A koronajárvány alatt duplázott a régiónk meghódítására törő magyar logisztikai cég

2020. június 16. 19:02

Egy szobából indult három éve, ma négyezer négyzetméteren építi a jövő logisztikáját Perényi András és társa, Vorobcsuk Zoltán. Vállalkozásuk bármely webshopüzemeltető válláról leveszi a logisztikai folyamatok terheit és jelenleg ők nyújtják az egyik legmodernebb technológiát kiszervezett e-kereskedelmi logisztikában Közép-Európában – ami ráadásul a magyar cégeknek is ugródeszkát jelenthet a nemzetközi piacok felé. A Makronóm interjúja Perényi Andrással, aki már a mosószert, az öblítőt, vagy a WC-papírt is online rendeli.

2020. június 16. 19:02
null
Takács Zsolt

Honnan jött a Webshippy megalapításának ötlete? Hogyan jött a logisztika az életébe?

Nagyon messziről érkeztem, alapvetően teljesen mással foglalkoztam korábban. Én a reklámszakmában dolgoztam tíz évig, sikeresen felépítettünk egy reklámügynökséget, az Insomniát. Az én szakmai hátterem a marketing kommunikáció, IT és üzletfejlesztés. A reklámügynökség után mobilapplikációs startupokba fogtam bele, itt elég sok hibát követtünk el a vállalkozások fejlesztése során, mert új volt a terep, de nagyon sok tapasztalatot szereztünk.

Nagyjából öt-hat éve kezdtem el tudatosan az online kereskedelemmel foglalkozni,

nagyon megtetszett a szektor, láttam, hogy jó pénzt lehet csinálni.

Az ötleteimet összekapcsoltam a már meglévő tudásommal és így vágtunk bele egy online webáruház üzemeltetésbe. A második online áruházzal nagyon hamar jött a siker, volt, hogy havi 3-4, de akár ötezer rendelésünk is volt. Ekkor döbbentünk rá, hogy

az e-kereskedelmi logisztika egy borzasztóan összetett dolog.

Hatalmas kihívást jelentett, hogy a termékeinket és a rendeléseket feldolgozzuk, azok össze legyenek párosítva számlákkal, szállítólevelekkel, de egy idő után már az is problémát jelentett, hogy hol tároljuk a készleteket. Túlságosan sok rendszert kellett működtetni és ahhoz, hogy ezt jól csináld, az Excel már nem volt elég.

Elkezdtem kutatni, hogy mi lehet a megoldás erre, elsősorban amerikai blogokat olvastam és ekkor találtam rá a kiszervezett logisztikára, másnéven az order fulfillmentre, ami a legjobb megoldásnak bizonyul a webshopot működtető vállalkozóknak, mivel így a kereskedő a számára igazán fontos dolgokkal tud foglalkozni, mint például a termékfejlesztés, vagy a marketing.

Magyarországon ekkor még nem léteztek az amerikai mintára kialakított, order fulfillment cégek, ezért úgy döntöttünk, fejlesztünk magunknak saját megoldást, ami megkönnyíti a logisztikai folyamatainkat. Ekkor minimális logisztikai háttérrel rendelkeztünk, így józan paraszti ésszel kezdtük el felépíteni a szoftvert és megoldást hozni mindig az aktuális problémánkra. A cél az volt, hogy egy jól automatizált, kevés hibaszázalékra törekvő rendszert hozzunk létre magunknak.

Egy idő után elterjedt a híre, hogy mennyire hatékonyan oldjuk meg a feladatokat és

néhány ismerős webshop elkezdett érdeklődni a szoftver iránt.

Ekkor kezdtük el először érezni, hogy ebből valami több lesz, mint saját magunk kisegítése.

Teljesen természetes módon jöttek a partnerek, vagy sokat kellett dolgozni, hogy bekerüljön a vállalkozás a köztudatba?

Természetesen kommunikációt folytattunk, de egy percig sem volt probléma az ügyfélszerzés. A Webshippy fejlesztésének kezdetétől azt a fajta profizmust kommunikáltuk, amit a jól menő amerikai cégektől láttunk és amit a mi szoftverünk által vezérelt folyamatokon is érzékelni lehetett. Mi IT vonalról közelítettük meg a problémát, így a marketingben is arra helyeztük a hangsúlyt, hogy a Webshippy egy nagyon modern technológiára épül. Azóta többen megjelentek a piacon, akik hasonló szolgáltatásokat nyújtanak, de a mai napig igaz, hogy a Webshippy nyújtja az egyik leginnovatívabb módon a szolgáltatásait a régióban.

