A rock dühös dinoszaurusza, aki nem halt ki – Budapesten lép fel Roger Waters

2023. április 23. 15:01

A progresszív rock ősatyja, a politizáló zenész archetípusa, a zseniális alkotó és egyre vadabbakat beszélő megmondóember, aki Orbántól Putyinig, Amerikától Izraelig beleszállt már sok mindenkibe – s most zenei hattyúdalait adja elő. Roger Waters vasárnap este Budapesten lép fel. Portrénk!

2023. április 23. 15:01
null
Rajcsányi Gellért
Rajcsányi Gellért

Történelmi messzeségbe kerülnek lassan a hatvanas évek, amikor nyughatatlan angolszász fiatalok egy kicsi, de annál zajosabb csoportja hirtelen betört az éterbe, s zenéivel és dalszövegeivel, öltözködésükkel és üzeneteikkel meghódították a nemzedékük szívét és elméjét. Előbb Amerika és Anglia feleselt egymásnak, majd a cunamiszerű hullám áttört Európába, még a Vasfüggönyön túli országokba is.

A hatvanas években alig néhány év alatt világsztárok sora született angol földön, sorolni is fölösleges: Beatles, Rolling Stones, The Who, The Kinks, és a többiek. Még egy-két évvel később már jött is az újabb nemzedék, egész zenei stílusirányzatok atyjaiként, mint a Led Zeppelin, a Black Sabbath, a King Crimson... és mellettük,

London legelszálltabb, LSD-ben, neonfényben, színpompában úszó művészklubjaiból kiemelkedve még egy zenekar: a Pink Floyd.

A Pink Floyd széles és több nemzedéket felölelő rajongótáborának egy szóval sem kell bemutatni a zenekar történetét, de még a felszínesebb zenekedvelők is ismerhetik a banda történetének főbb állomásait. Az első időszak Syd Barrettel, az őrült gyémánt frontemberrel, aki aztán túlságosan rajta maradt a szeren, s visszavonultan, megbomlott elmével élte le hátralévő életét. Aztán a teljes kibontakozás évei, egymást sűrűn követő lemezekkel, ahol a klasszikus négyes, Roger Waters, David Gilmour, Rick Wright és Nick Mason megannyi alapkövét lefektették a más jelző híján progresszív rocknak nevezett műfajnak, különböző szerzemények egész kaleidoszkópjával, az egyszerű folkos daloktól a több tételes, epikus alkotásokon át a hallgathatatlanságot súroló zajzenékig.

És jöttek a klasszikus, ma már a rocktörténet monolitjainak nevezett lemezek: az épp a minap 50 éves The Dark Side of The Moon, a Wish You Were Here, az Animals és a The Wall – ami nagyjából le is zárja a zenekar történetének aranykorát, s ami utána jön, az már a kiégések, a perlekedések, a szétszakadások, a kései próbálkozások és szólókarrierek korszaka, ami mind a mai napig elnyúlik.

A Pink Floyd nem vált volna azzá, ami lett Roger Waters nélkül.

Uh, de nehéz ember lehet Roger Waters – gondolhat bele bárki, aki kicsit is ismeri a fickó életútját. Kissé rosszmájúan azt is el lehet képzelni, hogy ha egy nemzedékkel korábban születik, s akkor élhette volna ki az egóját és megalomániáját, akár egy Szovjetunióért lelkesedő kommunista entellektüel – számos ilyen volt brit földön akkoriban –, vagy épp a túloldalon valami nácizmussal szimpatizáló brit mozgalmár vált volna belőle. Ez egyáltalán nem elképzelhetetlen, hiszen a saját művészete, dalszövegei, színpadi show-i is az efféle külső – és belső – démonokkal való küszködést, a saját belső sötét oldalával folytatott harcát tükrözik. De nem abba a nemzedékbe született – más időkben lett aztán tere az egója és megalomániája kiteljesedéséhez.

Volt honnan azoknak a bizonyos démonoknak előjönnie: Waters 1943-ban született, bele a 2. világháború brit földet is elérő poklába, a német légitámadások, a riadók, a bombázások, az emberi és infrastrukturális pusztulás korába. És ami a legszemélyesebb tragédiája, ami életét és egész munkásságát végigköveti, ami nélkül nem érthetjük meg se művészetét, se politikai indulatait: édesapját öt hónaposan elveszítette. Apja, az egyszerre vallásos keresztény és hithű kommunista Eric Fletcher Waters eleinte pacifista nézeteket vallott, de aztán mégis csatlakozott a brit hadsereghez, hogy a nácik ellen küzdjön – és 1944-ben elesett Olaszországban.

