Az amerikai filmkritikusok díját is elnyerte a Saul fia

2016. január 18. 10:33

A Saul fiának ítélték a legjobb idegen nyelvű film díját az észak-amerikai film- és televíziós kritikusok legfontosabb díjainak gáláján. 51 kategóriában osztották ki a trófeákat, a Spotlight – Egy nyomozás részletei kapta a legjobb film elismerését, a legfontosabb színészi díjakat pedig Brie Larson és Leonardo DiCaprio nyerte el.

2016. január 18. 10:33

Nemes Jeles László Saul fia című alkotása kapta a legjobb idegen nyelvű film díját az észak-amerikai film- és televíziós kritikusok legfontosabb díjainak gáláján helyi idő szerint vasárnap este Santa Monicában. A Saul fia alkotói az idei hollywoodi díjszezonban már a Golden Globe-díjat is átvehették, és holokasztdrámát a napokban a legjobb idegen nyelvű film kategóriában Oscar-díjra jelölte az amerikai filmakadémia. Az amerikai és kanadai filmkritikusokat tömörítő Broadcast Film Critics Association (BFCA) és az észak-amerikai televíziós kritikusok szervezete, a Broadcast Television Journalists Association (BTJA) vasárnap először adta át közös gálaest keretében a díjait. A háromórás Critics' Choice Awards-ceremónián 51 kategóriában osztották ki a trófeákat, a Spotlight – Egy nyomozás részletei kapta a legjobb film elismerését, a legfontosabb színészi díjakat pedig A szoba főszereplője, Brie Larson és A visszatérő sztárja, Leonardo DiCaprio nyerte el.

 
A filmkritikusok a tényfeltáró újságírók munkáját bemutató Spotlightnak adták a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb színészgárda díját is. A Mad Max – A harag útja 13 jelöléséből kilencet váltott díjra: a produkció lett a legjobb akciófilm, George Miller a legjobb rendező, Charlize Theron és Tom Hardy pedig a legjobb akciófilmes színésznő és színész. A számos kategóriában Oscarra is jelölt film több technikai díjat is átvehetett vasárnap. Sylvester Stallone a Golden Globe után a kritikusok díját is megszerezte legjobb férfi mellékszereplőként a Creed – Apollo fia című bokszfilmben nyújtott alakításával. A színész Ryan Coogler rendezőnek és kollégájának, Michael B. Jordannak mondott köszönetet. Cooglert „géniusznak”, Jordant pedig „nagy tehetségnek” nevezte beszédében. A legjobb női mellékszereplő A dán lány sztárja, Alicia Vikander svéd színésznő lett.
 
A Critics' Choice Awards szervezői zsánerfilmes kategóriákban is díjazzák az év legjobb produkcióit. Az animációs mezőnyből az Agymanók győzött, a vígjátékoknál A nagy dobás, a sci-fi-horror kategóriában az Ex Machina kapta az elismerést. A legjobb filmzene díját Ennio Morricone Aljas nyolcashoz komponált muzsikája nyerte el. Ridley Scott Mentőexpedíció című, Marson játszódó filmje és a Star Wars - Az ébredő erő alkotói üres kézzel távoztak a gáláról. J. J. Abrams, az űreposz VII. részének rendezője díjátadóként lépett a színpadra: tőle vehette át John Knoll, az Industrial Light & Magic vezetője a Genius-díjat. A televíziós díjakat a legfontosabb színészi kategóriákban Jeffrey Tambor (Transparent), Idris Elba (Luther), Rachel Bloom (Crazy Ex-Girlfriend) és Rami Malek (Mr. Robot) kapta. A Fargo a legjobb limitált sorozat díjával gazdagodott, Kirsten Dunst a sorozatban nyújtott játékáért kapott díjat. A legjobb drámasorozat díja a Mr. Robotnak jutott, a vígjátéksorozatok közül a pedig a Master of None vitte el a pálmát. Amy Schumer, a Kész katasztrófa forgatókönyvírója és sztárja, aki a filmkritikusoktól a vígjátékban szereplő legjobb színésznő díját is átvehette, az estén a MVP-díjat is megkapta nagyszerű komikaként.

Összesen 68 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Antigoné
2017. február 28. 21:10
Haha. Maga még sosem ütött véletlenül kettőt. Nagy győzelem.
Selamat
2016. augusztus 17. 11:07
Akkor most egyenesben láthatja mindenki, hogy milyen is az, mikor egy új, friss husi kerül be az öreg, hát hogy is mondjam... milyen zsidók is... körébe. Ax új husinak ára van. Díjakkal fizetik ki. Tudja valaki, ez a nemes rendező már eredetileg is forró volt, vagy csak most emelkedett meg hőmérséklete?
kohntalan
2016. március 17. 16:16
Nem örültök, magyarok? :)
katus
2016. február 02. 21:17
Balogh Gábor:MIÉRT NEM TUDUNK ÖRÜLNI A SAUL FIA SIKERÉNEK? Nagyot ment Nemes-Jeles László az elmúlt napokban a hazai médiában. A Saul fia rendezője 320 milliót kapott az alkotásra a Nemzeti Filmalaptól, megkapta a Golden Globe-ot, filmjét Oscarra jelölték - ám ez nem tompítja el éleslátását. A hvg.hu-nak a nol-nak és az Indexnek adott interjúkban kíméletlenül leleplezi a magyar mozinézőktől a német filmiparon át a New York Times-ig ívelő világösszeesküvést, amelynek célja, hogy filmjét leszólják, és eltagadják a holokauszt igazi tragédiáját. A Saul fiát több mint százezer néző tekintette meg Magyarországon, ami a hazai viszonyok között abszolút kasszasikernek tekinthető. Ám nehogy azt higgyük, hogy a társadalmunkat finom pókhálóként átszövő gyűlölet minden rezdülését hajszálpontosan érző művészt meg lehet téveszteni ilyen olcsó trükkökkel. Őt nem olyan fából faragták, akit szaros százezer jeggyel meg lehet vásárolni! Keményen belemondja arcunkba a fájó igazságot "Tény, hogy jelenleg jobban érdeklem most Amerikát, mint a magyar embereket." Igaz, hogy az egész Egyesült Államokban négy, azaz 4 darab moziban vetítik a filmet, de, hát ez csak átmenetileg (kerek egy hónapja) van így, hamarosan jön a szélesebb körű forgalmazás. Akkor végre kiderülhet, mennyivel civilizáltabb népek laknak a Nagy Vízen túl. Persze azért vannak ott is, akik el akarják gáncsolni a holokauszttal való őszinte szembenézést. A New York Times cikkírója például nem igazán tartotta eredeti alkotásnak a Saul fiát. Nemes-Jeles azonban róluk is kíméletlenül lerántja leplet, emlékeztetve rá, hogy a közismerten antiszemita lap „a második világháború alatti népirtásról is a 17. oldalon két reklám között írtak két bekezdést. Ez egy régi beidegződés náluk.” Fanyalgó kritikát közöltek a szélsőjobboldali pestis olyan közismert francia vírusgazdái is, mint a Le Monde, vagy a Libération. A Művész Úr azonban itt is tűélesen látja a kritikai észrevételek mögött megbúvó valós szándékokat. „Franciaországban, intellektuális körökben még nagyon elterjedt a maoizmus, az antijudaista nézeteknek is erős hagyománya van.” Hogy ez nem jutott eszünkbe! Hogy feledhettük el a '68-as párizsi diáklázadás során felgyújtott zsinagógák lángjait! Még jó, hogy Európa élő lelki ismerete emlékeztet minket a „maoista antijudeizmusra”. A rendező figyelmét természetesen nem kerüli el a németek fanyalgó fogadtatása sem. Cannes-ban azonnal kiszúrta, hogy „a Saul fia német színészeihez mentek oda német újságírók, és meghallották, hogy melyik filmben szerepeltek, szó szerint elfordultak tőlük.” Az is jellemző, hogy „Hamburgban a film világpremierjén nyolcvanan ültek a háromszázas teremben.” Nemes-Jeles röntgen-szemekkel lát bele a fritzek romlott lelkébe: „amit a németek a holokausztról gondolnak, egy rózsaillattal befújt verziója annak, ami volt.” Szemben a náci gépezettel Az oktalan, naiv riporter a Bukást emlegeti, mint a múlt árnyaival őszintén szembenéző filmet, ám a rendező kibontja számára a mű valódi mondanivalóját, amely csak a hozzánk hasonló bugrisok előtt maradt eddig rejtve: „A Bukás tökéletes harmadik birodalmi propaganda. Egy Führer-glorifikáció.” Ez az aljas náci propagandafilm azonban nem egyszeri botlás volt, hiszen az „egész német filmgyártás” tevékenysége nem más, mint „történelemhamisítás mesterfokon, ami mögött egy egész gépezet áll.” Hősünk azonban nem ijed meg Goebbels unokáitól, és bátran odavágja nekik: „Én felveszem ez ellen a harcot”. Ez a küzdelem persze nem lesz könnyű, hiszen azt már a Ponyvaregény óta tudjuk, hogy „az igaz ember járta ösvényt mindkét oldalról szegélyezi az önző emberek igazságtalansága”. Ami például olyan piszkos húzásokban ölt testet, mint, hogy a Film Comment novemberi száma a pozitív mellett – Irgalom Atyja, ne hagy el! - negatív kritikát is közölt a Saul fiáról. A tárgyilagosnak tűnő eljárás mögött meghúzódó mocskos szándékok azonban ezúttal sem kerülik művészünk figyelmét: „Az elmarasztaló írást egy osztrák kritikus, Stefan Grissemann jegyzi. Nyilván ez sem véletlen.” Hát, már, hogy lehetne véletlen, hogy Hitler szülőhazájából érkezik a gonosz támadás egy – mit egy A – holokausztfilm ellen! Örülünk, Laci? Ha az „osztrák"-ot zsidóra/szabadkőművesre/háttérhatalomra cserélnénk, a Saul fiát pedig bármire, ami magyar alkotás/siker/párt/kormány, majd ezt jól meg is írnánk, vagy lenyilatkoznánk – egy órán belül állítaná fel az Index, a hvg.hu, vagy 444 pszichiátriai ambulanciája a „fóliasipkás elmebeteg” diagnózisát. Ehelyett ezeken a fórumokon napok óta azon megy a szörnyülködő tenyércsapkodás, hogy mekkora „össznépi zsidózás” indult a magyar neten a Saul fia Cannes-i sikere után. Azt most hagyjuk, hogy Magyarország közel tízmillió lakosából mintegy kétmillió van fenn a Facebookon, és ebből jó, ha 10-20 ezren kommentálnak az égvilágon bármit is. Ezek közül pár százan meg valóban képesek voltak azon kibukni, hogy egy zsidó származású magyar sikereket ér el. Ez ugyan hülyeség, de a rendező elmúlt pár napban lenyomott ámokfutása a sajtóban remekül fogja visszaigazolni ezeket az online hörgéseket. De ettől még nem lesz igazuk. Nemes-Jeles Lászlóval ugyanis még véletlenül sem az a baj, hogy zsidó. Hanem az, hogy egy frusztrált seggfej. Aki még sikerei csúcsán is ragaszkodik ahhoz az egész világképének keretet adó beteges paranoiához, hogy őt mindenki utálja, mégpedig egyes-egyedül azért, mert zsidó. A Golden Globe óta párás őzike szemekkel pislog felénk a fősodratú média: miért nem tudunk örülni egy magyar film sikerének? Ideje lenne erről már megkérdezni a rendezőt is...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!