A Webshippy szolgáltatásainak az a legnagyobb előnye, hogy

a webáruházak teljes egészében kiszervezhetik az e-kereskedelmi logisztikával kapcsolatos fizikai tevékenységeket.

Mivel a rendszerünket folyamatosan fejlesztjük, a partnereink biztosak lehetnek benne, hogy általunk mindig az aktuális pillanatban legmodernebb logisztikai háttér áll a webáruházuk szolgálatába, ami a legmagasabb vásárlói elégedettséghez vezet.

Perényi András, a Webshippy társalapítója

Akkor a Webshippy esetében a folyamatos fejlődés, innováció jelenti a hozzáadott értéket?

Abszolút, a legtöbb konkurensnek nincsen ilyen mértékű integráció- és innovációképes szoftveres háttere,

a mi rendszerünkhöz néhány kattintással lehet webshopokat hozzáadni.

Ennek az integrációnak köszönhetően egyes kampányok, és a karácsonyi vásárlás idején gyorsan tudunk reagálni mindenre.

A logisztika kiszervezése a legnagyobb cégek esetében is két-három hét alatt meg tud valósulni. Ezért tudjuk mi is folyamatosan növelni partnereink számát, most már több, mint ötszáz ügyfelünk van és havi 70-75 ezres csomagszámokkal dolgozunk. Ezek a számok pedig exponenciálisan növekednek. Egyedülálló volt ez a növekedés a piacon és még nagyon sok van előttünk.

Ez abból is látszik, hogy

a koronavírus eddigi időszaka alatt gyakorlatilag megdupláztuk a teljes működésünket,

kétezer négyzetméteren voltunk eddig, most majdnem ugyanennyivel megnöveltük a raktárterületünket. Ez azért is érdekes, mert egy harminc négyzetméteres szobából kezdtük el a vállalkozást három éve.

Van egy másik szolgáltatásuk is, ami Dropshippy névre hallgat.

Egy másik nagy előnye a Webshippynek, az idén januárban elindított Dropshippy szolgáltatás, amely azóta elképesztő sikernek örvend. Amerikából ered a dropshipping fogalma, ez azt jelenti, hogy

úgy épül fel egy webáruház, hogy tulajdonképpen nincs saját terméke és vásárlás esetén a nagyker küldi ki a terméket a vásárlónak.

A Dropshippy tulajdonképpen egy nagykereskedelmi piactér, ahová az összes nálunk lévő webáruház feltöltheti a termékét nagykeráron, amelyet aztán más webáruházak eladhatnak a saját vásárlóiknak. Ezzel a funkcióval néhány kattintással lehet bővíteni a termékporfóliót anélkül, hogy nagykerekkel ártárgyalásokba kelljen kezdeni a kereskedőknek.

A modell teljesen egyedi, nem nyújt más hasonló szolgáltatást Kelet-Európában.

Egyelőre a hazai célközönségre lövünk, de hamarosan a szomszédos országok piacaira is megnyitjuk a platformot. Ez nagyon jó lehetőség lesz a magyarországi nagykereskedőknek termékeik exportálására. 

A magyar termékeket ez a fejlesztés összekapcsolja a nemzetközi piacokkal.

„Lehet, hogy a magyar vállalkozó támogatásokat kap, a diplomácia is segíti, de az utolsó szakasz a folyamat végén az, hogy a terméknek fizikailag is el kell jutnia a raktárba, a boltba, messze a hazánktól.” Akadály, hogy a logisztikai szolgáltatók nagy volumenben a szállítókat szolgálják ki, másrészt logisztikai szakértőkkel a legnagyobb – sok esetben külföldi – cégek rendelkeznek.

Ma a logisztika kevésbé szolgálja a magyar vállalkozásokat, amelyek sokszor nem elég erősek ahhoz, hogy a nyugati piacokra lépjenek, de érdekes módon keletre, ahol a növekedést elkezdhetnék, alig találnak utakat. Így ma óriási piacok fekszenek körülöttünk szerény elérhetőséggel. A magyar logisztikának sok fejlődnivalója van, hogy a jövőben könnyebben, megbízhatóbban juttathassuk el termékeinket Afrikába vagy oda, ahol piacot talál egy magyar cég. Hiszen nemcsak Amerikába, Németországba és Kínába lehet exportálni, hanem Oroszországba és Moldáviába is – szólt a Firbás György logisztikai szakértővel készült Makronóm-interjú a Mandiner hetilapban, ami rávilágított arra, miért a logisztika az alapja a magyar vállalatok külföldi terjeszkedésének. Ennek tükrében minden logisztikai innováció nagy segítséget jelenthet a hazai gazdaság fejlődéséhez is.