Roger Waters így sok százezer nemzedéki sorstársához hasonlóan háború sújtotta családban nőtt fel, apa nélkül,

a világháború romjai, a lassú fizikai újjáépítés jelei között, soha be nem hegedő lelki sebekkel. Aztán szigorú magániskolába került, aminek rigid, szabálykövető kereteit hamar elviselhetetlennek találta. Ha ismert Pink Floyd albumok és dalok tematikájával találunk itt összefüggéseket, természetesen nem tévedünk.

Pink Floyd: Echoes - Live in Pompeii

 

Végül bekerült egy londoni építészeti iskolába, első tervei szerint mérnöknek készült – csak hát azok már a hatvanas évek voltak, s egy akkori londoni fiatal hol kötött volna ki, ha nem a zene és az egyre színesebb-szagosabb popkultúra világában. Addigra megismerte Syd Barrettet, aztán David Gilmourt, Londonban pedig Nick Masont és Richard Wrightot. Elmerültek a zenélés és mindenféle szubkultúrák világában, s lassú formálódás után 1966-ra összeállt a Pink Floyd, 1967-ben pedig kiadták első lemezüket, a The Piper at the Gates of Dawn-t, a többi pedig poptörténelem.

A zenekarban elsősorban basszusgitáron játszó Waters a hetvenes évek folyamán vált a Pink Floyd vezérévé, ahogy egyre terebélyesedő egójával egyre inkább lenyomta kollégáit. A zenekar csúcskorszakában a húzóerőként szolgáló, dalszövegeket író, ideológus és kreatív, ámde énekhanggal nem rendelkező Waters jó egyensúlyban volt az utánozhatatlan gitározásával a Pink Floyd zenéjét és angyali hangjával magukat a dalokat meghatározó David Gilmourral. A szerteágazó tematikájú és stílusú első albumok egy kreatív kollektíva munkájának lenyomatai voltak. De a hetvenes évek végére Waters mindent és mindenkit leuralt, így a The Wall ugyan a Pink Floyd egyik mesterműve lett, de inkább szólt már Watersről és saját különbejáratú démonairól, mintsem a zenéről magáról.

A The Wall így is zseniális mű, a traumák között felnövő gyermekekhez és környezetüktől elidegenedő felnőttekhez szóló, örök érvényű alkotás.

A Pink Floyd-négyesfogat utolsó lemeze, a The Final Cut már gyakorlatilag egy Waters-szólólemez volt, minden korábbinál hangosabban agitálva a háborúk és mindenféle elnyomó társadalmi rendszerek ellen. Aztán amíg a többiek hosszú pereskedések után folytatták a zenekart, Waters magára maradva járta tovább a saját útját: a The Pros and Cons of Hitch Hiking a megállapodott családos élet és a férfilét különböző csábításainak örök harcáról szólt, a Radio K.A.O.S. az atomháború rémeit festette föl a nyolcvanas években. És jött a világkommunizmus bukása: Waters 1990-ben a lebontott berlini fal helyén, a Brandenburgi kapunál adta elő a The Wallt, minden idők egyik legmonumentálisabb rockkoncertjeként. Az 1992-es Amused to Death szólólemez a korszellemet jól megragadva a tévéfüggés csapdáiról, a hír- és szórakoztatóipar elemévé vált háborúkról – és persze ismét bármifajta háború és pusztítás elítéléséről – szólt.

A Pink Floyd a Live 8 koncerten 2005-ben

 

A kétezres években az Afrikát megsegíteni kívánó Live 8 koncerten Waters utoljára összeállt a régi zenésztársakkal, és Pink Floydként adtak elő négy számot a londoni Hyde Parkban. Waters azóta hol a Pink Floyd egyes korszakait és fő albumait, hol saját szóló munkásságát idézi meg világ körüli turnéin, amiket hetven fölött is szorgalmasan folytatott. A 2010-es Wall Live turnén a legmodernebb látványtechnikák segítségével keltette életre az album nyomasztó, disztópikus történetét,

saját démonjait ismét megidézve hosszú, fekete bőrkabátos rockdiktátorként vezényelve a színpadról.

