Ha elmúlik karácsony

Tiszta város: A Simicska-oszlopok után az óriásplakátok is eltűnhetnek Budapestről

2016. január 1. 13:41

Írta: Mandiner .
Mozgalmasnak ígérkeznek az új esztendő első napjai a fővárosban, amivel Budapest városképe is megváltozik: eltűnnek az utcákról és terekről a hengeres hirdetőoszlopok. A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahirnak 761 oszlopot kellett volna elbontania december 31-ig, ők azonban ehelyett bíróságon támadták meg a főváros szerződésbontását. A Mandiner értesülései szerint tavasszal tovább csökkenhet a közterületi reklámzaj, mivel olyan szabályozás készül, ami az óriásplakátoktól is megszabadíthatja a várost, vagy legalábbis bizonyos részeit.

A Fővárosi Közgyűlés szeptemberben döntött arról, hogy 2015. október 31-ével felbontja a Mahir Cityposter Kft.-vel kötött 2006-os szerződést, ami alapján a cég elhelyezhette a reklámvilágban csak Mahir-oszlopokként emlegetett hirdetési felületeket a budapesti közterületeken. A döntés értelmében a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahirnak két hónapja lett volna az oszlopok elbontására, azonban ők megtámadták a szerződésbontást a bíróságon, és egyetlen oszlopot sem bontottak el december 31-ig.

A Fővárosi Törvényszék gyorsan kitűzte az első tárgyalás időpontját 2016. január 11-re, a Mahir ideiglenes intézkedésként azt kérte a bíróságtól, hogy tiltsa el az önkormányzatot az oszlopok elbontásától. A Fővárosi Közgyűlés azonban december 22-i rendkívüli ülésén – azzal az indoklással, hogy rendezettebb állapotokat teremtsen a közterületi reklámok terén – úgy döntött, hogy a bontásra adott határidő lejártát követően, még a január 11-i bírósági tárgyalást megelőzően elbontatja az oszlopokat a Budapesti Közút Zrt.-vel.

761 hirdetési henger tíz nap alatt

A  reklámcég oszlopainak elbontása nem feltétlenül békés körülmények között zajlik majd, mivel a tulajdonos erősen vitatja a Fővárosi Önkormányzat intézkedését. És nem csak egy-két hengerről van szó: a 2006-os szerződés értelmében 621 hagyományos, úgynevezett ragasztott, és 140 belsővilágítású oszlopa van a Mahirnak városszerte. 

A Mahir 2006-ban csak az egyik győztese volt a Fővárosi Önkormányzat utcabútortenderének (az Intermédia Kft. mellett), azonban a kiírásban foglalt elképzelésekből csak a közfunkció nélküli hengerek maradtak, az új fejlesztések viszont nem valósultak meg – nem telepítettek légszennyezettséget mérő berendezéseket, az internetterminálok pedig vagy nem készültek el, vagy nem működtek.

Cidade Limpa a vizuális környezetszennyezés ellen

A Mandiner értesülései szerint az oszlopok eltüntetése egy nagyobb koncepció része, amit a tavasz folyamán újabb városképvédelmi lépés követhet. A nagyvárosokra jellemző jelenség, hogy különféle reklámok és cégérek borítják a közterületeket, ami sokak szerint nem más, mint vizuális környezetszennyezés. Erre a problémára adott radikális válaszként hirdette meg 2006-ban São Paulo polgármestere, Gilberto Kassab a tiszta város (angolul clean city) mozgalmat. A portugálul Cidade Limpa névre hallgató intézkedéscsomag kitiltotta a brazil nagyvárosból a hirdetések és reklámfeliratok jelentős részét, újra láthatóvá téve az épületeket és nagy mértékben csökkentve a reklámzajt.


