Közösségi médiás trendek 2016-ban

2016. január 15. 11:21
Ugyan mindenki a virtuális valóság és a Facebook nagy találkozására vár az internet boncasztalán, de mint a CES 2016-on is kiderült arra még várni kell egy kicsit. Szerencsére a közösségi média a maga módján folyamatosan fejleszti önmagát, már meg is jelent az év első új vállalkozása, a Peach, ami meglepő módon elég szépen gyűjti be a skalpjait. Mi lehet a titok, hogy mindig vannak vevők az új közösködésre, hiszen még alig hevertük ki a TSU jelenséget? 2016-ban minden hónapra jut majd egy új közösségi médiás megoldás? Nem unja még senki ezt?

Lehet még valami újat nyújtani a közösségi médiában?

Úgy tűnik igen, mert a Peach első pillantásra egy SnapChat klónnak tűnik, csak az idősebb generáció számára kifejlesztve. 1 hete jelent meg amúgy csak és nem unták még meg, igaz a legtöbben úgy gondolják minden ilyen közösségi médiás startup legalább fél évet élhet manapság. Érdemes azért egy kicsit megvizsgálni közelebbről, mi az amiért 2016-ban valaki bevállalja ezt új alkalmazást, hiszen vélelmezhető a Facebookba már beleuntak, a közösködés öröme sem tart örökké. A Peach egyszerű és kortárs dizájnnal rendelkezik, öröm ránézni. A legnagyobb nóvuma szintén az egyszerűsége, a „magic words” nem más, mint szavakhoz azonnal tartalmat is rendelhetünk, például a „gif” keres rögvest nekünk animációs gif képeket. Valójában a kissé unalmas TAG-eket helyettesítik kreatív módon. Minden dolgot ezekkel a varázsszavakkal is elintézhetünk, mennyire van éppen feltöltve a mobilunk, hol tartózkodunk, a szokásos állapot jelzéseket és közösségi életjeleket adhatjuk meg magunkról egyszerűen.  A „here” kifejezésre automatikusan berakja éppen hol tartózkodunk (módosíthatjuk rögvest), a „shout” nagybetűs módba vált, a „draw” parancsra rajz módba vált. Igen rajzolhatunk is vele, mert nemcsak tollal, de kézzel is lehet jegyzetelni már minden okostelefon képernyőjén, csak ezt sokan elfelejtik, mint a Sirit is (ami már magyarul is tud, lehet tesztelni az „éhes vagyok-ra mit csinál”). Néhány remek parancs: goodmorning — jóreggelt,  goodnight — jóccakát, song — megpróbálja az éppen hallott zenét azonosítani a mobilunk mikrofonjával, mint a Shazam, rate — értékel 5 csillaggal, battery — mennyire vagyunk feltöltve éppen, weather — milyen az aktuális időjárás. Van még egy halom ilyen, de állítólag ez bővíthető lesz, ha beindítják a Peach mögötti mesterséges intelligenciát majd. Ez adja amúgy az egyediségét is, nem kel sokat cicózni máris 2016 közösségi médiáskodhatunk néhány kifejezéssel és legalább nem kell a hülyénél hülyébb emotikonokkal szenvednünk. Nincs is annál szerencsétlenebb, amikor 48 éves főnökünk a Viber-en óvodást megszégyenítő primitív emojikat küldözget, mert jófejnek gondolja magát, közben egy pszichológusra szorulna inkább.
 
 
Amúgy a szokásos csetes felületet kapjuk, zöld ponttal jelzik, ha posztolt valami újat az illető ismerősünk. És itt van a kutya elásva, amitől valaki vagy eldobja vagy meg fogja kedvelni a Peach-et. Újra kell ismerősöket immáron begyűjtenünk, ugyan importálhatjuk őket a mobilunk névjegyzékéből és ha ők is kedvet kapnak szépen meg fognak jelenni, de az emberek a szokásaik rabjai. A Facebook 7 éves közösségi média rabsága után nem biztos, hogy egy újat fog választani. Az ismerőseinket pedig inkább leépítjük manapság, mint újak szerzünk a digitális pampákon. Habár ha mindent újra akarunk kezdeni és tiszta lappal indulni a neten a Peach tényleg jó lehet erre az aktusra. Különösen azért, mert ha a szűkebb családot szeretnénk egy kicsit egyszerűbb felületen összetrombitálni a Peach talán éppen erre lenne a legmegfelelőbb felület (már ha fennmarad még az év végéig). Különösen azért is, mert gyakorlatilag ez egy online állapotjelző alkalmazás, ilyet nem kapunk a Facebook Messengerben sem, életünket feedelhetjük vele tehát folyamatosan. Ez amúgy a fiatalok kedvencében (20 alatt) a SnapChat-ben a „stories”-nak felel meg, csak sokkal egyszerűbb azt létrehozni és updatelni.
 
 
Mellékesen ez az a linearitás is, ami miatt hirtelen a Peach népszerű lett Amerikában. Mindenki unja már a túlbonyolított Facebook-szerű megoldásokat. Érdekes annak idején a Path nevezetű startup jött elő hasonló ötletekkel 2011-ben (már, ha valaki még emlékszik rá, mert ez is ment a süllyesztőbe), igaz ott 50 ismerősre volt korlátozva a network, tehát eleve bukásra volt ítélve. Mindenesetre, a Peach pont azoknak jó, akik már unják Mark Zuckerberg zajos megoldását, a SnapChat eltűnő üzenetei meg zavarják és a sok csicsa, amit el kell viselnie és a sok hülyegyerek, vagy csak túl öregek már hozzá úgy vélekednek. Nyilván a nagy és kötelező közösségi médiás megoldások mellett vannak akik (ne feledjük vannak olyan munkahelyek már hazánkban is, ahol a Facebook kötelező és a Messenger a céges hivatalos üzenőfal) egy családiasabb és nyugisabb saját kisközösséget szeretnének kialakítani. Családtagokkal és közeli barátokkal például sokkal egyszerűbb a Peach-en tolni a digitális tartalmak megosztását. Persze az elterjedéséhez az is kell felkapja egy generáció és netes vírusként működjön. Mindez jelenleg be is jöhet, hiszen a SnapChat is ilyen efemer megoldásnak tűnt elsőre és kellett egy kis idő mire felfedezzék, meg is találta a maga korosztályát (nyilván ebben közrejátszott az, a Facebookon elég szépen ellenőrizhetik az embert a hatóságok már és ki is adja M. Zuckerbeg önként és dalolva az adatainkat, illetve a hivatalos közösségi médiává vált sajnos).
 
 
Miért futhat be a Peach mégis?
 
2016 lesz az az év, amikor radikálisan megváltozhatnak a szociális médiás fogyasztási szokásaink és ebbe a sodorba a barackos csetes cucc is pont megfelelő felületet és segítséget nyújt.
 
Az élő stream kötelező 
A Periscope (a Twitter online streaming alkalmazása, ha valaki nem ismeri) mutatta meg mekkora az igény, hogy bárki közvetítse videóban online élete minden történését. Az élő streamelés kötelező lesz, legyen az egy konferencia, egy iskolai ballagás vagy csak a macska szerencsétlenkedése a függönyön. Minden közvetíthető 2016-ban és közvetíteni is fogják. Az online és az offline világ már végleg összemosódik, mindenki benne lehet a netes TV-ben!
 
 

Az Instagram lesz az új Facebook
A Facebook már a múlté, ha nézettséget és ismeretséget akarunk, akkor az Instagram az, ahol néhány fotóval és megfelelő TAG-eléssel elérhetjük azt. Nemcsak magánszemélyek, de cégek is már ügyesen kiaknázták ezt tavaly. Ebben az évben pedig a reklámosok is rá fognak vetülni a fotós közösségi médiára, mert kötelező. Különben is a „top follower”-eket sokkal jobban lehet iránytani fotóinkkal, mint fácse posztokkal, egyszerűbb és kényelmesebb. Mindenben ma már van kamera szerencsére. A TAG-ekkel meg be tudunk bárkit lőni néhány perc alatt, a digitális káderezés legjobb eszköze az Instagram ezt senki nem tagadhatja 2016-ban.
 
 

Tartalom marketing és vizualitás 
Meghökkentő módon tavaly karácsonykor a vásárlások zömét a hírlevelek és emailes marketing megoldások adták. Ugyan ez állítólag csak hirtelen fellángolás, viszont érdemes rá figyelni, ha nem fogyasztóként, hanem hirdetőként vagyunk érdekeltek a közösségi médiában. A tartalom marketing nevezetű (sokak számára kissé megfoghatatlan) megoldás is kötelező lesz, hiszen a reklámblokkolók miatt valahogy kénytelenek leszünk eladni az online felületeken a céges üzeneteket. Más néven ezt natív reklámnak is nevezik, a lényege nem tudjuk tartalmat vagy reklámot fogyasztunk. Erre a Facebookon már létezik megoldás, az Instant Article és társai, de ezekből egy halom klón lesz még az évben. Nem véletlen 2016-ban eladni bármit is az online felületeken csak megfelelő grafikus megjelenéssel lehet. Maguk a  szöveges tartalmak is így a háttérbe kerülnek, így lehet a fogyasztót is könnyebben megnyerni. Egyszerű felületeket és vizuális üzenetekkel, rövid videókkal kell így bombázni folyamatosan a net vándorait, hogy vásároljanak.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés