Jézus, az akcióhős? – a vallási giccsről nyílt kiállítás

2022. július 14. 20:31

Vallásos giccs – az érték alulnézetből címen nyílt időszaki kiállítás a budapesti Evangélikus Országos Múzeumban az idei Múzeumok éjszakáján. A tárlat a torzítások felől közelítve a hagyományok újragondolására és az értékek felmutatására törekszik, valamint közös gondolkodásra ösztönöz.

2022. július 14. 20:31
null

Írta: Kéri Gáspár

 

A múzeumnak helyet adó Deák téri klasszicista épület utcaszintje alatt kialakított korszerű kiállítótérbe lépve már az első métereken erős impulzusok érik a látogatót, s erre a bejáratnál finom iróniát kölcsönözve egy felirat is figyelmeztet: a kiállítás tárgyai alkalmasak a szépérzék és a jóízlés megzavarására! A helyiség előterében Krisztus és Szűz Mária képeinek diptichonjával párhuzamosan a giccs formai és szemantikai kérdéseivel az elsők között foglalkozó Abraham André Moles filozófus egy mondata ad jelentékeny sorvezetőt:

„A giccs emberszabású, a művészet emberfeletti.” 

Ennek tényéről máris megbizonyosodhatunk a derekunkig sem érő 3D nyomtatott, számtalan színben rendelhető Luther-plasztikát felülnézetből szemlélve, melynek eredetije Wittenberg főterén áll 1821 óta. Krisztus arasznyinál alig nagyobb hófehér alakja elé lépve – mely a feltámadás után ábrázolja a Megváltót – hasít belénk a felismerés, hogy a klasszicizmus egyik legnagyobb szobrásza, a dán Bertel Thorvaldsen szobrának kicsinyített és sokszorosított replikájával szemezünk, melynek carrarai márványból faragott, közel három és fél méteres eredetije a koppenhágai Miasszonyunk katedrálisban található. Amennyiben e két plasztika még nem vágta le a biztosítékot – hiszen Kanttal szólva a szép mégiscsak az, ami érdek nélkül tetszik –, akkor az eredeti csomagolásában kiállított Jesus action figure bizonyára sokakban mély benyomást fog kelteni. 

Persze az összkép nem ennyire nyilvánvaló a kiállítást böngészve, hiszen a népi vallásosság, vele a népművészet néhány olyan példájával is találkozunk, ahol a névtelen alkotó önkifejezésének felsejlő szikrája mintha kimozdítana a giccs béklyóiból. Ezekkel a tárgyakkal a kurátoroknak szándékaik vannak a kiállításon, hiszen a valódi értékek felmutatása sem lehet kérdéses. Azonban nincs megállás: olajnyomatos szentképeken, szalvétára nyomtatott Raffaello-angyalkákon, Leonardo da Vinci Utolsó vacsoráját idéző hímzésmintán, valamint pravoszláv matrjoska babákon át jutunk el a Međugorje zarándokhelyéről hozott szűz máriás öngyújtóig, és a Madonnát a gyermekkel megformáló gyertyáig – utóbbinál ingoványos gondolataink támadnak azzal kapcsolatban,

mitévők lennénk, ha meg kéne gyújtani a Mária fejéből kilógó kanócot. 

Rendhagyó a gondolat, amely a Múzeumok éjszakája programsorozata idei jelmondata, a Gombold újra! felszólítása nyomán született a kiállítás kurátorai, Borókay Zsófia és Harmati Béla László művészettörténészek fejében: vitatott, hamis vagy egyenesen értéktelen tárgyak tucatjaival berendezni a múzeum kiállítótereit, s e tárgyak felől megvizsgálni az érték fogalmát, velük a tömegtermelésben gyártott, vagy mély hittel vezérelve, a négy fal között készített vallási témájú tárgyak létjogosultságát. 

Már a megnyitó is rendhagyó volt azzal a gesztussal, hogy felkért személy helyett maguk a kurátorok folytattak párbeszédet a közönség előtt, hogy kezdeti dilemmáikat, majd határozott céljaikat fogalmazzák meg a kiállítással kapcsolatban. A megnyitó után Pröhle Gergely, a Magyarországi Evangélikus Egyház országos felügyelője, egykori államtitkár és múzeumigazgató tartott tárlatvezetést. 

Nem vitás, a giccs mindenhol és mindenben körülvesz bennünket, formálja ízlésvilágunkat és gondolkodásunkat; legyen szó irodalomról, zenéről, képzőművészetről vagy filmről és fotóról. A giccsel tehát foglalkoznunk kell, hiszen úgy szövi át életünket, úgy képes meghatározni a közízlést – vagy a kiállítás aktualitása kapcsán a vallási érzület megnyilvánulási formáit a szuvenírektől a liturgikus tárgyakig –, hogy gyakorta természetesnek vesszük jelenlétét. És ez veszélyekkel jár, hiszen hatása romboló. 

Hogy különbséget tudjunk tenni giccs és érték között, arra máris kísérletet tettek a kurátorok a megnyitón néhány jellemző ellentétpár felállításával.

Az érzelemmel szemben az érzelgősség, az értelemmel szemben a közhely,

az érzékenységgel szemben a felületesség, a szenvedéssel szemben a szenvelgés, az emlékezéssel szemben a nosztalgia, a hatásos kompozícióval és az alkotással szemben pedig a hatásvadász trükk és a másolás áll. 

Az érték, mérték, lépték szavak hármasa is közelebb visz a giccs és a valódi érték közötti különbségtételhez, hiszen a giccs mindig torzít, kicsinyít és nagyít, léptéke tehát változik, amire ugyancsak a kurátorok hívták fel a figyelmet. Márpedig úgy a tartalom, mind a forma torzítása hamis képet eredményez, amivel a közvetíteni kívánt tartalom jelentése és mondanivalója is gyökeresen változik, torzul, de minimum sérül. 

A tárlaton nem találunk kiállítási tárgyakat magyarázó szövegeket, és szándékosan kerülték a különféle történelmi felekezetek közötti különbségtételt vagy összehasonlítást, a kiállítás szellemiségében vállaltan ökumenikus. Találunk ugyanakkor a látogatókat megszólító rövid falszövegeket, melyek egyszerre hívnak párbeszédre és segítik az eligazodást. Az egyik ilyen szöveg szerint a giccs közönsége éppen mi vagyunk, mert a giccs többek közt hamis biztonságérzetet ad, nem kell rajta gondolkodnunk, megelégszik a közhelyekkel, ráadásul vonzódunk is hozzá, mivel

végletekig leegyszerűsített, könnyen emészthető vallásos élményt közvetít. 

A kiállítás tehát a vallás felől közelíti meg a giccs fogalmát, a látogatókat pedig arra szeretné ráébreszteni, hogy az értéktelentől megszabadulva az értéket keressék. Ahogy Harmati Béla László fogalmazott egy interjúban: „Az emberek természetükből fakadóan azért ragaszkodnak a giccshez, mert azok könnyen befogadhatók, emellett olcsón beszerezhetők, nagy mennyiségben rendelkezésre állnak. Már az is sokatmondó, hogy az előzetes vélemények alapján ez a téma jobban érdekli a közönséget, mint más kiállításaink témái. Személy szerint felhördülést várok, pro és kontra egyaránt, ami reményeink szerint egészséges vitát fog generálni.” 

A kiállítás anyaga a Néprajzi Múzeumból és lelkes magángyűjtőktől, köztük teológiai tanároktól érkezett.

A tárlatot múzeumpedagógiai programok kísérik, és a tervek szerint ősszel konferenciát is szerveznek, ahol evangélikus teológusok és külsős szakemberek fogják előadásaikkal és egy kerekasztalbeszélgetés során körüljárni a vallási giccs fogalmát. 

 

Vallásos giccs – az érték alulnézetből

A kiállítás október 2-áig tekinthető meg az Evangélikus Országos Múzeumban

Összesen 38 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2022. július 15. 12:22
Értem, hogy giccsparádé, de valahogy ez megint a vallás gyalázására megy ki valahol, nekem ez a nagy érzésem.
zarkakis
2022. július 15. 11:34
Bár most szerintem nem igazán időszerű, nekem is van kis-giccs gyűjteményem, tkp. szeretem. Dél-amerika, Olaszország, európai zarándokhelyek bazár-mélye igazán bőséges kínálattal szolgál. Szerzeteseink kitesznek magunkért hogy művészi tárgyakat vonultassanak fel a kegytárgyboltokban (Bencések, Ferencesek), de megérkezik a kirakodó és ellenállhatatlan giccs-cunamival bombázza a szemet. Azért legyünk megértőbbek: Egy plüss szívecske dobozba zárt apró rózsafűzér egy négyéves gyereknek cuki, felnőttnél nettó giccs. Az már igaz, hogy jobb lett volna ha átjönnek hozzánk a Deákról valamelyik belvárosi katolius templom kiállítótermébe, és mi katolikusok állítjuk ki, így egy kicsit izé... (Lényegében csak katolikus giccs van) sokak félre fogják érteni. Én ismerem őket tényleg őszintén és megértően röhögnek rajta.
Alcofrybas
2022. július 15. 07:51
Ebből minek tárlat, amikor térdig gázolunk benne? Ja... Tudom.
Pipas2
2022. július 14. 22:52
Eljön mindenkinek a rendelt ideje....még azoknak is akik gyalazzák azok is meg fognak állni az itélőszéke előtt!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!