Világsztárok a startvonalon

2021. november 25. 09:06

Minden verseny rangját a mezőny adja.

2021. november 25. 09:06
null
Fürjes Balázs
Fürjes Balázs

„Újabb mérföldkőhöz ért a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt, nyílt nemzetközi tervpályázat: kialakult a végleges mezőny! Minden verseny rangját a mezőny adja. De a legjobbak csak a legkomolyabb versenyeken indulnak el. A Nyugati-tervpályázat ilyen verseny lett: Budapesten most igazi világsztárok terveznek. Mutatjuk!

Szándékunk szerint a következő években a Nyugati pályaudvar és a környezete teljesen megújul. A föld alatt vasúti mélyállomás épül, ami a felszínen megmaradó vágányokkal együtt sokkal több utast és vonatot tud majd fogadni, gyorsabban és kényelmesebben – így megkönnyíti a mindennapi életet. Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul: bezöldül és megszűnik a szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya, a Nyugati-felüljáró. A belváros szívében – a vágányok és az állomás föld alá helyezése miatt – 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadul fel használatra! A helyén egy új városrész születik: középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig. Ahogy ezt Vitézy Dáviddal, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával és Homolya Róberttel, a MÁV elnök-vezérigazgatójával októberben a Nyugati pályaudvaron bejelentettük.

Akkor indult a kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatunk. Együttműködésben Budapest, a Belváros, Terézváros és Angyalföld-Újlipótváros polgármestereivel: személyesen kértem őket, hogy városvezetőket, főépítészeiket szavazó, teljes jogú zsűritagként delegálják a döntéshozó szakmai zsűribe, aminek elnöke lehetek! Köszönöm, hogy elfogadták a javaslatot és részt vesznek a munkában. Bíztunk benne, hogy a Nyugati fejlesztése - ahogy 1874-ben – most is felkelti a világ legjobbjainak a figyelmét. De a hatalmas érdeklődés minden várakozásunkat felülmúlta: 4 kontinensről 36, köztük több világhírű, komoly nemzetközi tapasztalattal rendelkező építésziroda és mérnöki konzorcium jelentkezett. Az építészcsapatokban dolgozó építészek több, mint 50 különböző nemzet polgárai. Az irodák többsége az elmúlt 15-20 évben részt vett Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújításában: Bécsben, Amszterdamban, Zürichben, Rotterdamban és Londonban. Objektív és átlátható szakmai rangsorolás alapján, amit a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ végzett Vitézy Dávid vezetésével – akivel a zsűri alelnökeként együtt tervezzük a teljes pályázatot –, most tizenkét építészcsapatot választottunk ki a harminchatból. 

A tervpályázat második fordulójában ők készíthetik el a Nyugati pályaudvar és a környezetének megújítására vonatkozó terveket. 12 olyan csapatot, akik a korábbi munkáik során már bizonyítottak, és komoly tapasztalattal rendelkeznek nagypályaudvarok világszínvonalú megújításában. Tudjuk, mert tapasztalat: a legjobbak mindig csak a legkomolyabb versenyben állnak rajthoz! Márpedig a második fordulóba jutott 12 építészcsapat között a világ legjobbjait is köszönthetjük. Ez is azt bizonyítja, hogy a Nyugati-tervpályázat vonzó, izgalmas, hiteles. 

Vonzó, mert Budapest izgalmas világváros Európa szívében, és mert a feladat egy igazi kreatív szakmai kihívás az építész- és vasúttervezőknek, mérnököknek. Száz évben jó ha egyszer adódik lehetőség újraálmodni egy európai főváros főpályaudvarát, ilyen léptékben megújítani és újratervezni egy egész történeti városrészt. És mivel a starthoz álló magyar és nemzetközi szereplők olyan profizmussal, alapossággal, előkészítettséggel, transzparenciával és komoly, elfogulatlan zsűrivel találkoznak, amelyet New Yorkban, Madridban, Tokióban és Sydneyben is kapnának, a pályázat hiteles. A pályázók látják: a kiíró komolyan gondolja, érdemes belevágni. A mezőny hitelesíti az elmúlt egy év előkészítő munkáját, amit Vitézy Dáviddal közösen irányítottunk.”

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
anegy_
2021. november 25. 11:05
Az a 600 millión felüli KÜLÖNBÖZET az semmi ugye? Csak olyan aprópénz a leszerepelt maffiózóknak. Már megint jössz a védhetetlen mocskos bal-libsiket "fehéríteni".
manitowoc
2021. november 25. 11:00
Tessék mondani, mi lesz az oda tervezett Nemzeti Cirkuszművészeti Központtal? "A Fővárosi Nagycirkusz elköltözik a Városligetből, a Nyugati pályaudvar mellett építik fel a Nemzeti Cirkuszművészeti Központot, azon a területen, amelyen 2007-ben az új kormányzati negyedet tervezték létrehozni. "Szeretnénk, hogy európai csúcsintézményként működjön a Nyugati pályaudvar mellett megépülő Nemzeti Cirkuszművészeti Központ" – mondta el az MTI-nek Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár. Hozzátette: több mint három éves előkészítő munka eredményeként született meg a kormánydöntés arról, hogy a Fővárosi Nagycirkusz a cirkuszművészet összes ágazatával, kiegészítő szervezetével együtt egy közös helyre, a Nyugati pályaudvar melletti területre fog költözni." https://pestbuda.hu/cikk/20190805_a_nyugati_palyaudvar_melle_epitik_a_nemzeti_cirkuszmuveszeti_kozpontot "A Nyugati pályaudvar mellett, egy régóta üresen álló terület egyik részén fog megépülni a cirkusz, a másik felében valósul meg a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium, Gimnázium és Alapfokú Táncművészeti Iskola” – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériuma kultúráért felelős államtitkára (Fekete Péter). https://pestbuda.hu/cikk/20210213_artistakepzo_intezet_lesz_a_mozdonyhangarbol_a_nyugati_palyaudvar_mellett A FüriBali által előadott tervben erről semmi, de semmi sincs. Hajh... pedig az a szép nagy üveggömb a látványterven... mecsoda elképzelés! Talán csak a Duna Aréna aranyszínű, zenélő hullám-homlokzata volt olyan "naccerű" - látványterv...
Jason Bourne
2021. november 25. 09:30
Itt nem Kormányzati negyed lesz? Pedig volt is valami pár milliárdos tender még a 2. Gyurcsány Kormány idején. Azzal mi lesz?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!