A demográfiai összeomlás szélén is a szinglik napját ünnepli Kína

2021. november 12. 11:20

Újabb rekordot döntött az Alibaba kínai internetes kiskereskedelmi vállalat forgalma a szinglik, azaz az egyedülállók napja alkalmából immár tizenharmadszorra tartott kiárusításon, számolt be az Alibaba pénteken. Bár a forgalom rekordot döntött, a cég jól érzékelte, hogy a kínai vezetés nem szimpatizál a luxussal, a külföldi sztárfellépőkkel és általában az egyenlőtlenségek növekedésével, ezért idén fenntarthatósági akciókkal igyekeztek jelezni társadalmi hasznosságukat.

2021. november 12. 11:20
null

A fogyasztás és az egyedülállóság szocialista ünnepe

A jelentős leárazásokkal járó, az utóbbi években 11 naposra nyúlt kereskedelmi akció során az Alibaba Tmall nevű, e-kereskedelmi platformjának teljes forgalma 540,3 milliárd jüant (84,54 milliárd dollár) ért el, több mint 40 milliárd jüannal (6,2 milliárd dollár) többet, mint a múlt év azonos időszakában. A forgalom növekedése ugyanakkor az elmúlt tíz év legalacsonyabb ütemére lassult.

A vállalat mindazonáltal pénteki közleményében hangsúlyozta: a forgalom már nem az egyetlen mutatója a sikernek.

Míg a korábbi években az esemény egyik fénypontja a nagyszabású, külföldi sztárokat is felvonultató gála volt, az Alibaba idén a fenntarthatóságot helyezte a kereskedelmi akció középpontjába.

Jang Guang, az Alibaba alelnöke a vállalat közleményében rámutatott: a szinglik napjának népszerűségét kihasználva igyekeztek eleget tenni társadalmi kötelezettségüknek, az idei vásár így egy fontos mérföldkő volt az Alibaba a fenntartható jövő építését célzó kötelezettségvállalásának útján. A Tmall platform 100 millió jüan (1,6 millió dollár) értékben bocsát ki zöld kuponokat, amelyekkel a környezetbarát vásárlói magatartást kívánják elősegíteni. Az Alibaba Cainiao nevű logisztikai ágazata pedig novemberben húsz városban található, mintegy tízezer elosztóállomásán nyitott gyűjtőpontokat a csomagolóanyagok újrahasznosítására.

Az Alibaba idei, visszafogottabb kereskedelmi akciójának hátterében ott áll, hogy a vállalat az elmúlt év során többször került a kínai hatóságok látókörébe.

Áprilisban a vállalatot rekordösszegű, 18,2 milliárd jüanos (2,8 milliárd dollár) büntetéssel sújtotta a kínai piacfelügyelet, amiért a versenyszabályokat megsértve visszaélt monopolhelyzetével. Tavaly év végén pedig az Alibaba pénzügyi ágának, az Ant Groupnak a sanghaji tőzsdén tervezett, 37 milliárd dolláros első tőzsdei kibocsátását akadályozták meg a kínai hatóságok az utolsó pillanatban.

Kínában a kilencvenes évek eleje óta minden november 11-én megünneplik a szinglik napját. Az Alibaba a dupla 11-esként is emlegetett naphoz időzített első nagy vevőcsalogató akcióját 2009-ben tartotta meg. Kínában a túlnépesedés enyhítésére sokáig egy-gyermek politika volt érvényben, aminek eredményeként számos férfi egész életére szingli marad.

Ennek oka, hogy a rendszer a fiúgyermekek születését jutalmazta, így mára közel három „Magyarországnyi” férfi biztosan nem talál párt Kínában egész életében – írta korábban a Makronóm. Kézenfekvő megoldásnak tűnt tehát a nemek közötti természetes arányok felborulásából fakadó társadalmi feszültség levezetése: a magány büszkeséggé alakítása. 

Eközben egy másik súlyos probléma is sújtja az országot, mégpedig a demográfiai hanyatlás: végérvényesen megdőlni látszik a kínai egykepolitika. Miután 2016-ban már engedélyezték két gyermek vállalását is, hamarosan már három gyermek is lehet a kínai családokban. A kínai állampárt ezzel akarja felvenni a harcot az egyre inkább elöregedő társadalom ellen, de kérdéses, hogy időben léptek-e, írta a Makronóm elemzése.

A vásár azóta a világ legnagyobb internetes kereskedelmi kiárusításává nőtte ki magát.

A Kína második legnagyobb e-kereskedelmi portáljának számító JD.com, amely 2017 óta szintén bekapcsolódott a szinglik napja alkalmából tartott kereskedelmi akcióba, idén 349,1 milliárd jüanos (54,58 milliárd dollár) forgalmat generált. Ez 28,6 százalékos növekedést jelent éves összevetésben, ami a forgalom bővülési ütemének mérséklődésére utal a múlt évhez képest.

Kínában a kilencvenes évek eleje óta minden november 11-én megünneplik a szinglik napját. A dupla 11-esként is emlegetett naphoz időzített első nagy vevőcsalogató akcióját 2009-ben tartotta az Alibaba. A vásár azóta a világ legnagyobb internetes kereskedelmi kiárusításává nőtte ki magát, 2018 óta rendre meghaladva az Egyesült Államokban karácsony előtt megrendezett fekete péntek és az azt követő kiber hétfő bevásárló napjain elért együttes árbevételt.

 

(MTI, címlap: MTI/EPA/Alex Plavevski)

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!