Az biztos, hogy most erősebben kell megszólalni

2012. november 10. 09:29

Számomra fontos, hogy legyenek nők, a politikában, a parlamentben, a városházán. A nőkben hiszek, talán másoknak is hinniük kéne. Interjú.

2012. november 10. 09:29
Eszenyi Enikő
HVG
hvg.hu: Nem tartottak attól, hogy Brecht nem számít sikeres szerzőnek Magyarországon? Hogy sokan nem szeretik és előítélettel gondolnak rá? Ki választotta a darabot?

E. E.: A Jóembert keresünk a rendező Michal Dočekal és a dramaturgunk Kovács Krisztina ötlete volt. Amikor Sánta Andrásnak, a főszervezőnknek megmondtam, hogy műsorra tűzzük, hatalmas szemekkel nézett rám, hogy úristen, most mi lesz? Mert még egy kis színházban, három-négyszáz néző előtt is kockázatos vállalkozás Brechtet játszani. De mindannyian azt gondoltuk, hogy a darab végtelenül aktuális. És ha Térey János ebből gyönyörű szöveget csinál, akkor az anyag kap egy frissességet, és bíztam a rendezőben, Michal Dočekalban, hogy nagyon szépen fogja megrendezni.

hvg.hu: Ez a politikus színházhoz kötődő mű. Úgy gondolják, hogy politizálni kell?

E. E.: Én népszínházban gondolkodom, a nyitott színházban hiszek. Egy olyan színházban, ahová sok ember jár, mindenféle pártból és rétegből, szegények és gazdagok, mindenféle felekezetből, hiszen ez nagyszínház. Mi mindig a körülöttünk lévő világgal foglalkozunk. Úgy gondolom, hogy egy ekkora színháznak, mint a Víg, úgy kell politizálnia, hogy nagyon jó előadásokat hoz létre, és sok ember számára tesz fel fontos kérdéseket.

Volt olyan évad, amikor a másságról, a toleranciáról és a másik elfogadásáról beszéltünk, a következő évadban a nők problémáit, női szerzőket és alkotókat emeltük előtérbe. Nagyszerű női szerzőink vannak, akiknek a gondolatait érdemes meghallgatnunk és figyelembe vennünk. Számomra fontos, hogy legyenek nők, a politikában, a parlamentben, a városházán. A nőkben hiszek, talán másoknak is hinniük kéne. Látom, hogy erősek, kreatívak, ragaszkodnak a művészetekhez: a színházba járó közönség több mint 70 százaléka nő.

hvg.hu: Akkor ez csak Brecht hangja, ezek a direkt áthallások, amiket kihallok az előadásból, a mellbevágó aktualitás?

E. E.: A szöveg teljes egészében brechti, nem írtunk bele semmit, de a döntés, hogy ezt a darabot játsszuk, és így adjuk elő, az politikus döntés. Az biztos, hogy most erősebben kell megszólalni. Michal Dočekal egy meglehetősen politikus rendező, Csehországban él, nem ismeri az itteni helyzetet, mégis az ő összes története akár a miénk is lehetne.

Kiderült, hogy mindenhol ugyanazokkal a problémákkal küzdenek: nincs munka, nincs pénz, a válság egyformán nehézzé teszi a hétköznapokat. A történelmünk is hasonló, ugyanúgy rendszert váltottunk, ugyanúgy kipróbáltuk a szocializmust és a kapitalizmust is, és ugyanúgy zsákutcába jutottunk. A darabban is, és számunkra is ez a legégetőbb kérdés: akkor most hogyan tovább? Mi lesz velünk?”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 44 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Claypool
2012. november 10. 21:19
Még több punaszagot a parlamentbe!
kukagyerek
2012. november 10. 15:31
Enikő néni, szép ez a ballagási fotója!
vero1_
2012. november 10. 14:53
"A nőkben hiszek ... " pontosabban: csak a nőkben hiszek. ez baj. üzenet a férfiak számára: a nőkben ne higyjenek.
Soma
2012. november 10. 14:33
Thomas Mann Mario és a varázsló... Megnézték a gimnazisták. Vélemény: A varázsló nem is annyira gonosz. Haladunk, korosztályról, korosztályra. Az angol munkaadók nincsenek elájulva az angol sulikból kikerült fiataloktól. Ennyit arról, hogy milyen irányba menjen az oktatási rendszer, amelyik a Magyar Bálinti és a különböző "módszerek" előtti időben kitűnően működött.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!