A tánc tisztítja a gondolatokat, emeli a lelket

2019. július 31. 12:06

A néptánc a legfüggetlenebb állam az államban. És ezen felül a saját kultúránkat is éljük. Nem őrizzük, hanem éljük. Interjú.

2019. július 31. 12:06
Berecz István
Fidelio

Talán már túl van azon a mozgalom a maga 47 éve alatt, hogy a népzene és néptánc csak a múlt rekonstrukciója legyen. De mitől lesz ez kortárs, mennyit lehet hozzáadni, elvenni belőle?

A képzőművészetben, ahogy minden művészeti ágban is megfigyelhető minden korszakváltásnál az alkotó embernek az a jogos hiúsága, hogy megfogalmazza a művészethez fűződő saját viszonyát. A mi műfajunk ebből a szempontból nagyon nehéz, hiszen az elsődleges feladatunk, hogy a lehető leghűségesebben megtanuljuk a ránk maradt táncos és zenei anyagot. Mi már nem abban a környezetben nőttünk fel, ahol ez a műveltség kikristályosodott, és aminek értékét pont az adja, hogy generációról generációra csiszolták. Ehhez hozzányúlni 21. századi emberként nem könnyű. Viszont ha csak imitáció, idézőjel marad, akkor az nem művészet lesz, hanem egy vitrin mögött tárolt, kitömött hód, kidülledő üvegszemekkel. Ha valaki a néptáncot előadóművészként műveli, de nem tudja lélekkel megtölteni, akkor semmit nem ér az egész. Nagyon fontos, hogy a tánc örömét – ami az eredeti funkciója – ne felejtsük el. Mint Zorba, aki tánc közben az életet félvállról veszi; mert a tánc kimossa az agyadat, megtisztítja a lelkedet. Sokszor ijesztő, ahogy a táncházmozgalom beszorul a saját maga által felállított korlátok közé, és centizgetjük egymás pozícióit, számon kérjük egymáson a ’68-as gyűjtést. Legyenek is olyan fórumok, ahol számon kérjük, de ne írja felül a tánc igazi funkcióját!

Azt is mondják, hogy a néptánc mindig a természeti környezettel szoros összefüggésben alakult. Például a gyimesi tánc azért olyan földközeli, mert miután egész nap a meredek hegyeken dolgoztak, este már nehézkesen emelték a lábukat. Ebből a szempontból itt, a városban hogy fejlődik a néptánc? Felgyorsult?

Van abban valami, hogy gyorsulnak a tempók, gyorsul a mozgalom. De az ember kedélyállapota is befolyásolja a tánc szájízét. Én például egy kimerítő hét után lehet, hogy szívesebben táncolok egy befelé figyelő, kevésbé a közönségnek szóló ritka magyart, mint egy adrenalintól feltüzelt szatmári verbunkot vagy kalotaszegi legényest, ahol férfiak jönnek ki egymás után táncolni a mulatságban, akár egy bikaviadal. Ez az izgalmas a néptáncban: ha életem végéig ugyanazt a nyolc pont legényest táncolnám, ami egy másfél perces táncfolyamat, az is minden alkalommal teljesen másmilyen lenne. Ettől lesz ez művészet.

Édesapád, Berecz András mesemondó, énekes szintén a népi kultúra fontos szereplője és alakítója. Vannak dolgok, amikben nemzedéki különbségekből adódóan máshogy látjátok a táncházmozgalmat?

Édesapának és a generációjának az alapélménye, a mindennapjai egy rájuk erőltetett, hazug rendszer jegyében telt. A rendszerrel való szembenállás nekik erős hivatás- és összetartozás-tudatot adott.  Mi pedig a rendszerváltás utáni, látványosabb, színpompásabb világba csöppentünk bele, ahol mintha a nemzedékünk, de az utánunk jövőké még inkább, kicsit nem tudnánk merre az előre. A mi táncházas generációnk sokszor mintha inkább sportként, versenyműfajként tekintene a táncra, zenére, és mintha kevésbé tekintené afféle értékmegőrző óvóhelynek. Úgy látom, hogy a mi néptáncos generációnknak azt kell elmagyaráznia a kortársainak, hogy nem elég, hogy közben sportolsz, de megtanulhatsz általa rengeteg olyan dolgot is, amit ebben a világban már nehezen: a páros viszonyt, a toleranciát, más nemzetek, más kultúrák és korosztályok elfogadását, az idősekkel való kapcsolatteremtési módokat, és így tovább. Ráadásul kevés olyan társadalmi színtér van, ami nem tagolódik vagyoni státusz szerint. A néptánc a legfüggetlenebb állam az államban. És ezen felül a saját kultúránkat is éljük. Nem őrizzük, hanem éljük. És ez a nagy különbség.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 49 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
merkur01
2019. augusztus 01. 09:14
Még valami: az egyszerű nem primitív.
navis praetoria
2019. augusztus 01. 01:33
Itt egy ízes magyar nóta Berecz papától a Fellegajtó nyitogató dallamára: https://www.youtube.com/watch?v=mWILhKpUoHc
thefzj
2019. július 31. 22:37
- utolsó (lényeges) kiegészítés - - Haydn,Mozart,Beethoven "Német táncai" valójában nem német parasztzenék,hanem rusztikus polgári menüettek,ugyanis a polgárosodás folyamata náluk évszázadokkal korábban lezajlott,azaz "összeért" a városi polgári-arisztokrata és a falusi paraszti kultúra - Magyarországon még a XX. elején is elkülönült egymástól a városi polgári-arisztokrata és a falusi paraszti kultúra - innen a különbség polgári magyar zene és a falusi parasztzene között
thefzj
2019. július 31. 22:22
"legnagyobb részt azért olyan tökéletes, mert hosszú-hosszú idők alatt csiszolódik, tökéletesedik, és ami kevésbé érdemes a megmaradásra, az kirostálódik... " - nem tudom miféle zenei ízlése lehetett egy zenei analfabéta moldvai vagy gyimesi parasztnak!? - nagyon demagóg ez a "csiszolódás" szöveg - mihez képest!? ( tudom,Bartók is így interpretálta a maga által monndott primitívséget) - a dolog azonban zeneszerzés technikailag kétesélyes - egy adott dallam lehet hogy csiszolódik,de éppen annyira lehet,hogy romlik
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!