Már a lakájmédia is irigykedhet?

2012. május 25. 10:45

A reklámpiac és politika soha nem volt teljesen független egymástól. Közismert, hogy a mindenkori kormánypártok előszeretettel „jutalmazták” a hozzájuk közel álló médiavállalatokat.

2012. május 25. 10:45
Urbán Ágnes
Mérték Médiaelemző Postr

„Nem lehetünk természetesen büszkék arra, hogy az elmúlt két évtizedben olyan médiapiacot sikerült itt kiépíteni, amit a független újságírás helyett a politikai részrehajlás ural, de azt talán kevesen gondolták, hogy ehhez a helyzethez képest is lehet visszalépni. Ha sokan nem is örültünk annak, hogy az állami médiaköltés jól kiszámíthatóan került a baráti médiához, azért azt el kellett ismerni, hogy ezekből a pénzekből magyar tartalom állt elő, magyar újságírók, szerkesztők, operatőrök megélhetését biztosította. Ha nem is volt ízléses, ahogy a Magyar Nemzet vagy a Népszabadság, az ATV vagy a HírTV remekül megélt a bőven juttatott állami apanázsból – kedvezőtlen politikai széljárás esetén persze kezdődött a hét szűk esztendő – az kétségtelen tény, hogy ezek a támogatások hozzájárultak a magyar médiapiac fejlődéséhez és olyan tartalmat állítottak elő, amelyekre a közönség egy részének igénye is volt.

Minőségileg új helyzetet teremt az, hogy az állami megrendelések nem a hagyományos értelemben vett, tartalmat előállító médiapiacon hasznosulnak, hanem egy plakátcégen keresztül termel bevételt tulajdonosának, és utána persze ki tudja még ki mindenkinek. Ebben a folyamatban nagyon csekély a hozzáadott érték, ez csak a kreatív elkészítésére, a plakát megtervezésére korlátozódik, amit persze nem szabad lebecsülni, bár aligha tudnék visszaidézni olyan igazán állami hirdetést, ami a magas minőségű kreatívjával hívta fel magára a figyelmet. Mindenesetre nem születik tartalom, nem jutnak álláshoz a munkanélküli médiamunkások, egyszerűen csak költségként jelenik meg egy állami vállalat, bevételként pedig egy magáncég könyvelésében. A közterületi hirdetéseket az különbözteti meg más reklámköltésektől, hogy ebben az esetben nincs tartalomgyártás, a közterület csak marketingkommunikációs csatornaként értelmezhető.

Nem kell persze azt gondolni, hogy a jelenlegi kormányzat idején nem jutnak hirdetési pénzek a sajtóba vagy az elektronikus médiába, de az tény, hogy a közterületi hirdetési piac jelentősen felértékelődött, és az állami vállalatok kommunikációjának egyik hangsúlyos eleme lett. Ez mindenképpen rossz hír a tartalmat előállító, a gazdasági recesszió által amúgy is erősen sújtott médiaszektorok számára. Adófizető állampolgárként persze az sem volt nagy öröm, amikor a kormányzatok a hirdetési költéseikkel a lakájmédiát jutalmazták, de ennél is rosszabb, ha azt látjuk, hogy adóforintokból már tartalom sem jön létre, hanem az egy különösebb értéket elő nem állító gazdasági tranzakció után osztalékként hasznosul.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lelánczi
2012. május 27. 00:59
Azt azért látni kell, hogy miközben mindenhonna elfogyott a pénz, Simicska cége igen jól jövedelmezett. Mondjuk furcsa lenne, ha Simicska egy kecskefarmot venne, aztán kiderülbe, hogy a magyar állam a kecsketenyésztésben látja a nemzet felemelkedésének zálogát.
narmer
2012. május 27. 00:59
Hja, a Magyar Narancsba diplomatatáskával vitték a pénzt, amikor Gyöegy Péter hisztérikusan odatelefonált valamelyik baráti bankhoz.
balbako_
2012. május 27. 00:59
Nos, az első Orbán kormány idején Lovas István közzétett egy kis dolgozatot, milyen állami támogatást kaptak a baloldali médiák. Ijesztó lista volt. Az ÉS-től, a 168 órán át, a Hóciőőig és Népszabadságig mindenki kapott szépen, vastagon. Aztán jöttek a ballibsik akik minden pénzt megvontak a jobboldali médiától, aki gyanuba keveredett, hogy szimpatizál titkon a jobboldallal sommássan ki lett rúgva a királyikból (egy pisszenés nélkül). Akkor most mindig így legyen? A hülye jobber tejel, az okos ballibber meg írt? No, azt azért már nem !
narmer
2012. május 27. 00:59
Te kis sügér, ne hazudozzá má. Mit kapott a Pesti Hirlap meg a Napi magyar 1990-94 között, semmit, minden a ellenzéki lapoknál landolt.Egyszer nyert meg a Pesti Hirlap valami filléres privatizációs hírdetést.Na mi volt? Vezető hír volt a déli Krónikában!Úgyhogy vagy nagyon fiatal vagy vagy nagyon hazudós..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!