Erősnek mondható a konkurencia?

Alapvetően kettő cég van, amely hasonló tevékenységet folytat, de nálunk egyértelmű versenyelőny a fejlett technológiai háttér és a folyamatos innováció. Nekünk van egy tíz fős fejlesztő mérnök csapatunk, akik folyamatosan azon dolgoznak, hogy a rendszer egyre jobb és jobb legyen és az ügyfeleink mindig többet kapjanak. Ilyen háttér nélkül nagyon nehéz egy stabil, skálázható kiszervezett logisztikai céget felépíteni, ami elbírja a nagy volument is, de ez látszik a külföldi példákon is. Egy drasztikus növekedés esetén technológiai háttérrel nem rendelkező logisztikai cégek nem tudnak piacon maradni. A nap végén mindenki csomagokat küld ki, de nem mindegy, hogy ezt a legmodernebb módon teszi-e.

Mekkora létszámmal működik a vállalat?

80-90 fővel, de az elmúlt egy-két hónapban hatalmasat ugrottunk ebben is.

Külföldi piacokon is jelen vannak?

Magát a kiszállítást az egész világon végezzük, a szállítást alvállalkozókkal intézzük,

Magyarországon a főleg a GLS-el, a teljes nemzetközi piacra pedig a DHL-el működünk együtt, velük gyakorlatilag bárhova el tudunk jutni, ráadásul a mennyiségnek köszönhetően kedvező árakkal, ezzel is segítve a nemzetközi piacok könnyebb elérését.

Külföldi ügyfeleink is vannak a szomszédos országokban, de jövőre indítjuk el az igazán célzott, tudatos nemzetközi kommunikációt azoknak a cégeknek, akik egy központi helyről szeretnék lefedni az egész közép-kelet-európai régiót és itt szeretnének növekedni.

Saját magukon érezték meg, hogy mekkora kihívást jelent a logisztika egy vállalkozás számára. Ez a legtöbb cég esetében így van? Miért ekkora kihívás a logisztika?

Két típusú logisztikát különböztethetünk meg. Van a klasszikus, retail logisztika és az e-kereskedelem. A hagyományos logisztika esetében a gyáraknak, vagy nagykereskedőknek el kell látniuk a viszonteladókat áruval, ami rendszerint kevesebb különálló csomag, nagy termékszámmal. Az e-kereskedelemben ezzel szemben napi több ezer csomagról beszélünk, külön-külön számlával, címkével, csomagolással.

A legnagyobb probléma a webáruházak számára, hogy nagyon sok rendszerrel és partnerrel dolgoznak.

A hagyományos logisztikában egyszerűbb, mert egy-két partnerrel kell foglalkozni, de az online kereskedelem esetében az ügyfél kérheti a terméket csomagpontra, házhozszállítással, postára, ebben az esetben rengeteg szolgáltató lép be és nagyon fontos, hogy a rendszerek tudjanak kommunikálni egymással. Mindig van egy technológiai kihívás az online térben.

Azt is fontos megjegyezni, akinek van egy jó megoldása a klasszikus logisztikára, az nem biztos, hogy ugyanúgy fog működni az e-kereskedelem esetében is. Erre nagyon jó példák a B2C értékesítést is végző gyárak, amik számtalan retail partnernek szállítanak termékeket, ezt a vállalatirányítási rendszer teljesen jól megoldja, de arra már nem optimalizáltak a folyamatok, hogy napi többszáz vagy akár többezer megrendelést is feldolgozzanak.

A logisztika másik nagy problémája, hogy a cég növekedésével együtt nőnek a megoldandó feladatok és folyamatosan fejleszteni kell, ráadásul az e-kereskedelem sokkal gyorsabban is fejlődik, mint a hagyományos. Sosem érkezik el az a pillanat a logisztika esetében, hogy hátradőlhetünk.

A cég növekedésével egyre több emberrel, egyre nagyobb területen kell dolgozni, pontosan ezért szervezik ki sokan a logisztikát, hogy levegyék ezt a terhet a vállukról.

Az e-kereskedelem hatalmas növekedésbe kezdett. Teljes mértékben ez a jövő? Akár eltűnhet a hagyományos kereskedelem?

Biztosan megmarad a klasszikus kereskedelem is, a boltok nem fognak bezárni, bár az elmúlt egy-két hónap teljesen átrendezte a gazdaságot. Az időszak, amiben még most is benne vagyunk,

sok embert ráébresztett arra, hogy online rendelni jó dolog.

Nagyon elmaradottak voltunk e-kereskedelemben Nyugat-Európához, az Egyesült Államokhoz és Ázsiához képest. Ezt az is bizonyítja, hogy Magyarországon a rendelések 50-60 százaléka utánvéttel zajlik, sokan bizalmatlanok még mindig az online rendelésekkel kapcsolatban. Látható egyfajta elmozdulás az e-kereskedelem irányába és ez egy nagyon jó dolog.

Én is, aki ebben élek és modern gondolkodású ember vagyok,

sokszor elmentem egy bevásárlóközpontba megvenni a mosószert, öblítőt, WC papírt. Ma már ezeket is online rendelem.

Logikusnak hangzik az e-kereskedelem, de sokan tartanak tőle még mindig. 

Elmondható, hogy hetek alatt éveket fejlődött Magyarországon az e-kereskedelem?

Egyértelműen, de ez az egész gazdaságra igaz. A tőzsdéken annyi mozgás volt az elmúlt hetekben, mint máskor egy év alatt. Szerintem nagyon nagyot ugrottunk előre, ha volt eddig tíz év lemaradásunk, akkor most három-négy évet behoztunk.

Azonban fontos, hogy az emberek gondolkodásmódja is igazodjon ehhez.

Sok nagy bolthálózat a mai napig nem rendelkezett egyáltalán online felülettel

és most hetek alatt volt kénytelen bepótolni a lemaradását.

Elmondható, hogy a logisztika az egyik kulcspontja a magyar KKV-k fejlődésének?

A hosszú távú sikerhez nagyon sok tényező szükséges, de a logisztika az egyik alapja, mivel, ha az nincs, bedől minden, erre is volt már példa. Nagyáruházak jártak úgy, hogy nem korlátozták a megrendelések számát, amelyet aztán nem tudtak teljesíteni. Pont ezért éri meg kiszervezni a logisztikát.

A nemzetközi terjeszkedésen felül milyen jövőbeli céljai vannak a Webshippyvel?

A Webshippy célja, hogy a régió legmodernebb, meghatározó e-kereskedelmi logisztikai cégévé váljon, ami felé jó úton haladunk.

A folyamatos növekedést hamarosan robotizációval szeretnénk még hatékonyabbá tenni.

A Dropshippy piacterünk pedig egy fantasztikus lehetőséget teremt a nagykereskedőknek, hogy új piacokat találjanak és a webáruházaknak is, hogy úgy szélesítsék termékportfóliójukat, hogy nem kell a tőkéjüket árukészletben tartaniuk. Bárki belekezdhet az e-kereskedelembe és monetizálhatja a meglévő elérését.

Szállítással nem is terveznek foglalkozni?

Nagyon erős és jó szállító cégek vannak már Magyarországon, akikkel stratégiai kapcsolatokat ápolunk. Nem akarjuk és nem is tudnánk felvenni a versenyt velük. A társammal, Zoltánnal mindig azt szoktuk mondani, hogy inkább

arra fókuszáljunk, amiben mi vagyunk a legjobbak.

Volt már érdeklődés külföldi befektetők részéről?

Igen, kezdenek megjelenni az ehhez hasonló megkeresések, mert kezdünk láthatóvá válni, hosszú távon lehet az exit a cél, de az, hogy ez milyen formában valósul meg, még nem tudjuk. Egyelőre hatalmas potenciált látunk a cégben, ki szeretnénk élvezni azt, hogy ilyen rövid idő alatt ekkorát nőttünk. Elképesztően sok pozitív visszajelzést kapunk az ügyfeleinktől és ez nagyon jó érzés, ezért kezdtük el, ezért dolgozunk nap, mint nap.

Kapcsolódó cikkek

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
vérnyúl
2020. június 21. 00:47
Gratulálok nekik és további sok sikert kívánok!
peter.jordanson
2020. június 21. 00:47
Előbb-utóbb közelebbi kapcsolatba kerülnek a NER csápjaival és akkor mindenképpen. Persze azzal, hogy a mandi ír róluk, máris érezhetik Dártvéder jeges lehelletét a tarkójukon.
redhaven
2020. június 21. 00:47
Lehet követni a példájukat.
nempolitizálok
2020. június 21. 00:47
Van egy gyanúm, hogy ha ezekből multi lesz, a libsi ezt a multit már nem fogja szeretni, mert magyar.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik