Az egy pápa

2020. január 06. 18:18

A film meglehetősen árnyalt, kiszínezett és szimpatikus portrét fest Ferenc pápáról, míg XVI. Benedek pápát teljes karikatúrában mutatja be.

2020. január 06. 18:18
Robert Barron püspök
Domonkos Nővérek

„Az újonnan megjelent és máris elhíresült A két pápa c. Neflix filmnek tulajdonképpen az Az egy pápa címet kellene viselnie, ugyanis a film meglehetősen árnyalt, kiszínezett és szimpatikus portrét fest Jorge Mario Beroglio-ról, vagyis Ferenc pápáról, míg Joseph Ratzinger-t, azaz XVI. Benedek pápát teljes karikatúrában mutatja be. Ez az egyenlőtlenség végzetesen aláássa a filmet, amelynek a célja az, hogy a zsémbes, legalista Benedek lelki ellentétjét a haladó szellemű, barátságos Ferenc pápában fedezze fel. Ám egy ilyen tematikus ábrázolás végsősoron mindkét személyt torzítva mutatja be. Így ami akár egy rendkívül érdekfeszítő személyiség bemutatása lehetett volna, az egy előre borítékolható és langyos apológiává lett pusztán azért, mert a rendező a katolikus világnak ezt az ábrázolását választotta.

Az, hogy egy Ratzinger-karikatúrával állunk szemben, világosan látszik abból, hogy a film első percében a bajor bíboros úgy jelenik meg, mint aki előre bebiztosítja 2005-ös pápává választását. Pedig valójában az igazi Ratzinger bíboros háromszor is könyörgött II. János Pál pápának, hogy engedje nyugdíjba vonulni, lemondva ezzel a Hittani Kongregáció vezetéséről, és hogy a tanulmányoknak és az imádságnak szentelhesse életét. Csak azért maradt a Hittani Kongregáció élén, mert János Pál rendre visszautasította a kérését. 2005-ben, II. János Pál pápa halálakor még Ratzinger nyílt ellenfelei is elismerték, hogy az akkor 78 éves bíboros semmi másra nem vágyott, csak hogy visszatérhessen Bajorországba és megírhassa krisztológiai művét (A názáreti Jézus). A Ratzinger bíborost törekvő személynek bemutató ábrázolás persze nagyon is jól passzol a »konzervatív« egyházi személy karikatúrájához, de valójában ennek semmi köze az igazi, hús-vér Joseph Ratzingerhez.

Sőt, abban a képzelt jelenetben, ahol Benedek pápa és Bergoglio bíboros találkoznak a Castel Gandolfo-i palota kertjében, az idős pápa összeráncolt szemöldökkel ostorozza argentin kollégáját, keményen kritizálva az akkor még bíboros teológiáját. Még egyszer aláhúzom: még azok is, akik Ratzingert rendszerint becsmérlik, elismerik, hogy »Isten rottweilere«, valójában mindig nagyon kedves, szelíd szavú és mindig udvarias másokkal szemben. A harsogó ideológia célja nem más, mint egy jópofa karikatúra, nem pedig az, hogy az igazi Ratzingert bemutassa.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Rockpapa
2020. január 07. 07:51
A film egyébként egy politikai állásfoglalás is volt a liberalizmus oldalán.Az a Pápa akit az ateista baloldal,liberálisok ajnároznak,példaként hoznak fel migránspártisága miatt,az felettéb gyanús.Ő nemhogy javítana a katolikus egyhát Európai helyzetén,hanem az ősellenséggel az iszlámmal szemben befogadó magatartásával tovább rombolja azt.
SoJe
2020. január 06. 23:57
Jó elemzés. A film egyoldalú, néha kifejezetten bántó. Bárcsak olvasnák többen Benedek pápa írásait! A tisztaság és a mély hit ragyogja át mindegyiket.
Bell & Sebastian
2020. január 06. 23:32
Semmi meglepő, csak megragadták a falazat vakolásának lényegét, a múlt elfedése ma készül. Amikor elkezdték promózni, egyetlen kocka megnézése nélkül borítékoltam a végeredményt.
olvaso9
2020. január 06. 22:28
A harsogó ideológia célja nem más mint a pápaság, s általában a kereszténység lejáratása, különösen pedig Benedek pápáé. És Ferenc fényezése, aki sok ponton az ideológiailag vele ellentétes oldalon állók malmára hajtja a vizet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!