Az elmúlt évek aztán többször szóltak Roger Waters körül a politikai üzengetésekről, mintsem magáról a zenéről. A nyugati világrend kritikusaként Waters soha nem fogta vissza magát, és amikor a Wall újabb turnéjén a Goodbye Blue Sky című dal alatti színpadi animációban katonai repülőgépek először Dávid-csillag, majd dollár alakú bombákat szórtak szét, a Rágalmazásellenes Liga antiszemitának nevezte az előadót. Waters erre úgy reagált: „A dalban arra akartam rámutatni, hogy mindannyian ki vagyunk téve az egymással szemben álló vallási, politikai és gazdasági ideológiák folyamatos bombázásának, ami csak arra uszít minket, hogy egymás ellen forduljunk”.

Pár évvel később, 2016-ban Roger Waters, David Gilmour és Nick Mason közös közleményben álltak ki a gázai civilek mellett és az izraeli hadsereg ellen.

Waters addigra már aktívan szervezte az Izrael elleni kulturális bojkottot, több-kevesebb sikerrel. Még egy Pink Floyd-feldolgozászenekart is arra kényszerített, hogy mondja le izraeli koncertjeit. „Szánalmasan rosszindulatú és tiszteletlen lépés lenne Izrael szegregált közönsége előtt énekelni dalaimat és hozzájárulni az ország rasszista és apartheid kormányának kulturális szerecsenmosdatásához. [...] Az emberek, akiket szórakoztatni szándékoznak, megölik szomszédaik gyermekeit, naponta lövik le őket hidegvérrel. Minden emberiesség nevében kérlek benneteket, hogy hallgassátok meg kérésemet, és még ma mondjátok le” – közölte Waters a 2018-as eset során.

Waters 2017-es, Is This The Life We Really Want? című lemezén Donald Trumpról, a migrációs helyzetről, az ellenségképekről és a mindennapi félelmekről énekelt.

2018-as turnéján Trumpot ledisznózta, a mögötte lévő kivetítőn pedig a budapesti koncerten magyar szöveggel üzent a közönségének,

Waters aztán Bécsben is fellépett, itt Mark Zuckerberggel szemben ellenállást hirdetett, majd pedig a kivetítőn listázta a neofasizmus szerinte feltörekvő nagyurait. Így került Orbán Viktor Putyin, Trump, Sebastian Kurz, Le Pen és Nigel Farage társaságába.

A nyolcvanhoz közeledve egyre vadabbakat beszélő Waters aztán egy muszlim lapnak adott interjúban kifejtette, hogy  az amerikai kormányt egy zsidó milliárdos mozgatja, a cionizmus pedig „egy ronda folt, amit el kell távolítanunk”; s hogy „az izraeliek tanították meg az amerikai rendőröknek, hogyan kell feketéket ölni”.

In the Flesh? (The Wall Live, 2010)

 

Az ukrajnai háború kapcsán sem fogta vissza magát a veterán zenész: azt kommentálva

kifejtette, hogy Joe Biden amerikai elnök szerinte háborús bűnös, a háború pedig az ukrajnai nacionalisták miatt tört ki.

Álláspontjai miatt nagy felháborodáshullám tört ki, Waters felkerült az ukrajnai, hírhedt halállistára is.

Waters a reakciók láttán aztán jobbnak látta, ha nyílt levelet ír Vlagyimir Putyin orosz elnöknek, amiben kifejtette:

„Tudom, tudom, az USA és a NATO egy pillanat alatt, vagy néhány hordó olajért más szuverén országokat száll meg, de ez nem jelenti azt, hogy önöknek is ezt kellene tenniük, az önök ukrajnai inváziója teljesen meglepett, ez egy förtelmes agresszív háború volt, akár kiprovokálták, akár nem.”

Levelében azt is megüzente Putyinnak:

„Ismerek néhány embert, aki szerint önök egész Európát le akarják rohanni, kezdve Lengyelországgal és a többi balti állammal.

amiben az Atlanti-óceán mindkét oldalán a sólymok látszólag annyira jól érzik magukat, és mindent bele! Ja, csak robbantsuk szét egymást és a világot. A probléma az, hogy nekem is vannak gyerekeim és unokáim, ahogy a legtöbb testvéremnek is szerte a világon, és egyikünk sem örülne ennek az eredménynek.”

Valahol inkább tragikus, mintsem komikus a sokat megélt zenész aggkori politikai csapongása. De még ha nem is lehet túlzásaival meg egyáltalán a maga multimilliomos zenészként vallott vadbalos nézeteivel egyetérteni, azt azért lehet látni, hogy az érzékeny művész szerint baj van a világban, sok baj.

És a mai, megváltozott korban szinte egy ősidőkből itt maradt dinoszauruszként dübörgő Waters, akinek egész életét az eszmélésétől kezdve meghatározta a világháború és annak pusztítása,

most, a nyolcvanhoz érve is irtózik a háború nagyon is ébredező szellemétől a világban.

És ennek valószínűleg ma este is hangot fog adni mai koncertjén – ami talán az utolsó budapesti fellépése lesz a pályafutása során.

 

Goodbye Blue Sky

„Look, Mummy. There's an airplane up in the sky

Did, did, did, did you see the frightened ones?

Did, did, did, did you hear the falling bombs?

Did, did, did, did you ever wonder

Why we had to run for shelter

When the promise of a brave new world

Unfurled beneath a clear blue sky?

Did, did, did, did you see the frightened ones?

Did, did, did, did you hear the falling bombs?

The flames are all long goneBut the pain lingers on

Goodbye blue sky

Goodbye blue sky

Goodbye”

 

Nyitókép: MTI/EPA/EFE/Francisco Guasco

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tajtajacsak
2023. április 25. 19:56
TEGNAP 35 EZERÉRT ÖSSZEÜLT A PÁRT PROPAGANDA OSZTÁLYA... Most azt hiszed hülyéskedek? Pedig nem. Tegnap Volt szerencsém 5-ödször megnézni Roger Waterst Budapesten. Szeretem a zenéjét, elismerem a tehetségét, bár mindig tudtam róla, hogy egy Trockista f.sz... (bocs!) Rengeteg várakozással készültem erre az estére, de amit kaptunk, az erősen felháborított. ha röviden szeretném leírni a bajomat, akkor csak annyit írnék, hogy politikai üzenetek hosszú sora, tömény káromkodásokkal vegyítve. Volt, - kétszer is - hogy 15 percen keresztül kellett hallgatnunk a nézeteit a művész úrnak, amivel még egyet is lehetne érteni, de nem többek - sőt, közhelyesek -, mint a szépségkirálynő választáson, amikor minden résztvevő arra a kérdésre, hogy mit is szeretne elérni, azt válaszolja, hogy a világbékét... Mindezt persze folyamatosan "fuck you"-zva. Ráadásul az egyik szám alatt, az emberiség által elkövetett legnagyobb vérengzésekről vetítettek egy felsorolást, amely egyszercsak elért, Teplicéhez, amelyhez összesen annyi volt írva, hogy a románok kárára történt... Mindezt Magyarországon, magyar embereknek. Még véletlenül sem került a felsorolásba a magyarok ellen elkövetett vérengzések! A művész úr ennyire nem érzékeny... Bocsánat, de nem ezért jöttünk, nem ezért fizettünk. Nincs bajom avval ha közzéteszi a nézeteit egy zenész az újságban, a dalszövegeiben, dehogy hosszú politikai performanszokat hallgassunk a zongora mögé leülve és monologizálva 35 ezer forintért, avval már azért van. Esküszöm úgy éreztem magam, mint amikor gyermekkoromban a tévén keresztül néztük a november 7-i közvetítést a Vörös Térről és ott Brezsnyev elvtárs hosszú, teljesen felesleges, de előre mutató beszédet tartott az összegyűlteknek, arról, hogy most nem jó, de majd jó lesz! A zene persze a helyén volt. Annyira azért a mi Rogerünk nem amatőr, hogy kezdőkkel töltse meg a színpadát... De. Az új számai szarok. (bocs!) A Pink Floyd időkből előadott nóták közül meg már a Dark Side of the moon lemez B-oldala, itt Pesten is a könyökömön jön ki. Az 5 koncertből amit volt szerencsém látni, 3-ban ez a műsor része volt... A látvány fenomenális, de amit alatta művelt a "Mester" az mindennek az alja... Nem láttunk Floyd-os klippeket, hanem a kivetítőkön is csak a politikai térítés ment szinte folyamatosan. Pedig én nagyon szeretem a zenéjét, elismerem a világraszóló tehetségét, de ez már a politkai szenvelgés magasfoka, ráadásul az útszéli részeg ember stílusában. Kit akar, miről meggyőzni? Az ő zenéjét általában értelmes emberek hallgatják, akik pontosan tudják mi történik a világban. Akkor mire ez a már-már messiási megmondóember szerep? Szóval kaptunk egy politikai továbbképzést Waters-módra. Köszönjük, de eddig sem és ezután sem kérünk belőle. ISTEN ÉLTESSE ROGER WATERST A ZENÉSZT!
Oldalkosár
2023. április 24. 17:08
"De a hetvenes évek végére Waters mindent és mindenkit leuralt, így a The Wall ugyan a Pink Floyd egyik mesterműve lett, de inkább szólt már Watersről és saját különbejáratú démonairól, mintsem a zenéről magáról." Ez tény. A Floydot Waters nyírta ki - igaz, csak időlegesen. Elnyomott mindenkit maga körül, hegemóniája ráütötte bélyegét a zenekarra. Még akkor is, ha a Wall úgy volt jó, ahogy. A technika, a speciális effektek iszonyatos költségeket emésztettek föl, amelyek idővel a tönk szélére juttatták a bandát. Ebből lett elegük Gilmouréknak. De tűrtek. Roger mondta be, hogy vége. De Gilmourban élt a bizonyítási vágy és volt még mondanivalója. Levegőhöz jutott és nem hagyta annyiban. Ez szülte meg a Lapse-t. Amely a változatosság kedvéért Gilmour szólóalbumának is tekinthető volt, de akkor is. Új szín, új hangzás. Amikor a pillangó kiszabadul és szárnyalni kezd. Aztán a Division Bell végre a korai sikerekre emlékeztetően már közös munka. A Floyd akkor, 1983-ban Roger nagyzási mániájára ment rá. Ezt akkor is el kell ismerni, ha egy zseniről beszélünk. És utána bár jöttek az albumok, a Floyd már soha többé nem volt az, mint előtte.
LipcsiSzopato
2023. április 24. 16:59
sok volt a pilitika az tény! de az, hogy nem volt ukrán zászló és nem hozta fel fókuszáltan a témát és nem orbánozott, az külön dícséretes. Legutóbb a Népstadion romos épületében még fel-fel hozta! de most úgy látszik tudomására jutott, juttatták kiről is van szó! a sok saját lötty szerzemény között felhangzottak a klasszikus darabok is ... de a TIME-ot, Echo-t kihagyni bűn volt!!!! A PF talán a Momentary laps of reason-nal lezárult. RW pedig az Amused To Death-al
zsellér péter
2023. április 24. 13:34
a zene jó volt , a politika kicsit sok , a háttér pedig túl sok A végén már a zene csak aláfestése volt a mozinak Waters kezdhette volna úgy , hogy örül , hogy egy olyan országban van , ami a béke pártján van, ha már saját hazája nem - De azért valamit mutat az , hogy Orbán nem volt a fújjolandók között - Talán szóltak neki , hogy ez nem az a vezető, aki a háború oldalán áll. Mondjuk mit keresett Trump a háborús bűnösök között azt nem értem , de jellemző , hogy az emberek akkor kezdtek tapsolni ennek a kategóriának amikor Biden feje tűnt fel a giga kivetítőn Szerintem R.W egyébként egyet lehet érteni , amikor a háború ellen beszél, amikor Orwellt vagy a Szép Új világ disztópiáiról beszél , a többivel kevésbé , a keresztény szimbólumok negatív színben való feltüntetése pedig kimondottan ellenszenves Azért ne feledjük Ő a nyugat gyermeke , mi nem annyira - Részigazságok kiemelése , és túl direkt politika . Ez utóbbi rontja a művészi színvonalat. Jellemző , hogy a fiamnak annyi jött le , hogy ez mindenkivel elégedetlen. Én a fiaimat vittem ki , hogy lássák apa min nőtt fel , mondjuk a dalokat hallják elégszer a kocsiban. Mindenen túl nagy élmény volt három komplett klasszikus oldal végig hallgatása és persze a Two Sunset a végén
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!