Androidon is elérhető az Instant Articles

2015. december 17. 13:32

Jon Fingas
Engadget
A Facebook új hírolvasó médiagyilkos megoldása már nemcsak iPhone-on, hanem Androidos mobilokon is elérhetővé vált. A legújabb szolgáltatás az Instant Articles a hírolvasást kapcsolja össze Mark Zuckerber találmányával. Rögvest egy pillanat alatt megmutatja a cikkek tartalmát, nem kell ki sem lépnünk az illető médium webes oldalára már, röghöz vagyunk kötve.

A Facebook mindenképpen arra törekszik, hogy a felhasználói ne tudjanak kilépni a közösségi médiás alkalmazásából. A legújabb szolgáltatása az Instant Articles is erre szolgál, a hírolvasást kapcsolja össze Mark Zuckerber találmányával. Rögvest egy pillanat alatt megmutatja a cikkek tartalmát, nem kell ki sem lépnünk az illető médium webes oldalára már. A hivatalos verzió szerint ugyan az lenne a lényege, hogy többen használják olvasásra a hírfolyamukon lévő bejegyzéseket, de gyakorlatilag röghöz köti az olvasókat, hiszen teljesen felesleges lesz majd az adott online lap saját oldalát ettől fogva meglátogatni. Amúgy is csak bizonyos részeit lájkoltuk, ha ez itt jön színes és szagos facebookos köntösben, az csak jó lehet a felhasználónak vélik sokan.

Az Instant Articles tényleg remekül működik a gyakorlatban, egy cikkről elugrani az adott oldalra kb. 8 másodperc alatt lehet, ha az új megoldást választjuk, akkor ez a tizede alatt megjelenik beágyazottan a mobilunkon, ha jó a mobilnetünk vagy Wi-fivel támogatjuk meg a közösködést. Egy nagy előnye van az így a Facebookba beágyazott híreknek, nincs képtömörítés, így lehet nagyítani minden képre,  videók (jó Zuckerberg módra) automatikusan is elindulnak és rögvest kommentálhatjuk a híreket a Fácséből már.

A legtöbben az Instant Articles iOs platfomon való USA debütálásakor már megkongatták a vészharangot, ez az online újságok végét fogja jelenteni, de  tesztidőszak alatt és most a fokozatos Androidos elterjesztés közben is csak még az alábbi médiumok hajtották igába a fejüket Mark Zuckerbergnek: The New York Times, BuzzFeed, National Geographics, NBC, The Guardian, The Atlantic, Spiegel és Bild. A nagy remény az, hogy majd 2016 derekára, ha elterjed a platform és a nép is beleszeret az ilyen fajta zárt böngészésbe minden lapot így lehessen böngészni. A magyar lapok még nem nagyon szembesültek ezzel a felkéréssel, de nyilvánvaló, hogy akinek nem fut annyira a szekere, az majd itt is bepróbálkozik. Vak tyúk is talál szemet a magyar online ugaron tudjuk, elég csak ha arra gondolunk most egyesül a VS és az Origo is, és megannyi új online szerkesztőség is alakult bátran 2015-ben.

A poén az egészben, hogy erről megint csak az internet.org tehet, mert a „harmadik világ” új internetezői számára találták ki eleve ezt az Instant Articles dolgot, hogy ki se kelljen lépniük az alacsony sávszélesség miatt az anyaapplikációból, a Facebookból. Ez itt egy átlag USA és EU júzernél pedig színes és szagos szélesvásznú módon is működik. A kérdés az, hogy mi lesz a reklámokkal, hiszen az online lapok ebből élnek állítólag csupán, és egész 2015-ben nagy visszhangja volt a reklámblokkolóknak, tiltsuk vagy tűrjük őket. A kis nézettségű lapok azért írtották, mert így elveszik a kenyerüket, a nagy lapok meg sokszor befenyítették a blokkolós böngészést kitiltással. Az Instant Articles tehát működik technológiailag, de egy halom kérdést felvet, hogyan reklámozok akkor, ha botor módon lemondok a hagyományos online reklámjaimról, hiszen olvasóim egy része eme „kényelmes módon” fogja ezentúl nézni a tartalmaimat. Hogyan ellenőrizhetem a Facebook tényleg megfelelően teszi bele ebbe a reklámot, az mekkora publicitást és nézettséget kap majd a valóságban.

Különösen nehéz ez a kérdés, mert tudni már régóta azt, Mark Zuckerberg cége elég szépen kozmetikázza az oldalán elérhető reach és egyéb hirdetési és elérési számokat. Érdemes csak összevetni egy online oldal saját és Facebook oldalának látogatottságát ugyanazon cikkekre és máris kiderül valami nem stimmel. Sőt a legtöbb esetben az online lapra el sem jut a Facebookos olvasó soha. Az Instant Articles így most még inkább csak technológiai bravúr, mint használható tartalomfogyasztási metódus. Ne feledkezzünk el arról sem, az online lapokat kiadó cégek is előbb vagy utóbb lépni fognak majd valamit erre, hacsak nem akarják elveszíteni olvasóikat, hiszen a közösségi médiás és a mezei online olvasó a legtöbb médium esetében két különböző állatfajta. Mindenesetre 2016 izgalmas évnek ígérkezik a tartalom marketing és a hirdetések szempontjából is. Lehet drukolni ki marad, Mark Zuckerberg vagy az online média. Inter duos litigantes tertius gaudet!

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés