Üzenet Nemes Jeles Lászlónak: nem is holokausztfilm a Saul fia!

2016. február 11. 15:50

Szőnyi Szilárd
Válasz.hu
Azon kaptam magam, hogy nem is úgy nézem az alkotást, mint egy holokausztfilmet; a mű ennél jóval általánosabb érvénnyel szól életről és halálról.

„Nagyon nem mindegy egyébként, ki milyen kulturális, vallási háttérrel ül be a moziba, mert egy-egy gesztus vagy jelkép mást idézhet fel zsidónak, kereszténynek, hívőnek, vallástalannak. Ezzel együtt úgy érzem, minden értelemben ökumenikus film született. Sőt azon kaptam magam, hogy nem is úgy nézem az alkotást, mint egy holokausztfilmet; a mű ennél jóval általánosabb érvénnyel szól életről és halálról. (Ezért sem világos, miért állítja a rendező, hogy Németország bojkottálni akarja a filmet. A mű nem ad erre semmilyen okot.)

Mi több, a Saul fiának – ne tessenek megbotránkozni! – létezhet »holokausztrelativista« olvasata is. Mert bár egyedi, és sok tekintetben páratlan eseményről van szó, ezt a filmet akár a Gulágról is le lehetett volna forgatni. Aki olvasta Olofsson Placid, Rózsás János vagy Nádasi Alfonz visszaemlékezéseit, tudja: a szovjet munkatáborokban hasonló helyzetek próbáltak meg milliókat emberi mivoltukban. És ami itt rabbi, Kaddis és zsidó temetés, ott faágakból faragott kereszt, rejtekben történő misézés mazsolából erjesztett borcseppel és száraz kenyérből nyert ostyával.

Jó film a Saul fia. Ha megkapja az Oscart, a díj méltó helyre kerül.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 46 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Az oszkárra per definitionem érdemes, az nem kérdés.
Még akár jó film is lehet - csak pont annyira nem érdekel, amennyire a vámpírok vagy a star wars.

"Láttam a filmet, s tényleg úgy van:"

Mikor láttad, te "tényleg úgy van", amikor állandóan a Mandin lógsz?
"Tényleg úgy van", na, miről szól, ha láttad?
Láttad te a többi nikkedet, meg a postást, amikor hozta neked a júdás-pénzt a trollkodásodért.

Ha ennyire tájékozatlan vagy a témában, akkor miért égeted magad?
Ugyanis a Saul fia a Vajna korszak legnézettebb filmje volt már az eddigi egyetlen ingyenes vetítés előtt is.

Válaszok:
Morgen | 2016. február 11. 17:59

Mondjuk, a Mások élete és a Saul fia ég és föld!
A Saul egy filmtörténeti jelentőségű, eredeti képi-, hangi világú remekmű.

Ami jó, annak a híre szájról szájra terjed.
Nem vitatom, milyen a film, csak azt tudom, mi a története, nem láttam, filmesztétikai szempontból nem tudok hozzászólni. A téma valóban akár egyetemleges is lehetne, de, ha jól emlékszem, maga a rendező kategorizálta.
A rendező körüli felhajtás sem feltűnő, mindig ez van a díjnyertes filmek körül.
De: Ha jól tudom, valaki kijelentette, hogy baj van a németekkel, mert szabotálják a filmet.
A film és a mindennapi életünk körüli meddő, érvtelen, vérszegény, ide-oda dobálós vélemények, "publicisztikák" és hangulatkeltések azt a képet mutatják , hogy Európa gazdagnak hiszi ugyan magát, de úgy viselkednek az európaiak, mintha éppen az öntudatukat készülnének elveszíteni.
Mindenki tudja, hogy a legkisebb "kiváló dolgozó" érdemére, vagy mi a fene és az Oscar díj között szinte semmi különbség, csak az egyikért nagy pénz jár, a másik mellé meg vállon-veregetés. Példa erre a Béke Nobel díj.

A körítések minden esetben azért váltanak ki ellenérzést, mert az emberek tudják, hogy sok esetben nincs arányban a hírverés és az érték.
Ha a Saul fia lemegy majd valamelyik csatornán, akkor fog köztémává válni.
A vörös-szőnyeges majomparádé nem alap arra, hogy a "köznek" reális véleménye lehessen, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy igencsak melléfognak az értéket illetően.

Hasonlóan éltem meg magam is a filmet.

Engem is zavart a befejezés, noha nyilvánvaló, hogy a főhős beleőrült a rögeszméjébe. De ez a kissé giccses látomás nélkül is átjött volna. Nem véletlen persze, hogy ezt a történetet nem lehetett jól befejezni.

Én is asszociáltam a Gulagra, Recskre, a maoista és polpotista lágerekre, de azt azért nem mondanám, hogy "holokausztrelativista" a film. Ez a kifejezés így egyébként is mást jelent. A film a zsidó haláltáborról szól, ez egyértelmű. A hang és az elmosódott, de összetéveszthetetlen környezet ezt minden más filmnél átélhetőbbé teszi.

Inkább az vetődött fel bennem, hogy hasonló erővel tudná a rendező megfilmesíteni az Iván Gyenyiszovics egy napját is, vagy a kínai kulturális forradalom elborzasztó atmoszféráját az Élet és halál Sanghajban-ból. Ha ugyanilyen elkötelezettséggel és következetességgel meg akarná tenni - ami egyáltalán nem biztos. De nagyon kíváncsi lennék mi lenne belőle, ha vállalná, mert hihetetlen beleélőképességgel rendelkezik.

Elég régóta morfondírozom azon, h. mégiscsak meg kellene nézni, de nem merem, mert félek, h. a vége tömény borzalom, a remény szikrája nélkül.

Azt tapasztalom, h. ember van ilyen, olyan, de a többség mégis csak rendes. Lehet, h. ez egy tévedés, de még filmben is félek a cáfolatától.

Meglátom, de nem hiszem, h. lesz erőm hozzá, a félelem győzi le a kíváncsiságot.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában