Ketrecbe zárt történelem

2013. augusztus 22. 19:19

Még az Alföldi művészetéhez közel állók sem tudják teljesen felhőtlenül állítani, hogy egy komplex előadással állunk szemben.

2013. augusztus 22. 19:19
Rechtenwald Kristóf
Viva la Musical!

„Alföldi Róbert rendezése igen komoly indulatokat váltott ki a premier után. Még művészetéhez közel állók sem tudják teljesen felhőtlenül állítani, hogy egy komplex előadással állunk szemben. Vannak nehezebben megfejthető megoldások, jelenetek, s hiába szólna a mű 2013-ról, a megosztottságunkról, ez a kettészakadás ebben a rendezésben nem mindig jelent meg. A tömeg épp hogy sokszor nagyon is egységes masszaként mozgott a színpadon, amely nem akarta hagyni, hogy rángassák. Tragédiánk épp az, hogy a tömeget mégiscsak sikerült hol az István-tábornak, hol a Koppány-tábornak ide-oda tologatni. De ezek az emberek nem egymással néztek farkasszemet, hanem a hatalommal szemben. A felelősség egyértelműen azoké, akik heccelői voltak a két főszereplőnek, s a tömegnek: a fiát irányító Sarolté, a drogos révületében Koppányt manipuláló Tordáé, a gyutacsként dolgozó amazonoké. Velük szemben az éterien tiszta Réka békekönyörgése, Géza fejedelem, határozott, bölcs intelmei pusztába kiáltó szó csupán.

Ami feltűnő, hogy a darab elvesztette minden korábbi szakralitását. Nem csupán kortárs drámához van szerncsénk, de egy teljesen profanizált István, a királyhoz. A kereszt minden esetben mint a gyűlölt zsarnokság szimbóluma jelent meg. A térítők gagyi »Mátrix-ügynökként« szaladtak a színpadon, s a keresztet cipelő csuhások – akik pedig mintha valamelyik horrorfilmből csöppentek volna ide – érthetetlen módon a feszületekkel döfködték az önmagukat vasvillával, kaszával védő tömeget. Miért ők? Miért kell egyenest fegyvert csinálni a keresztből? Miért nem a világi hatalmakra bízzák a megtorlást? Nem a modern feldolgozással van baj. A géppuskaropogás nagyon ötletesen szemléltette az egyenlőtlen küzdelmet a hatalom és a tömeg között, de ennyi elég is lett volna ennek érzékeltetéséhez. Az sem lett volna kevésbé hatásos, ha a vörösen világító, nyomasztó keresztek a géppuskák árnyékában vannak, csupán ideológiai támaszt nyújtva a kegyetlen öldöklésnek.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fahrenheit 451
2013. szeptember 07. 13:17
"tuti mindenkinek leesett volna, hogy a vajdaság felé sodródik az ország" http://4.bp.blogspot.com/-ePoHdVGYuVs/UhIx8QNqLUI/AAAAAAAABGo/ZJu9azEJl3Y/s1600/istvan5.jpg
tetigi
2013. augusztus 23. 21:41
Hány "Alföldi vs. István" cikket fog még szemlézni a Mandi? Tudom persze, hogy még tart az uborkaszezon, a politikusok többsége még szabadságon van. Örök hála légyen Alföldinek, (mármint a média részéről).
tango47
2013. augusztus 23. 21:37
Könyörgök, a posztoló bedugta a fülét előadás közben, vagy a szimbólumok keresgélése elterelte a figyelmét arról, hogy eredetileg ez a mű rock-operának készült? Szerintem az előadás zeneileg értékelhetetlen volt, még egy amatőr színjátszó kör sem büszkélkedne vele.
Zsolt75
2013. augusztus 23. 21:36
"Mondhatta volna szebben, kis lovag." De a lényeg ez...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!