Behódolás, iszlám, kereszténység, liberalizmus – miért is hanyatlik Európa?

2015. május 15. 08:51

Houellebecq nem csak a találóan a „haladáspártiság döglődő múmiáinak” nevezett hatvannyolcasokat gúnyolja ki; de azokat is, akik mániákusan mantrázzák, hogy a kiüresedett, individualista, túlzottan toleráns liberalizmus taszítja hanyatlásba Európát.

2015. május 15. 08:51
Bakó Bea
Mandiner

Nem vagyok sem a kortárs francia irodalom, sem Michel Houellebecq munkásságának szakértője, ezért eleinte nem is akartam írni a szerző legújabb, nagy port kavart regényéről, aBehódolásról. A 2022-ben játszódó keserű utópiában – amely épp a Charlie Hebdo szerkesztősége elleni dzsihadista merénylet napján jelent meg – egy muszlim politikust választanak elnökké a franciák. Az új elnök szépen fokozatosan felszámolja a szekularizációt, bevezeti a muszlim oktatást, a többnejűséget, és azon dolgozik, hogy az észak-afrikai és közel-keleti muszlim országokat bevegye az Európai Unióba, egyfajta „modern Római Birodalmat” alakítva ki. Amikor azonban megláttam Szőnyi Szilárd cikkét a Heti Válaszban, amely szerint a könyv egy „vádirat a liberális Európa ellen”, úgy éreztem, nem hagyhatom szó nélkül az önkritika teljes hiányát, ami a cikkből árad – ami a mindkét oldali értelmiségre egyébként sajnos nagyon jellemző.

Merthogy Szőnyi szerint a képlet ilyen egyszerű: azért tudják a könyv víziója szerint meghódítani a muszlimok az egykor keresztény Európát, mert a gaz liberálisok teljesen kiüresítették azt a nihilista individualizmusukkal. Tehát a Behódolás egy vádirat a liberális Európa ellen, így Szőnyi meg is ragadja az alkalmat, hogy a cikkben a „vádlottak padjára ültessen” néhány liberálist, pár bekezdésben megadva nekik a védekezési lehetőséget.

Véletlenül sem akarnám elmagyarázni Szőnyinek vagy bárkinek, hogy „mire gondolt a költő” – jelen esetben az író – már csak azért sem, mert nem vagyok gondolatolvasó. Viszont nekem ennél jóval összetettebb dolgot mondott a Behódolás: a könyv ugyanis szerintem a liberálisok mellett legalább annyira kritikus a „liberális Európa hanyatlásáról” – a Charlie Hebdo-merénylet óta mind hangosabban – huhogó tradicionális konzervatívokkal, és a megújulásra képtelen katolikus egyházzal is, amely a regényben tétlenül nézi, hogy az Istent kereső, valójában nem is igazi ateistákat hogyan szólítja meg a kereszténység helyett az iszlám. Nem is beszélve a szélsőjobboldali identitáriusokról, akik jelenleg olyan troll-akciókról ismertek, mint például sertéshúsos-boros ételosztás a muszlim negyedekben. A könyv sztorija szerint viszont sok képviselőjük utóbb átáll a muszlim oldalra, a patriarchális szent cél érdekében, miszerint a nőnek a konyhában a helye – sőt a muszlim verzióban mindjárt háromnak.

Ahogy a Szőnyi által „megvádolt” Nyáry Krisztián frappánsan összefoglalja „védekezésében”: a könyv „az európai értelmiség legnagyobb politikai, szociális és kulturális krízisét vetíti elénk brutálisan: azt, hogy megadással nézzük, amint a két, felvilágosodás ellenében létrejött szélsőség, a radikális szélsőjobb és a radikális iszlám felrúgja a játékszabályokat, mi pedig eközben egymást vádoljuk, hogy ki mit rontott el előbb”.

A jobboldalon sokaknak szitokszó lett a liberalizmus, pedig az egyéni szabadságot a középpontba állító klasszikus liberalizmus nélkül megnézném, hol tartanánk ma. Persze ezen ideológiának a posztmodern korban megjelent elkorcsosult túlzásait lehet és kell is kritizálni, de azért durva torzítás egyedül a liberalizmusra fogni az iszlám térhódítását és „Európa hanyatlását”. Az önkritika teljes hiányáról tesz tanúságot, ha valaki nem veszi észre Houellebecq könyvében az iróniát, például akkor, amikor az egyik iszlám hitre áttért korábbi identitárius szereplő egy patinás kávéház bezárásából egyenesen következtet arra, hogy Európa már „véget vetett a saját életének”.

Houellebecq ugyanis nem csak a találóan a „haladáspártiság döglődő múmiáinak” nevezett hatvannyolcasokat gúnyolja ki; de azokat is, akik mániákusan mantrázzák, hogy a kiüresedett, individualista, túlzottan toleráns liberalizmus taszítja hanyatlásba Európát – ami egyfajta önbeteljesítő jóslatként jelenik meg a könyvben.

A regény hátborzongatóan írja le, hogy hogyan hat a Muzulmán Testvériség a jobboldali szavazók érzelmeire a hagyományos értékek, a család respektjének helyreállításával. Hogy mindennek a respektjét egyáltalán helyre kell állítani, az valóban jelentős részben a liberalizmus elfajzott irányzatainak köszönhető. De az, hogy a regényben ezt a ló másik oldalára átesve, egy muszlim pártnak sikerül megvalósítania a keresztény egyházak, a jobbközép pártok és a konzervatív értelmiség helyett, az bizony legalább annyira súlyos vád az európai mérsékelt jobboldal felé is, amely a szélsőjobbal való „vállalhatatlan” lepaktálás helyett inkább „behódol” a „demokratikus ajrópéer” szoci-muszlim koalíciónak.

A regényben az a megdöbbentő, ahogy ez a fogalmi ellentmondásokkal terhelt forgatókönyv fokozatosan hihetővé és racionálissá válik. Szőnyi cikkében pedig az, ahogy egy fiktív utópia kapcsán is képes tovább építeni az önkritika nélküli egymásra mutogatás áldatlan kultúráját.

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 135 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Valodi
2015. május 16. 13:26
Miről is folyik itt a diskurzus? Valszleg a semmiről... Czakó Gábort, Kossuth-díjas jeles írónkat idézem: "... Megszűnt a tulajdon szellemi, azaz isteni, szent, vagyis közösségi természete is. Ezért személy, család, nemzet, hit, művészet, jog, kultúra, lélek, munka, politika, szórakozás, sőt a természet is mind a gazdaság, a magánhatalmak prédája lett. Elvileg nincs semmi, ami ne lenne a Pénz szolgája. A magántulajdon szentsége az Antikrisztus szentségtörése. Az uralkodó nem istencsászár vagy papkirály, még csak nem is holmi zsarnok, Hitler és Sztalin vagy állat, Caligula lova, hanem Dolog, személytelen folyamatok, törvényszerűségek szövevénye, benne felelősségre vonhatatlan istenekkel vagy inkább démonokkal, mint Pénz, Fejlődés, Piac, Tudomány, Verseny, Politikai Korrektség és hasonlók. Beszélő bálványok, amelyek megföllebbezhetetlen parancsokat osztogatnak, utasításaikat tudósok, újságírók, politikusok, pénzemberek harsogják a fülünkbe... " Éppen úgy, ahogy velejéig hazug mindenidejű politikusainktól megszokhattuk! Az én személyes aggodalmam inkább az, hogy mit is fognak az unokáim enni - itt, Magyarországon! Bocsánat az ismétlésért, de ugye nem lehet elégszer…: A Czakó Gábor által is varázsigeként említett Pénz, Fejlődés, Verseny virtuális fogalmak. Az ökológiai, azaz természetelvű „fenntartható fejlődés” fogalma azonban biológiai és nem gazdasági kérdés. Föld, víz, levegő, parasztember és falu –egyszóval vidék- nélkül nincs „fenntarthatóság”, nincs társadalom, sőt emberi minőségű élet sincs… A valódi falu nem a mai falunak csúfolt lakó-, üdülő- vagy szegény-, sőt nyomortelep, hanem egy emberi közösség és természeti környezetének szerves, önfenntartó egysége. Hogy is mondja a politikai zsargon? "Élelmiszer önrendelkezés"... Ez ugye azt jelenti, hogy egy emberi közösség a saját életterében, a saját földjén minden körülmények között, béke és külső ipari "inputok" (olaj, gép, vegyszer) híján is képes a saját biológiai léte fenntartására?! Ezt tudta és tanította pl. Kishantos, amíg a Fidesz – a Kádár-korszak nyilaspártja - el nem pusztította!
catalina9
2015. május 16. 11:54
Chief Pilot [Hozzászóló kiszűrése] 2015. május 16. 11:47 A liberalizmus azért lett szitokszó, mert mára köze sincs a "klasszikus liberalizmushoz!" Bartus lászló, Amerikai Népszava: „A magam részéről Guantanamo-t például rendkívül hasznosnak ítélem, és sokkal jobban járunk, ha ez a két emberselejt is ott csücsül. Biztos vagyok abban, hogy Guantanamo nélkül borzalmasabb lenne a világ, és rettegnénk kilépni az utcára. Amikor azt olvastam, hogy a CIA titkos börtönöket tart fenn itt-ott, elégedetten nyugtáztam, hogy teszik a dolgukat. Miközben az »emberi jogokat védők« tiltakoztak az ilyen Kouachi testvérek jogaiért. A terrorizmus veszélyes üzem. Nem kötelező terroristának menni. Aki szeret lövöldözni, arra visszalőnek. A világ technikailag fejlődik, globalizálódik, és ennek arányában veszélyesebb is. Szerintem a majdnem Nobel Béke-díjat kapott Edward Snowden is nagyon sokat ártott a világ biztonságának, még akkor is, ha a nemzetbiztonsági ügynökség túl nagy merítést használt. Engem nyugodtan lehallgathatnak, elolvashatják a leveleimet, nem hiszem, hogy túl érdekes lenne nekik, és ez érdekelné őket. Ha ez kell ahhoz, hogy Allahu Akbar ordítással ne rontson rám egy elmebeteg, akkor tegyék. A liberális demokráciákat meg kell erősíteni, a liberalizmus nem a széplelkű szobakukacok filozófiája, hanem az emberi szabadság harcos és bátor védelmezője, amelyvadállatokkal és gyilkos veszélyekkel szemben védi az emberi életet. Ide kellene visszatalálni.” erről ennyit..
néhai Ch.Pilot
2015. május 16. 11:47
Beácska! A liberalizmus azért lett szitokszó, mert mára köze sincs a "klasszikus liberalizmushoz! Annak értékeit kiforgatták, kidobták, vagy dogmákká silányították. Egy szűk elit privilégiumainak, korlátozás nélküli hatalomgyakorlásának eszközévé "alkotmányává" tették. A liberalizmus lehetetlenítette el, tiltotta be, ölte ki a keresztény vallásosságot az embertömegekből. Márpedig egy vallás térhódítását, támadását, agresszív, erőszakos terjesztését, kizárólag vallási alapokon lehet hathatósan visszaverni. Az ateizmus, az "emberi jogok" nem elég motiváció az önvédelemhez. És nem alternatíva a támadó vallás által megtévesztett, és ahhoz csatalkozó emberek elgondolkodtatására, visszatérítésére. "Kutyaharapást szőrivel" tartja a bülcs közmondás. Pusztán fegyverekkel - erőszakkal sosem fogjuk legyőzni az iszlám erőszakos térhódítását. Az erőszak közös, de ami mögött hit is áll, az erősebb. A vallás, az istenhit átvitt értelemben pontosan azt a többletet adja, amivel a tudományos fantaszikus filmben a földönkívüliek rendelkeznek. Az iszlám legyőzéséhez előbb a liberalizmust kellene gyökerestül kiirtani, és visszatérni a kereszténységhez! Ez azonban lehetetlen már csak az idő rövidsége miatt is, ezért az Iszlám Állam győzni fog. Bármilyen kellemetlen, vagy furcsa is ezt hallani. Azt tartom elképzelhetőnek, hogy majd egy hosszabb iszlám uralom után egy keresztény hiten alapuló lázadással tér vissza az akkori nemzedék a kereszténységhez, mely esetleg egy elfogadható mértékű "klasszikus" (semmiképpen sem neo-) liberalizmus elemeit tartalmazza. A hangsúly az "esetleg" szón van.
catalina9
2015. május 16. 10:50
"...A „magyar” baloldali liberális miután felvette német ösztöndíját, a téli hóesésben bemegy a jól fűtött, New York felé tájolt belvárosi kávéházba. Ott már várják a háromnapos „annyira gondolkoztam, hogy nem értem rá borotválkozni” borostájú liberális barátai, akik megrendelik kedvenc, méregerősre főzött Nihil Robusta fajtájú kávéjukat. A helységben halkan szól Conchita Wurst éneke. Ki állja a cehhet, kérdezi valaki, hát aki a Soros, jön a válasz. Ja persze, itt Soros rendel, kap észbe a kérdező. Miközben a kávé kavargatásával bemelegítik fejlett kavaróizmaikat, nézik a sűrű hóesést, a sürgölődő hólapátolókat és megállapítják, hogy ez nem igazi hólapátolás, és különben is jobb helyeken, például Floridában és Izraelben alig esik a hó, hiába no az az igazi demokrácia. De még a forró Death Valley is jobb, nem csoda hogy Magyarországról mindenki menekül. A fehér hó felidézi bennük a fehérterrort, Horthyt, a holokausztot és látni vélik a fasisztoid orbáni diktatúrát. Valamit tenni kell és mivel a hólapátolás szóba sem jöhet, egy flashmobot szerveznek, ahol megjelenik a teljes szárszói roncsderbi és egy ballib révkalauz kiséretében felbukkan a BBC is. Megállapodnak abban, hogy ők megmutatják, hogy nem az orbáni illiberális államra kell bízni a hóeltakarítást, hanem a civilekre. Megalapítják a „Hóhányók határok nélkül” nevű mozgalmat, amelyet támogatásáról biztosít a külföldön élő magyar származású Hóbelevantz Ákos és az amerikai Schneeppele, aki már látta hóesésben a Nobel díjas Krugmant. Először is tollat ragadnak és kifejlett aláíróizmaikkal meg-meg emelgetik, forgatják, mély levegőket vesznek, majd kifújják. Aztán „aláírnak”. Írásaik megjelennek a Népszabadságban, ÉS-ben, aztán a New York Timesben, a Der Standard-ban, hozzászól Paul Lendvai, Charles Gati. A Der Spiegel külön vezércikket szentel „A hó szorításában az antiszemitizmus fővárosa, Budapest” címmel, a svéd Tv bemutatja a „Gázkamrák hóból” című dokumentum filmjét. A FAZ-ban is megjelenik egy rettegés/aggódás, amit a CIA nevében Udo Ulfkotte jegyez. Lázas tevékenységgel telnek a hónapok és nem hiába.. Eljön a nyári kánikula, liberálisunk bemegy a klímatizált belvárosi kávéházba és az ott ülő, még mindig borostás barátai felé fordulva kimutat az utcára, látjátok eltüntettük a havat és nem a Fidesz rabszolga közmunkásaival, hanem megújuló napenergiával. Megmutattuk a náciknak, hogy kell megoldani a problémákat. Elvárjuk, hogy kérjenek bocsánatot a hóesésért. Ja, és Orbán mondjon le! A nehéz léptű spanyolos nagypapák, az ávh-s, kommunista funkcionárius szülők megnyugodva pihenhetnek sírjaikban, az esztéta, újságíró, politológus utódok pedig joggal lehetnek büszkék, Soros elvtárs pedig megint csettinthet, szép volt fiúk..."
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!