Utcakép 2006 előtt és ma

São Paulo köztereiről 15 ezer óriásplakátot távolítottak el, ami teljesen megváltoztatta a városképet. A brazil város turisztikai irodája a következő videóban foglalta össze, hogyan változott meg az látvány:

Tilalmi övezetek Barcelonában és Franciaországban

A brazil metropoliszon kívül Európában is több helyen hasonló útra léptek. Franciaországban országos szintű jogszabály szabályozza az outdoor reklámfelületeket, például a műemlékeken teljes mértékben, azok száz méteres körzetében pedig részlegesen tiltja hirdetések elhelyezését, míg a tízezres lélekszám alatti települések esetén egyes nagy felületű reklámhordozók kihelyezését tiltja meg.

Barcelonában övezetenként szabályozzák a reklámintenzitást. A történelmi és kulturális értéket hordozó negyedekben, épületeken, illetve ezek környékén teljes reklámtilalom van érvényben, ugyanez vonatkozik a parkokra és a temetőkre is. A korlátozott zónákban kizárólag utcabútorokon és az önkormányzat kezelésében lévő felületeken lehet hirdetni.

A Mandiner városházi forrásai szerint a budapesti szabályozás is ebbe az irányba mozdulhat el, várhatóan a tavasz folyamán terjesztik be azt a módosítást, aminek eredményeként eltűnhetnek az óriásplakátok a városból. Még nyitott kérdés, hogy a teljes városra, vagy a belső negyedekre vonatkozik majd csak a szigorítás.

Összesen 33 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Olyan ez, mint a szovjet-magyar barátság.
Örök és megbonthatatlan.
Aztán jön egy geci, és már se nem örök, se nem megbonthatatlan.

Ez a hála a hosszú bájtok éjszakáján az APEH adatbázisából nyomtalanul eltüntetett cégekért és adóhiányokért és bírságokért és pótlékokért...

Te meg itt tolod......:)

Szegény Simicska. A végén még koldusbotra jut. Könnyfakasztó.

Mahir-Cityposter Kft. 53 milliót fizetett fővárosnak. Ezzel szemben a cégnek 2014-ben közben az éves árbevétel meghaladta az 1,13 milliárd forintot.

"Természetesen 2006-ban is fideszes vezetése volt s fővárosnak." - írod. Te nem tudod, hogy nem Demszky vezette a fővárost, hanem a Maoista Gábor?

Felesleges elvtelen vitába szállni a hirdetőoszlopok/hengerek mibenlétét illetően.
Ez az ügy nem erről szól.

Simicska élete legnagyobb bakiját akkor követte el, amikor az adóreformnál nem tudta türtőztetni magát.
Na persze, komoly anyagi hátrányt jelentett neki, de aki nem fogja fel, hogy ő nem csak úgy a vakvilágban él, hanem egy politikai csapathoz tartozik; aki nem képes áldozatokat is hozni; aki nem látja be, hogy a folyamatos üzleti sikerei ettől a csapattól függtek és amikor egy kicsit megcsapolódik az akadálytalanul ömlő lé, akkor mint egy hülye, ellene fordul a politikai mentorának és a szerzett médiabirodalmával megfenyegeti és az országot telekürtölve gecinek nevezi a miniszterelnököt pár milliárdért.
Az életét tette tönkre a mohó értetlenségével.

Aki ekkora barom, hogy nem látja be, hogy az üzleti sikerei nem csak kifejezetten az ő zsenialitásának voltak köszönhetőek és amikor a politika oltárán némi anyagi áldozatra lett volna szükség, akkor kibújik alóla (a barom), akkor nincs miért szánni őt.
Szánni az alkalmazottait kell, akiknek életkörülményeit rontja, vagy teszi válságossá.

Az utcai hirdető hengerek pedig majd egy idő után megújulva, esztétikus és modernizált, világítós változatban vissza fognak kerülni, hiszen ezek már a v.h. előtt is részei voltak Budapest városképének. Csak ügyes verbalitás kérdése a visszahelyezésük indoklása.
Simicska pedig szép lassan a kkv-k között fogja találni magát. A politika ilyen, bazdmeg Simicska, te hülye geci!

"Aki a fideszzel szembemegy, az kurvára megfaszul.
Ezt kéne már mindenkinek agyilag fölfognia.
Így jár minden szemét geci magyar, aki keresztbe próbál nekünk tenni."

Már megint a románok járnak jól? :))

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés