Marosvásárhelyi előadás lett az évad legjobbja a színikritikusok szerint

2016. szeptember 22. 15:26

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat által bemutatott A nyugalom volt a 2015/2016-os színházi évad legjobb előadása a Színházi Kritikusok Céhe szerint. Legjobb rendezésnek Zsótér Sándor Galileli élete (Nemzeti Színház) című darabját választották. A legjobb férfi főszereplő is ebből a darabból került ki Trill Zsolt személyében. A legjobb női főszereplő Tenki Réka lett. További 11 kategóriában osztottak még elismerést. Az életműdíjat Székely Gábor kapta.

2016. szeptember 22. 15:26
Kiss Brigitta

Immáron 37. alkalommal adták át a Színikritikusok Díját szerdán este, ezúttal a Budapest Bábszínházban. A díjra a Színházi Kritikusok Céhének azon tagjai szavazhattak, akik a 2015/2016-os színházi évadban legalább 90 (!) bemutatót láttak. Ilyenek ezúttal 21-en akadtak, így ők döntöttek a 15 kategória nyerteseiről.

A hosszúra nyúló, időnként lapos, időnként viszont kifejezetten szórakoztató műsort Novák Eszter rendezte, szereplői pedig a színművészeti növendékei voltak. Nem lehetett például nem felnevetni, amikor a rendező hallgatók a Survivor: Eye of the Tiger című számának dallamára „énekelték” el a rendezői szak száraz, bürokratikus nyelven megfogalmazott kimeneti követelményeit.

Ez, valamint a legjobb független előadásnak járó díjat átadó Oszvald Marika, valamint az azt megkapó Kohlhaas nevében a díjat átvevő Nagy Zsolt vicces beszélgetése volt az, ami úgy igazán feldobta a hangulatot. Oszvald Marika egyébként rövid felszólalásában megfogalmazta azt, ami akár a gála tételmondata is lehetett volna: a művészek mindig azt mondják, hogy nem fontos számukra a kritikusok véleménye, de közben meg igen – mondta.

Sajnos akadt egy komolyabb baki is, ami viszont egyáltalán nem a gála szervezőinek hibájából fakadt. Történt ugyanis, hogy a legjobb díszlet során a díjátadónak nem igazán sikerült eltalálni a nyertest. Megosztott elismerés született ugyanis, viszont csak az egyiküket olvasta fel a díjátadó, és ráadásul azt is pontatlanul. A szervezők ezt viszonylag hamar azért korrigálták, de akkor is kellemetlen szituáció volt.

Idén először a Színházi Dramaturgok Céhe által átadott Az Évad Legjobb Drámája-díjat is a Színikritikusok Díjával együtt adták át. Ennek díjazottja már ismert volt egy ideje: Esterházy Péter kapta –posztumusz – Mercedes Benz című művéért.

A Színikritikusok Díjának jelöltjei és győztesei:

 

A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg:

Pintér Béla: A bajnok

Borbély Szilárd: Az Olaszliszkai

Szálinger Balázs: Becsvölgye

 

A legjobb rendezés:

Galilei élete – Zsótér Sándor/Nemzeti Színház, Budapest

Mesél a bécsi erdő – Bagossy László/Örkény István Színház, Budapest

Az Olaszliszkai – Máté Gábor/Katona József Színház, Budapest

 

A legjobb előadás:

A bajnok – Pintér Béla/Katona József Színház, Budapest

A nyugalom – Radu Afrim/Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat

Liliomfi – ifj. Vidányszky Attila/Budaörsi Latinovits Színház

 

A legjobb kommersz előadás:

Liliomfi – ifj. Vidnyánszky Attila/Budaörsi Latinovits Színház

Ma este megbukunk – Mark Bell/Centrál Színház, Budapest

Nők az idegösszeomlás szélén – Réthly Attila/Budapesti Operettszínház


A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás:

A csúnya kacsa – Tengely Gábor/HOPPart Társulat, Budapest és Vaskakas Bábszínház, Győr

Az időnk rövid története – Hoffer Károly/ESZME, Budapest és Vaskakas Bábszínház, Győr

kettős:játék – Vidovszky György/Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Budapest

 

A legjobb független színházi előadás:

A harag napja – Schilling Árpád/Krétakör, Budapest és Trafó-Kortárs Művészetek Háza, Budapest

A te országod – Horváth Csaba/Forte társulat, Budapest

Kohlhaas – Hegymegi Máté/Zsámbéki Színházi Bázis, Szkéné Színház, Budapest és MASZK Egyesület, Szeged

 

A legjobb női főszereplő:

B. Fülöp Erzsébet – A nyugalom/Marosvásárhelyi Színház Tompa Miklós Társulat

Sárosdi Lilla – A harag napja/Krétakör, Budapest

Tenki Réka – Egyasszony/Orlai Produkciós Iroda, Budapest

 

A legjobb férfi főszereplő:

Bányai Kelemen Barna – A nyugalom/Marosvásárhelyi Színház Tompa Miklós Társulat

Stohl András – Istenítélet/Vígszínház, Budapest

Trill Zsolt – Galilei élete/Nemzeti Színház, Budapest

 

A legjobb női mellékszereplő:

Csombor Teréz – Macska a forró bádogtetőn/Katona József Színház, Kecskemét

Jordán Adél – Sirály/Katona József Színház, Budapest

Törőcsik Mari – Brand/Nemzeti Színház, Budapest

 

A legjobb férfi mellékszereplő:

Derzsi Dezső – Úrhatnám polgár/Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

Pálffy Tibor – Vízkereszt, vagy amire vágytok/Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

Tasnádi Bence – Az Olaszliszkai/Katona József Színház, Budapest

 

A legígéretesebb pályakezdő:

Hoffer Károly

Hegymegi Máté

Kovács D. Dániel

 

A legjobb díszlet (megosztva):

A nyugalom – tervező: Adrian Damian/Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat

Az Olaszliszkai – tervező: Cziegler Balázs/Katona József Színház, Budapest

Látszatélet – tervező: Ágh Márton/Proton Színház, Budapest

 

A legjobb jelmez:

Az Olaszliszkai – tervező: Füzér Anni/Katona József Színház, Budapest

Macska a forró bádogtetőn – tervező: Benedek Mari/Katona József Színház, Kecskemét

Úrhatnám polgár – tervező: Bajkó Blanka Alíz/Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

 

A legjobb színházi zene:

A bajnok – zeneszerző: Kéménczy Antal/Katona József Színház, Budapest

Kohlhaas – zeneszerző: Kákonyi Árpád/Zsámbéki Színházi Bázis, Szkéné Színház, Budapest és MASZK Egyesület, Szeged

Mesél a bécsi erdő – zeneszerző: Kákonyi Árpád/Örkény István Színház, Budapest

 

Különdíj:

Hoffer Károly – Az időnk rövid története/ESZME, Budapest és Vaskakas Bábszínház, Győr

Kelemen Kristóf – Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk/Trafó-Kortárs Művészetek Háza, Budapest

Tünet Együttes – Sóvirág/Tünet Együttes, Budapest

*

Az idei év életműdíját Székely Gábor, a Nemzeti Színház majd a Katona József Színház – Zsámbéki Gáborral közös – vezetője, az Új Színház egyik alapítója, a Színház- és Filmművészeti Egyetem korábbi rektora kapta. Székely a díj átvételekor nem ment el szó nélkül a – most már egybe írandó – Újszínház körüli újabb botrány mellett, és kérte, hogy a közönséggel szembeni felelősség miatt a kritikusok dolgozzák fel ezt a témát a lehető legjobban.  

Fotó: Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!