Jogvita

Gyöngyhajú lány: Presserék megegyeztek Kanye Westtel

2017. március 24. 11:29
A peren kívüli megállapodás részleteiről nem nyilatkozhatnak a felek.

Peren kívüli megállapodás született Presser Gábor és Adamis Anna, valamint az amerikai hiphopsztár, Kanye West között. A magyar szerzőpáros tavaly májusban perelte be Westet a Gyöngyhajú lány című dal engedély nélküli felhasználása miatt. „Nagyon örülök, hogy vége van” – közölte Presser Gábor pénteken az MTI-vel. A zeneszerző nem sokkal azután mondta ezt, hogy kézbe vette a megállapodást, amelyről csütörtökön az amerikai Page Six hírportál adott hírt. Presser Gábor hangsúlyozta: zárt megállapodás született, amelynek tartalmáról sem az érintettek, sem ügyvédjeik nem nyilatkozhatnak.

Mint a Page Six írta, Presser Gábor és Adamis Anna ügyvédje tavaly májusban adta be keresetét a New York-i szövetségi bíróságon, és 2,5 millió dollárra (mai árfolyamon mintegy 717 millió forintra) perelték Kanye Westet, amiért a hiphop előadó szerintük engedély nélkül használta fel a Gyöngyhajú lányt New Slaves című dalában, amely a sztár 2013-ban megjelent Yeezus című albumán szerepel. A több tízmilliós eladásokat produkáló Kanye West, a 39 éves amerikai előadó a New Slaves utolsó mintegy másfél percében használta fel hangmintaként a Presser Gábor zenéjére és Adamis Anna szövegére 1969-ben született Omega-számot, a Gyöngyhajú lányt. Még Kóbor János énekének egy részlete is hallható az eredetileg 1969-ben, az Omega 10000 lépés című albumán megjelent dalból.

Amerikai lapok tavaly novemberben arról írtak, hogy West ügyvédje indítványozta, a New York-i bíróság helyett Kaliforniában tárgyalják meg az ügyet. A sztár korábban azt állította, hogy engedély birtokában használta fel a magyar slágert. Presser Gábor kérte a bíróságot, hogy a tárgyalás helyszíne továbbra is New York maradjon.

Presser Gábor és Adamis Anna ügyvédei arra hivatkozva perelték be Westet, hogy Kanye West ügyvédei előzőleg mindössze 24 órát adtak a magyar szerzőpárosnak megadni az engedélyt a dal felhasználására. Később egy csaknem 10 ezer dolláros előleget küldtek, Presser Gábor és Adamis Anna azonban – amint ezt idén februárban a New York Post is felidézte – ehhez nem nyúltak hozzá, nem jött létre szerződés.

(MTI)

Összesen 23 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Gratulálok a megegyezéshez.
Külön jól esik, hogy a halrudacskás West-et sikerült elkapni.
A dalt egyébként soha nem szerettem, és lehetőleg soha többet nem is akarom hallani. West-et sem.

Érdekes lenne tudni, hogy mennyiben egyeztek meg. De mindenképpen jogos volt a követelés.

Ha már itt tartunk, csak nekem tűnik úgy, hogy Presser másik nagy korabeli slágere, a Ringasd el magad (1972, Presser-Adamis, Bummm!) feltűnően hasonlít a Hungária szinte teljesen elfelejtett Ringass el álom (Fenyő- S. Nagy, 1971, Tűzveszélyes) című számára?

https://www.youtube.com/watch?..

https://www.youtube.com/watch?..

Hallgasd meg még egyszer a Hungáriát (amelyik szám szvsz a korszak egyik méltatlanul elfelejtett gyöngyszeme). Az LGT nóta valamivel gyorsabb, de ez nem annyira lényeges, dallamában már több az átfedés, leginkább a szöveg van tele áthallással. Nyilván mind a kettőben az elringatás a drogról szól, mind a kettőben belőtt vagy beszívott drogosok kántálnak. Az egyik azt mondja, hogy "vár ott a semmi, mely a senkié" a másik, "ha azt hiszed, hogy most a semmi sokkal boldogabb..." "nem tudjuk úgysem, hogy holnap mi lesz"... "ha azt sem akarod tudni már, ki voltál tegnap". A dolog további pikantériája, hogy mind a kettőben Barta gitározik, aki épp a Hungáriából igazolt át hónapokkal korábban az LGT-be, viszont ő érdekes módon egyik számnak sem szerzője. Ugyanakkor ennek tükrében nehezen elképzelhető, hogy Presserék ne ismerték volna a pár hónappal korábban megjelent Hungária számot, amiben az akkori gitárosuk játszott...

Nem az Omega számról írtam, hanem egy másik Presser szerzeményről, ezzel kapcsolatban olvasd el, amit fent cutcopynak írtam.

Természetesen amit írtam, független Kanye West storytól, amiben Pressernek igaza van, és egészen más kategória is, továbbá elég sok ahhoz a különbség, hogy ne lehessen rá követelést alapozni, ilyet nem állítottam. csak azt hogy sok benne az áthallás, és feltevésem szerint a két szerzemény nem teljesen független egymástól.

Érdekes hasonlat, mindenesetre az Újszövetség sem független az Ószövetségtől, ennél pedig én sem állítottam többet. Egyébként el tudom képzelni, hogy a szöveg, meg a dal valamilyen koncepciója Bartához fűződik, S.Nagy Istvántól ez a drogos szöveg legalábbis furcsa. Lehet, hogy a korabeli cenzúra viszonyok közt gondolhatta a Hungária, hogy S.Nagy neve alatt könnyebben csúszik át a dal, így őt jelölték meg szerzőként.

Nem biztos.... Most Ruzsa Magdira akaszkodott. Láttam egy közös koncertjüket. Fölháborító, hogy Pressernek már annyi hangja sincs mint régen se volt de ott hörög a szinpadon. Gondolom a gázsiért mert a teljesítménye nulla.

Dehogynem. :)
A szerintem "reinkarnáció" Ringasd el magad a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musical vezető dala volt - azt kb. másfél évvel később (73) mutatták be, amiben egyértelműen a drog körül forog a dráma, abban a kontextusban a Ringasd el magad üzenete nem is kérdéses, de a Hungária szám ugyanúgy működne az LGT szám helyén mert ugyanarról szól. (Nyilván mind a kettőben megvan a kötelező "kritikus elhatárolódás", de abban az időben ennél tényleg nem lehetett tovább menni. Szörényiéknek tiltottak le annak idején lemezborítóját, mert túl pszichedelikusan "drogosnak" találták.) A lényeg, hogy ez a téma akkoriban már megfogalmazódott a magyar rockzenében.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés