Ronggyá nyűtt cipő – Kóbor János emlékére

2021. december 06. 20:25

Kóborék addig játszottak fenséges űrrockot, amíg el nem jutottak az oratóriumszerű áhítatig, a templomfalak közötti zenélésig. Mintha ők maguk is a világmindenség Urát kezdték volna keresni, megengedem: maguk előtt is rejtett módon.

2021. december 06. 20:25
null
Joó István
Joó István
Mandiner

A ma húszas évei elején járó nemzedék tagjainak többsége egy-két sláger kivételével nem ismerte az Omega zenéjét. Ettől azonban még nem üres szóvirág, hanem tény: egy egész ország gyászol. Hiszen elöregedett társadalom vagyunk. Ráadásul a mai idősebb magyar generációk az elsők, akik kezdettől nem voltak érintetlenek a rock zene hatalmától… 

Hadd szóljak arról a Kóbor Jánosról, aki egy volt közülünk – azzal a kivétellel, hogy zsúfolt arénákban mindig több ezres, több tízezres közönség hallgatta az ő fémes énekhangját, nézte a kicsit Mick Jagger-es, kicsit Robert Plant-es módra kifacsarodott színpadi hipermozgását.

Roppant egészsége volt: ősereje az idősödéssel szemben is.

Leszámítva azt, hogy az a sokat dobált bongyor, szőkés lobonc az idők során kifakult és némileg kiegyenesedett, örökletes biológiai adottságai láthatóan nagyon kedvezők voltak.

Éppen ezért vívta ki, előadó-művészetétől függetlenül is, fokozott együttérzésemet. Hiszen amikor elkapta a covid ezt a 78 évesen is örökmozgó „kölyköt”, az neki lelkileg is átlagon felül fájdalmas lehetett. Akinél nem jelentkezik úgy a gyengeség, fáradtság, aki idősen is makkegészséges azon kívül, hogy könnyeztető pollenallergiája miatt napszemüveget visel, annak nehéz lehetett hirtelen elerőtlenednie, kórházi ellátásra szorulnia és – igen – szembenéznie a halál esélyével!

Egy korábbi interjújában szót ejtett arról, hogy ami gyerekkorától irtóztatta, az a légszomj volt, egyszer el is ájult egy levegőtlen iskolai tornateremben. És akkor hetekkel ezelőtt éppen emiatt, egyre fullasztóbb köhögések közepette magának kellett kérnie, hogy helyezzék rá a lélegeztetőgépet, ami ráadásul mesterséges kómába helyezéssel jár…

Ha egy sztár sorsa lebeg élet-halál között, akkor az emberek talán jobban elgondolkoznak azon, mi a szenvedés oka-célja. Miért merem itt szóba hozni pont a Biblia Istenének ezzel kapcsolatban kinyilatkoztatott válaszát? Sokan olvastuk a sajtóban két és fél éve: Kóbor János

75 évesen szükségét érezte, hogy katolikus egyházi – szentségi – esküvőt is kössön jóval korábban elvett feleségével.

„Amióta valósággá vált, elértem egy teljességhez. Beteljesedett mindaz, amit egykor a szüleimtől és a nagyszüleimtől útravalóul kaptam” – így vallott erről a balatonaligai katolikus templom ajtajában. 

Semmi okom tehát arra, hogy elhallgassam az élete végén a katolicizmushoz, egyáltalán a kereszténységhez közeledő Kóborral kapcsolatban, amit úgyis tud sok olvasó: a földi szenvedések, a betegségek, a testi halál, a szomorúság, a gyász okaként a Szentírás az első emberpár bukását, engedetlenségét, Istentől való elfordulását jelöli meg.

De a Bibliából azt is megtudhatjuk, hogy a szenvedésnek célja is lehet: Isten abban kínálja föl nekünk a lelki tisztulást. A szenvedés tisztító voltáról még Jézus vonatkozásában is azt írja Szent Pál: „Mert az volt méltó Istenhez, akiért van a mindenség, és aki által van a mindenség, hogy őt, aki számtalan fiát vezeti dicsőségre, üdvösségük fejedelmét szenvedések által tegye tökéletessé.” Ha Jézusnak, aki nemcsak Isten, de ember is volt, szüksége volt a szenvedésre, akkor egy rockzenésznek ne lett volna?

Bátran hihetjük tehát, hogy

sokak kedvenc énekese nem értelmetlenül szenvedett.

A kérdés pusztán az, hogy csak addig, ameddig a tudatánál volt, vagy akár mélyaltatott állapotban is tudott vele kommunikálni Isten. Gyanítom, hogy nem lehetett értelmetlen történés a haláltusájában százezrek aggodalmával övezett énekes több mint három hétig tartó mesterséges lélegeztetése sem.

Mit üzenhet még Kóbor János távozása a földi életből azok számára, akik rajongóként gyászolják őt? Ideértve a hatvanas évek „omegásait”, akik egy része úgy állt szemben tizenévesként az „illésesekkel”, mint a fradisták az újpestiekkel. De ideértve a későbbi nemzedékek Omega-rajongóit is, például azokat, akik a Piramis, P. Mobil, Beatrice divatozása idején, alföldi papucsban, szűkített farmerban is ezt a könnyűzenei csapatot szerették a legjobban, mondjuk a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején…

Nos, talán az lehet egy másik tanulság: bár az Omegát ismerő-kedvelő nemzedékeknek a rockzene még össze volt bogozva az éggel, az univerzummal is, s bár ők még életük kiteljesedését várták a korabeli ifjúsági zenétől, és szinte vagy konkrétan istenekként imádták „csillagait”, attól még ezek a zenészek is, lám, földi halandók. Illetve földi halandók – voltak. 

A leglelkesebb omegásoknak most különösen nehéz lehet helyére tenni, hogy – miközben ők is kifelé mennek az életből – mit jelentsen még az a jó néhány lemez, Kóbor hangja és a többi… Eleve minden rockegyüttes hívének meg kell egyszer értenie, hogy

ez a zene eléggé nyíltan istenpótlék is volt deszakralizált korunkban. Szex is, ösztön is, de istenpótlék is.

Hangerejénél, dobdörömbölésénél, torzított gitárból és szintetizátorból származó különleges hanghatásainál, egyáltalán: lelket lebíró jellegénél fogva. Márpedig utóbbi bizonyítéka volt a bizsergés a gerincen, vagy a vitustánc a lábban s a képtelen alakú és csillogású maskarákban hajladozó zenekari tagok iránti imádat – miközben ott gyúródtunk a pusztán fényözönével is erődemonstrációként ható színpad előtt.

De az Omega stílusában átlagon felül volt jelen az „isteni” és a „felséges” motívuma. Főleg mikor a hard rock korszak után átléptek az űrbe és space rockot játszottak. Említtessék a Napot hoztam, csillagot című dal. Főleg illúzióvesztésről szóló híradás van Sülyi Péter költői szövegében: „A bársony megfakult, ezüst tükröm megrepedt”, de a szöveg úgy van himnikus zenébe öltöztetve, hogy a hallgatóság illúziója pont hogy csapongva szárnyal. Annál is inkább, mivel akkoriban próbálták ki közönségükön a füstköd után a szertecikázó lézert is.

És mégis: „isteni” zenéjével az Omega elvezethette-e rajongóit – akik fiatalságukat a vallásellenes Kádár-korszakban élték! – az igazi, élő Istenig? Ugye nem? Ám vegyük csak észre: Kóborék addig játszottak űrrockot, amíg ők maguk el nem jutottak az oratóriumszerű áhítatig, a templomfalak közötti zenélésig. Mintha ők maguk is a világmindenség Urát kezdték volna keresni, megengedem: maguk előtt is rejtett módon.

Egyetlen további megállapítás: a ’70-es, ’80-as évek magyar rockzenéje sosem sötétült el annyira és olyan sokszor, mint az angolszász, holott az volt a minta. Nem jutott benne túlsúlyra a gonosz elem. Sosem ünnepelte a hazai fősodor (Omega, Illés, Fonográf, LGT, P. Mobil és a többi) a boldogtalanságot vagy éppen a széthullást.

Összefogott, gyönyörű boldogságkeresés volt szinte minden számuk, minden melódiájuk, és ez hungaricum.

Kóbor is azt énekelte a már idézett szerelmes dalban: „Ronggyá nyűtt cipőm, amíg bírta vitt feléd”.

Az advent idején elhunyt énekesnek sugárzó közvetlensége volt, de nem ettől, hanem a kései egyházi szertartás imént említett tényétől és a hozzá fűzött fél tanúságtételtől érzem magam feljogosítva egy reményre. Hogy a "Feléd" szó végső soron nagy kezdőbetűvel értendő, és a ronggyá nyűtt cipő, kegyelem által, célba ért.

Nyitófotó: Ficsor Márton (Mandiner)

Összesen 73 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gassolo
2021. december 09. 16:07
Egy megbecsült énekes halálát katolikus propagandára használni, wow. Ez tényleg a legalja. Érdekes, az kimaradt, hogy nyíltan oltásellenes volt, habár ha valamit szabadna említeni a halála kapcsán, az pont az, hogy oltással még köztünk lenne valószínűleg, ezért menjen mindenki, akinek kedves az élete. Mert nem az imák, nem valamelyik isten, hanem az oltás tud egyedül a kínhaláltól megmenteni.
Gáspár
2021. december 08. 03:08
Libera me, Domine de morte aeterna.
zolizolizoltan
2021. december 07. 12:29
Elment a gyöngyhajú srác, itt maradt nekünk a Gyöngyhajú lány. Mecky gyöngyei lassan mentek el a hajából, lobogó szőke hajú énekest láttunk később a színpadon, most pedig ő is elment a gyöngyei után. De szerencsések vagyunk mi élők, maradtak nekünk bőven a gyöngyökből. Omega volt mindig a mentsvárunk, nekünk Metrósoknak. Akkor jutottam be a mennyországba, amikor bérletem lett a Metró koncertjeire. Bevihettem magammal egy társat, a lányok csak így juthattak be Zoránhoz, Dusánhoz. Tényleg én voltam a király! Miután megszűnt a Metró, lezuppantam a földre, hontalanná váltunk mindannyian. Ki-ki keresett magának más zenekart, de az Omega mindegyikünk mentsvára lett és az maradt egészen mostanáig. Nyugodj békében Mecky, elmentél, de itt hagytad nekünk az álmainkat és mi álmodunk tovább. Befejezem, nem tudok zokogás nélkül írni.
Kekec54
2021. december 07. 11:08
"A látogató Az ajtómon egy számla, mely arról értesít Mérik az időt Másnap újra eljön, hallom, hogy megáll Rágyújt az ajtóm előtt Aztán mégsem csönget, de egyszer visszajön Majd, mikor nem is várom" Sajnos bármennyire optimisták voltak, valamit Benkő Laci betegségénél már érezhettek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!