépett be Magyarországra. Ez nem igaz. Nincs »senkiföldje« a két ország között, a konténersor magyar terület, ahol magyar törvényeknek kellene érvényesülnie. Ebből az is következik, hogy akinek a kérelmét befogadhatatlannak találják – ismételjük: nem azt mondják ki róla, hogy nem menekült, csak azt, hogy ügyében Szerbiának kellene eljárnia! –, azt a rendőr nem Szerbiába kíséri a kiutasítás nyomán, nem is a »senkiföldjére«, hanem a kerítés Szerbia felőli oldalán levő magyar területre. Ha Szerbia – joggal, hiszen a vonatkozó eljárását Magyarország nem követi – megtagadja, hogy ezt a személyt visszaengedje, akkor magyar területen marad – a semmiben. Ez is embertelen bánásmód.

7. Az eljárás alkalmatlan a probléma kezelésére: napi száz kérelemről döntenek, miközben több százan, akár több ezren keresnek oltalmat. A feltorlódó sokaságban – okkal – nőni fog a feszültség.

8. Az eljárás tönkreteszi a szomszédsági kapcsolatainkat. Ha Magyarország áttereli az útvonalat Horvátország és Szlovénia felé ezzel azt juttatja kifejezésre: nincs benne semmi szolidaritás, rövidlátó és önző politikát folytat. Ha azt reméli, hogy a 7,5 milliós Szerbia fog eljárni az idén rajta keresztül érkező két–háromszázezer ember ügyében és fog menedéket nyújtani az arra jogosult 70–90 százaléknak, akkor politikailag vak, és a lehetetlent kívánja, megrontva ezzel a kényesen óvandó jó magyar–szerb kapcsolatokat.

(Közlemény.)

Összesen 93 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Az úgy kezdődött, hogy illegálisan betörtek több országba, és most erőszakkal be akarnak törni Magyarországra. A jogsértést ők gyakorolják.

Leterítve szeretnék látni Magyarországot.

"Le vagytok tik szarval"

"Előre elkészített transzparenseket nyomtak a migránsok kezébe és lázítani kezdték őket. Hangosbeszélőn elkezdték skandálni, hogy "we will fight" (harcolni fogunk)... Annyit sikerült kiderítenem, hogy nemzetközi ballib szervezetek aktivistái voltak a provokálók"

Tartanak, betartanak, ahol csak tudnak...."Kell a botrány. Abból élünk"

A kelet-európai fővárosokban, a budapesti, elkötelezetten keresztény-, és
Európa-ellenesek befolyása a legkiterjedtebb és legkárosabb.
Ezek egyik ágense, közvetítője, az ebből a gyűlöletből életvitelszerűen megélő Magyar Helsinki Bizottság.
Ezek nagy része - a hangadók 90 százaléka - természetellenesen hisztérikus, beteg mentális állapotú magyargyűlölő, akik minden alkalmat megragadnak, ha a magyarságot szolgáló rendszereket kell ellehetetleníteni és lejáratni.

Elnyomott magyarokért, más országokban még sohasem emeltek szót. Ennyi az ő "tudásuk".
Amit a Soros György-ök kipréselnek magukból alul,
azt fröcsögik szanaszét ezek a "ballib szervezetek" a fejünkre, felül.

Úgy kéne pofán vágni a Helsinki Bizottságot, hogy taknya, nyála egybe folyjon. Nézzék már meg, mi történik Horgosnál.

Érdekes módon, nem indulnak el a terroristák Horvátország felé, hanem itt maradnak balhézni. Az embercsempészek sem viszik tovább őket.

Nyilvánvaló, hogy ezeket valahonnét irányítják, akár Európából, vagy netán tőlünk a baloldali szervezetek. Egyedül nekik áll érdekükben, hogy legyen precedens a betolakodók megállítására.

Az pedig külön érdekes, hogy a szerb rendőrség nem akadályozza meg, hogy Szerbia területéről támadják a magyar határvédelmet.

Válaszok:
Kvasztics Fedor | 2015. szeptember 16. 16:59

Javítva:

Egyedül nekik áll érdekükben, hogy NE legyen precedens a betolakodók megállítására.

Jogászkodjanak csak uraim! Nem érdekel bennünket. Elegünk van a hónapok óta tartó átjáróházból, a beözönlők mindenféle együttműködést megtagadó, arrogáns viselkedéséből és abból a "nemzetközi megítélésből", hogy mi bármit teszünk, csak rosszak lehetünk.

Horvátország és Szlovénia népének is elég lesz egy hét tapasztalat ahhoz, hogy kikényszerítsék az ostoba politikusaikból a kemény fellépést. Szerbiának is meg kell értenie, hogy le kell zárnia a határait.

Világos üzenetet kell küldeni keletre, hogy ide jönni nem érdemes. Ez a mostani balhé minden szóbeli üzengetésnél hatásosabb lesz. Ha mégsem, bennünket legalább elkerülnek a jövőben.

Az EU bürokrácia már nincs abban a helyzetben, hogy bármit is ránk kényszerítsen ebben az ügyben. Fordulhatnak a hágai bírósághoz, ha nem tetszenek nekik a Magyarországi intézkedések.

Még pontosabban: Tetves, büdös,...., hazaáruló gazemberek.

Az emberiség felfuvalkodott legalja/MagyarHelsinkiBizottság néven itt éppen, akik vörösterrorizálták Magyarországot 1918-ban, gyilkolták, rabolták a parasztságot az 50-es években, lázították nyugatot 68-ban, rombolták Dél-Amerikát a 70-es, 80-as években, privatizálták fillérekért Kelet-Európát, lőttek gumilövedékkel azonosítatlan egyenruhában 2006-ban a Szabadság-téren, lövettek a tömegbe a Majdanon, szervezték meg az Al Kaidát, fegyverezték fel az ISIS-t, és most itt vannak újra a nyakunkon ezzel a privát hadsereggel...

Nem kell őket bántani, az idegen mindig nagyobb empátiával viseltetik az idegenek iránt, mint egy hazáját féltő őshonos.

Az ilyeneket Izraelben kitagadják, kiátkozzák, jogosan.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés